«سرزمین آوارگان» فیپرشی بین‌المللی را تصاحب کرد

«سرزمین آوارگان» ساخته «کلویی ژائو» بعد از تصاحب جایزه اسکار این بار با رای انجمن منتقدان جهانی ضمن انتخاب به عنوان برترین فیلم سال جایزه بزرگ فیپرشی را از آن خود کرد.

به گزارش روز پنجشنبه سینما خراسان و بر اساس گزارش منتشر شده در نشریه هالیوود ریپورتر، اتحادیه بین‌المللی منتقدان فیلم، با تجمیع آرا ضمن انتخاب فیلم برنده اسکار «سرزمین آوارگان» به کارگردانی کلویی ژائو را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۱ اعلام کرد جایزه بزرگ فیپرشی جشنواره فیلم سن سباستین همزمان با برگزاری این رویداد به کارگردان این اثر سینمایی اهدا خواهد شد.

سرزمین آوارگان که اسفند ماه ۱۳۹۹ برنده اسکار بهترین فیلم شده بود اسکار بهترین کارگردانی را برای ژائو و بهترین بازیگر زن را نیز برای فرانسیس مک دورماند از آن خود کرد.

دیگر رقبای سرزمین آوارگان برای دریافت فیپرشی بین‌المللی ۲۰۲۱ شامل «دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ برنده اسکار بهترین فیلم بین‌المللی سال ۲۰۲۱، «کجا می‌روی، آیدا؟ » به کارگردانی یاسمیلا ژبانیچ نامزد اسکار، «جنجال بداقبال» ساخته رادو جود برنده فستیوال برلین و درام گرجستانی «وقتی به آسمان نگاه می‌کنیم چه می‌بینیم؟ » اثر آلکساندر کوبریدزی بودند.

ژائو اولین کارگردان چینی است که برنده این جایزه شده و دومین فیلمساز آسیایی است که این افتخار نصیبش می‌شود. پیشتر کارگردان کره‌ای کیم کی-دوک در سال ۲۰۰۵ برای «۳- آیرون» این جایزه را برده بود.

تنها سه کارگردان آمریکایی پیش از این با دریافت این جایزه تجلیل شده‌اند که شامل ترنس مالیک برای «درخت زندگی» در سال ۲۰۱۱، ریچارد لینک لیتر برای «پسر بچگی» در سال ۲۰۱۴ و پل توماس آندرسون برای «منگولیا» در سال ۲۰۰۰ بوده‌اند.

پل توماس آندرسون کارگردانی است که بیشترین جایزه فیپرشی جهانی را سه بار برای «منگولیا»، «خون به پا خواهد شد» در سال ۲۰۰۸ و «نخ خیال» در سال ۲۰۱۸ آن را از آن خود کرده است.

جایزه بزرگ فیپرشی ۲۰۲۱ در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) در مراسم افتتاحیه شصت و نهمین جشنواره فیلم سن‌سباستین به برنده اهدا می‌شود.

انجمن بین‌المللی منتقدان سال پیش به دلیل پاندمی کرونا جایزه‌ای اهدا نکرد.

به نقل از ایرنا