سوژه فیلم من عملیات امنیتی نبود

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان «شبی که ماه کامل شد» درباره نقش کمرنگ نیروهای امنیتی در این فیلم تأکید کرد، پرداخت به وجوه امنیتی این داستان سوژه فیلمش نبوده است. به گزارش سینما خراسان، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار شامگاه یکشنبه ۱۴ بهمن ماه در خلال سی […]


نرگس آبیار نویسنده و کارگردان «شبی که ماه کامل شد» درباره نقش کمرنگ نیروهای امنیتی در این فیلم تأکید کرد، پرداخت به وجوه امنیتی این داستان سوژه فیلمش نبوده است.

به گزارش سینما خراسان، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار شامگاه یکشنبه ۱۴ بهمن ماه در خلال سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت؛ سینمای رسانه‌ها برگزار شد.

نرگس آبیار در ابتدای این نشست درباره شکل‌گیری ایده اولیه ساخت این فیلم گفت: موضوع این فیلم سال‌ها قبل من را درگیر کرده بود و اخبارش را دنبال می‌کردم و برایم همیشه جالب و جذاب بود اما سال گذشته که این پیشنهاد به من شد متوجه شدم طرح برای آقای مرتضی اصفهانی است و وقتی دیدم نگاه زنانه دارد، برای من جذاب بود زیرا زن‌ها همیشه از کاراکترهای جذاب برای من هستند و به همین دلیل تصمیم به ساخت این اثر گرفتم.

محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده این اثر هم بیان کرد: این فیلم مثل سایر فیلم‌ها سختی‌های خودش را داشت به ویژه که بخشی از کار در سیستان تصویربرداری شد و از همین جا از مردم سیستان که جانا و مالا به من کمک کردند، تشکر می‌کنم. وقتی در استانی خارج از تهران کار می‌کنیم به لحاظ امکانات سختی‌هایی دارد و این اثر هم همینطور بود اما بخش عمده سختی‌ها مربوط به کار در پاکستان بود. چراکه آنجا بروکراسی عجیبی دارد. البته از نیروهای بومی در آنجا استفاده کردیم. چراکه دولت آنها ما را همراهی نمی‌کرد. از سوی دیگر به زمان انتخابات آن‌ها خوردیم و به ما گفتند از کشور خارج شویم که در نهایت در محله پاکستانی‌های بنگلادش برخی از صحنه‌ها را گرفتیم.

وی درباره منابع مالی ساخت فیلم هم افزود: این فیلم به طور کامل در بخش خصوصی تولید شده و یک سری تلخی‌ها در مسیر تولید آن پیش آمد که بعدها بازگو می‌کنم.

هوتن شکیبا بازیگر نقش عبدالحمید ریگی درباره تجربه متفاوت حضور در این فیلم عنوان کرد: این نقش، سختی‌های خاص خود را داشت که بخش عمده ای مربوط به شرایط فیلمبرداری می‌شد که بسیار سخت بود از سوی دیگر می‌خواستیم تغییر کاراکتر به گونه‌ای باورپذیر باشد. از خانم آبیار که به من کمک کرد بسیار تشکر می‌کنم. تلاشم را کردم به جایزه فکر نکنم تا توی ذوقم نخورد من واکنش‌های خوب نسبت به این اثر گرفتم و همین را فعلا به‌عنوان جایزه خود پذیرفته‌ام.

شبنم مقدمی دیگر بازیگر این فیلم هم در شرایطی که هنوز از تماشای فیلم متأثر بود در سخنان کوتاهی گفت: این برای اولین بار بود که فیلم را همراه با شما دیدم و هنوز بابت آن هیجان زده هستم. تصویرم در فیلم برای خودم عجیب بود و فکر نمی‌کردم این فیلم را من بازی کرده باشم. هنوز هم تحت تاثیر مادرانگی این فیلم هستم اما می‌توانم بگویم نرگس آبیار مجموعه‌ای از رفتار، حرکت و … به من داده بود و از او ممنونم که کمتر بختش به سراغ بازیگری می‌رود. وقتی این فیلم را می‌دیدم قلبم در حال کنده شدن بود.

فرشته صدرعرفایی دیگر بازیگر فیلم هم توضیح داد: فکر می‌کنم بخش زیادی از نقشم را مدیون راهنمایی‌های خانم آبیار هستم که این نقش را به زیبایی نوشت و به من کمک کرد. ضمن اینکه ایمان امیدواری با طراحی گریم به من بسیار کمک کرد در زمینه لهجه هم تمرین کردیم از سوی دیگر پیش از فیلمبرداری به سیستان رفتم و با مردم آنجا آشنا شدم اما در نهایت می‌خواهم بگویم نتیجه کار را نتیجه زحمات نرگس آبیار می‌دانم.

پدرام شریفی دیگر بازیگر این فیلم گفت: نقش شهاب با دیگر نقش‌هایم تفاوت داشت و در ظرف دو ماه سعی کردم به آنچه خانم آبیار می‌خواهد برسم همه چیز بسیار سخت بود ولی حالا که نتیجه را می‌بینم خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم.

رامین رحیمیان بازیگر نقش عبدالمالک ریگی هم درباره ورودش به عرصه بازیگری با این نقش متفاوت گفت: این نقش ویژگی‌های خاصی داشت و فکر می‌کردم اگر اجرای آن ذره‌ای بیرون بزند زحمات دوستان را به باد می‌دهد. از همین رو تصاویر آرشیوی نگاه می‌کردم اما نمی‌خواستم از کاراکتر عبدالمالک یک هیولا نشان بدهم و بیشتر می‌خواستم ایدئولوژی او را نشان بدهم.

بانیپال شومون از بازیگران این اثر هم عنوان کرد: این نقش متفاوت و در عین حال جذاب بود و از نرگس آبیار بابت این همکاری سپاسگزاری می‌کنم.

محمدحسین قاسمی درباره شکایت خانواده زن برادر ریگی که شایعه آن در برخی رسانه‌ها منتشر شده بود هم گفت: ما شکایتی دریافت نکرده‌ایم و قرار است یک نمایش ویژه برای این خانواده داشته باشیم.

نرگس آبیار درباره زمان طولانی فیلم توضیح داد: نمی‌شود سیر تحول یک شخصیت را در نود دقیقه نشان داد و احتیاج است برای آن زمینه چینی شود. به نظرم مهم بود زمینه چینب سود در فیلم‌های اینچنینی که یک بستر تاریخی می‌گذرد نمی‌شود در نود دقیقه روایت کرد و نتیجه الکن می‌شود.

وی درباره نپرداختن به عملیات دستگیری ریگی و نقش کمرنگ نیروهای امنیتی ایران در فیلم هم گفت: موضوع من دستگیری ریگی نبود بلکه می‌خواستم از زاویه نگاه فائزه به رادیکالیسم دینی در آن منطقه بپردازم و بگویم حتی عشق هم می‌تواند قربانی شود. ضمن اینکه در ساخت فیلم نخواستم محافظه‌کارانه عمل کنم اما وقتی با موضوع مواجه شدم متوجه شدم از یازده سپتامبر به بعد شاهد رشد این تفکر هستیم که همه وجوه انسانی را قربانی می‌کند.

آبیار افزود: از طرف دیگر این موضوع درون میهنی بود و ریسک بالایی داشت ضمن اینکه این فیلم را به خاطر رنج مردم سیستان از حضور گروه‌های افراطی‌گری در آن منطقه ساختم. با خیلی‌ از اهالی بومی این منطقه وقتی دیدار داشتم بسیاری از آنها به من می‌گفتند کاش فیلمی ساخته می‌شد و آنها را از ما جدا می‌کرد. برای مثال طایفه ریگی یک طایفه بزرگ و قدیمی هستند اما وقتی یک نفر از آنها این ماجراها را آفرید شاید دوست داشتند فیلمی درباره آنها ساخته شود من از شما می‌خواهم اگر نقد می‌نویسید نام ریگی را استفاده نکنید و از نام مالک استفاده کنید. موضوع من هم نشان دادن دستگیری و امنیتی‌ها نبود اما به اندازه کافی برای داستان از حضور نیروهای امنیتی استفاده کردیم.

قاسمی هم اظهار کرد: بسیاری بر سر همین موضوع نقش کم‌رنگ امنیتی‌ها با ما مشکل داشتند و سنگ‌اندازی‌هایی هم کردند اما باید بدانیم ریگی ۴۵۰ عملیات موفق داشته و ما اگر قرار بود به همه این جزئیات بپردازیم اساسا فضای فیلم متفاوت می‌شد اما نباید اینچنین جلوی کار سنگ بیندازید.

در ادامه فرید سجادی حسینی درباره نقش کوتاه خود در این اثر عنوان کرد: در این فیلم در حد بضاعت شخصیت کار را انجام دادم.

نجفی تدوینگر این اثر هم توضیح داد: ما از ابتدا با خانم آبیار صحبت می‌کردیم و از اول این نگرانی وجود داشت که داستان درست روایت نشود من هم به عنوان تدوینگر سعی کردم روح هر کدام از سکانس‌ها درست دربیاید و فراز و نشیب‌ها خوب از کار دربیاید.

امین میری بازیگر و مربی لهجه «شبی که ماه کامل شد» گفت: دوست داشتم لهجه‌ها درست از کار دربیاید چون در بسیاری از فیلم‌ها دیده ام که لهجه‌ها من درآوردی بودند اما بازیگران ما هم باهوش بودند. ضمن اینکه آبیار ریسک کرد و نقشی را به من سپرد که بیست و هشت سال از من بزرگ‌تر بود. نمی‌دانم چقدر از عهده آن بر آمدم ولی ممنونم از خانم آبیار که آن را به من سپرد. یک گروه صادق و همدل در این فیلم حضور داشتند و با دل و جان کردند و ما لذت وافری با وجود سختی‌ها بردیم امیدوارم فیلم در سیستان اکران شود. برای من مهم بود که یک نفر با یک نگاه ایدئولوژیک به همه مردم سیستان و به طایفه ریگی تعمیم داده نشود.

آبیار در ادامه توضیح داد: فیلمسازی کار سختی است بعضی اوقات منتقدان کمی بی‌رحمانه نقد می‌کنند و خستگی به تن آدم می‌ماند از همین رو من به همه همکاران فیلمسازم احترام می‌گذارم و قدر زحمات آنها را می‌دانم. تعریف ارزشی متفاوت است و معیاری برای آن وجود ندارد و خواهشمندم این واژه را به کار نبرید.

آبیار درباره منابع اطلاعاتی این فیلم هم گفت: تمام تصاویر عملیات‌ها بازسازی کردیم و از آرشیو بسیار کم استفاده کردیم. من از سایت‌های آن وری و مخالفان جمهوری اسلامی، سایت‌های ایرانی و نیروهای ایرانی استفاده کردم ضمن اینکه آقای اصفهانی دیگر فیلمنامه‌نویس این فیلم اطلاعات بسیار خوبی از این ماجرا داشت اما مردم بلوچ هم در دادن این اطلاعات و ساخت این فیلم کمک کردند و امیدوارم این ناراحتی‌های آنها مبنی بر تبعیض مرتفع شود.

سامان لطفیان مدیر فیلمبرداری «شبی که ماه کامل شد» بیان کرد: من سعی کردم از پیشینه‌ای که در مستند دارم استفاده کنم و فیلم خوب از کار دربیاید.

آرش قاسمی صداگذار این فیلم هم توضیح داد: من این شانس را داشتم که با آبیار چند همکاری داشته باشم اما این فیلم در بنگلادش بود و مجبور شدیم آتمسفر صدای بنگلادش را برداریم و صدای پاکستان را جایگزین آن کنیم. ضمن اینکه سعی کردیم طبق فیلمنامه ابتدا فیلم لطیف و سپس رفته رفته صدا متشنج شود.

قاسمی درباره سرمایه فیلم هم توضیح داد: من یک بار توضیح دادم که صد درصد فیلم محصول موسسه هفت هنر ماندگار است که بخشی از آن را خودم و بخشی دیگری را یکی از دوستانم در بلوچستان تامین کردیم.

هوتن شکیبا هم درباره زبان کاراکتر عبدالحمید در فیلم گفت: گاهی پشیمان می‌شدم چون خیلی سخت است و باید تمرکز می‌کردیم چراکه من در این فیلم هم از زبان اردو، از زبان بلوچی و فارسی استفاده می‌کردم اما آقای امینی مربی ما بسیار ما را کمک کردند.

آبیار در ادامه درباره تفاوت فیلم هایش گفت: من دوست دارم فیلم‌هایم فرق کند چراکه خودم هم تغییر می‌کنم برای مثال ۲ سال پیش دوست داشتم «نفس» را بسازم و بر خلاف عقیده برخی من فیلم زنانه‌ای ساختم و به نظرم نباید خانم‌ها را دست کم گرفت. از سوی دیگر به نظرم صحنه‌های اکشن هم به اندازه بود.

این کارگردان در بخش دیگر از صحبت هایش مطرح کرد:من فکر نمی‌کنم چون این فیلم را ساخته‌ام دیگر نباید موارد دیگر را تجربه کنم ممکن است یک کار مینی‌مال بسازم و ترس از این را دارم که تجربه گرایی من دچار مشکل شود و این ضربه به من است.