سوءاستفاده از یک خودکشی آنلاین/ تئاترهایی که قربانی می‌شوند

کارگردان نمایش«B۵-۶» عنوان کرد این اثر نمایشی درباره یک خودکشی آنلاین و سوءاستفاده یک کمپانی تبلیغاتی از این جریان است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، فرزام رنجبر کارگردان نمایش «B۵-۶» که این روزها در تماشاخانه هامون روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی، گفت: این نمایش یک اثر […]


کارگردان نمایش«B۵-۶» عنوان کرد این اثر نمایشی درباره یک خودکشی آنلاین و سوءاستفاده یک کمپانی تبلیغاتی از این جریان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، فرزام رنجبر کارگردان نمایش «B۵-۶» که این روزها در تماشاخانه هامون روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی، گفت: این نمایش یک اثر بازتولیدی از سال ۹۴ محسوب می شود. نمایش «B۵-۶» پیش از این در جشنواره تئاتر دانشگاهی حضور داشت و نامزد دریافت چندین جایزه شده بود و پس از اجرا در جشنواره تئاتر فجر، اسفند ۹۴ در سالن اصلی تالار مولوی اجرای عمومی داشت و از آنجا که با استقبال خوبی روبرو شده بود ما تصمیم گرفتیم این اثر نمایشی را مجددا به صحنه ببریم.

وی ادامه داد: نمایش نسبت به اجرای قبلی دچار تغییراتی در گروه بازیگران شده است و بر همین اساس عرفان ابراهیمی و خود من جایگزین ۲ بازیگر قبلی نمایش شده ایم و مجتبی پیرزاده و امیر نوروزی نویسنده متن نیز به عنوان دیگر بازیگران نمایش که در اجرای قبلی هم حضور داشتند در کار به ایفای نقش می پردازند.

رنجبر درباره داستان نمایش توضیح داد: این اثر نمایشی درباره یک خودکشی آنلاین اینترنتی است. آقای مسرور فردی است که با هدف و برنامه ریزی مشخصی قصد دارد به صورت آنلاین خودکشی کند که این حرکت او باعث پرطرفدار شدنش در فضای مجازی می شود و یک کمپانی تبلیغاتی با سوءاستفاده از این جریان تصمیم می گیرد که اسپانسر این خودکشی شود … نمایش از فضایی کمیک برخوردار است اما نمی توان آن را صرفا یک نمایش کمدی نامید چون در جاهایی کار به سمت ابزورد و یا گروتسک سوق پیدا می کند اما در طول اجرا خنده بر لب مخاطبان جاری است البته خندیدن به یک مرگ.

این کارگردان درباره دلایل پرداختن به چنین سوژه ای گفت: هدف از روی صحنه بردن این نمایش توجه به آسیب های فضای مجازی و اتفاقات سطحی از این دست نبوده است بلکه بیشتر از هر چیز شیوه روایت کردن خرده داستان هایی که به صورت ابزورد پشت سر هم می آیند اما در نهایت اتفاقات آنطور که باید پیش برود، رخ نمی دهد برایم جذابیت داشت. بیشتر از هر چیز این نمایش به نقد روابط بین آدم ها می پردازد اما هر مخاطب تحلیل خودش را از اجرا خواهد داشت.

وی در پایان صحبت هایش با اشاره به اینکه این روزها تئاتر با بحران مخاطب روبرو شده است، بیان کرد: متاسفانه این روزها با ۲ دسته نمایش روبرو هستیم؛ نمایش هایی که با تکیه بر بازیگران چهره تماشاگر جذب می کنند و می فروشند و دیگر نمایش هایی که قربانی طیف اول شده و چون بازیگر چهره ندارند از مخاطب زیادی هم برخوردار نیستند که متاسفانه نمایش ما جزو گروه دوم قرار گرفته است و با وجود کیفیت قابل قبول و بازخوردهای مناسب از فروش قابل قبولی برخوردار نیست.

این اثر نمایشی تا ۱۰ مرداد ساعت ۱۹ در تماشاخانه هامون روی صحنه خواهد بود.