سیاست یک بام و دو هوا در تعطیلی سینماها

نحوه سیاستگذاری در میزان ساعات تعطیلی سینماهای مشهد در برخی مناسبتها که بعضا متفاوت از قواعد و دستورالعمل های ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می گیرد، به سینماداران این شهر بویژه در شرایط دشوار کنونی و اقتصاد آسیب زده هنر صدمه وارد می کند.

نمونه بارز آن را می توان در تعطیلی ۲۴ ساعت کامل سینماهای مشهد در یکی از مناسبت های اخیر آن هم متفاوت با شیوه نامه ها و مقررات جاری کشور دانست، هرچند احترام به جایگاه و منزلت شخصیتهای دینی و مذهبی، وظیفه شرعی در جامعه اسلامی ایران است اما می توان با کمی انعطاف در تصمیم گیریها صنعت سینما را بیش از این متضرر نکرد.

سینماهای مشهد برای مناسبتهای حزن انگیز که در سالنامه جمهوری اسلامی به عنوان تعطیلی رسمی در نظر گرفته نشده است، از شب قبل از آن تعطیل می شوند، حال آنکه این تعطیلی برای شهرهای دیگر کشور از جمله تهران از صبح روز مورد نظر است، همین چند ساعت تعطیلی اجباری در ساعات فروش سینما خود ضرر قابل توجهی برای سینمادار به شمار می رود.

به عقیده نویسنده، اگر به جای تعطیلی مطلق بتوان با اعمال سیاستهای حمایتگرانه از صنعت سینما، جدول نمایش فیلمهای شب و روز مناسبتهای خاص را در شهر مذهبی مانند مشهد به نحوی تنظیم کرد که هیچ فیلم طنزی اکران نشود تا اسائه ادبی نسبت به ائمه معصومین (ع) یا شخصیتهای بزرگ دیگری صورت نگیرد، بهتر از تصمیم گیری برای تعطیلی مطلق سینماها در چنین مناسبتهایی است.

در تعطیلات رسمی ناشی از رویدادهای حزن انگیز، تکلیف سینماها مشخص است و همه یک روز کامل تعطیل هستند اما در خصوص مناسبتهای حزن انگیزی که تعطیل رسمی ندارند، تعطیلی سینماهای مشهد از شب قبل در نظر گرفته می شود همان طور که اخیرا این اتفاق در مشهد افتاد و سینماداران این شهر در گفتگو با خبرنگار ما اظهارات و واکنش های متفاوتی نسبت به این موضوع داشتند.

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی اعلام کرد که سینما هویزه از ساعت ۱۷ شب شهادت امام موسی الکاظم (ع) تعطیل کرده است البته طبق جدول ابلاغی از تهران سینماها باید در این ساعت باز باشند و از فردا صبح تعطیل شوند اما به احترام اینکه شب شهادت پدر امام رضا(ع) است، حوزه هنری سینمای خود را تعطیل کرده است.

احمدرضا بهبهانی افزود: پس از اینکه حوزه هنری خراسان رضوی سینماهای خود در مشهد را به احترام سالروز شهادت امام رضا(ع) از شب قبل تعطیل کرد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز ابلاغی مبنی بر تعطیلی همه سینماهای مشهد را صادر نمود.

ناصر رویین تن، مدیر سینمای جدید التاسیس برفی مشهد هم به خبرنگار ما گفت: سینما را از اذان مغرب تا ساعت ۱۷ روز بعد تعطیل کرده ایم، بهرحال قانون است و دیگر نمی توان کاری کرد و باید پیروی نمود.

مدیر پردیس سینمایی سیمرغ مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار ما مدعی شد که طبق تصمیم گیری مسوولان در تهران در تعطیلات غیررسمی که مقارن با شهادت ائمه معصومین (ع) است، سینماها از صبح روز شهادت تا اذان مغرب آن روز تعطیل می شوند، این در حالی است که در تابستان اذان به ساعت هشت شب می رسد و ناگزیر سینما یک روز کامل تعطیل می شوند.

امیرحسین دبیرزاده افزود: به نظر بنده معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصمیم مناسبی گرفته و اعلام کرده که سینماها در مناسبتهای مذهبی مربوط به شهادت ائمه معصومین (ع) که تعطیل غیررسمی است از اذان مغرب شب شهادت تا اذان مغرب روز شهادت تعطیل باشند.

اما مدیر پردیس سینمایی گلشن مشهد در اظهاراتی متفاوت نسبت به سایر سینماداران از این نحو تعطیلی اظهار ناخرسندی کرد و گفت: اساسا باید به این مساله از دو بعد نگاه کرد، از بعد اقتصادی، قطعا این نوع تعطیلی ها به ضرر سینماداران است زیرا در شرایط عادی هم صنعت سینما رونقی ندارد و اینکه به هر مناسبتی سینما تعطیل شود، دستاورد منفی برای صنعت سینما دارد، چرا که سینماداران در روزهای تعطیل هم باید دستمزد پرسنل و اجاره محل را پرداخت کنند.

فرزین جیرانی افزود: افزون بر این در شرایط کرونایی سینماها با همین اقتصاد ضعیف خود مجبور هستند ۵۰ درصد از ظرفیت سالن را مورد استفاده قرار دهند، حال اگر مجبور به تعطیلی کامل باشند، شرایط بسیار دشوارتر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: قبل از شیوع کرونا در سالهای ۹۷ و ۹۸ حال سینماها خوب نبود در حالی که با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کردند و فیلم های پرفروشی هم اکران می شد، آن موقع فروش بلیت سینما خیلی بهتر از شرایط فعلی بود، با این حال معتقد بودیم که وضعیت صنعت سینما خوب نیست.

مدیر سینما گلشن ادامه داد: در شرایط کرونایی وضعیت سینماها بسیار بدتر شد، ظرفیت پذیرش آنها به حداقل رسید، ضمن اینکه همه فیلمها نیز پرفروش نیستند، مگر چند فیلم پرفروش در طول سال اکران می شود که ضرر تعطیلی های سینما را جبران کند.

جیرانی اضافه کرد: اینکه سینماها در تعطیلات رسمی کشور به مناسبت شهادت یکی از ائمه معصومین یا وقایع حزن انگیز تاریخی و ملی تعطیل می شوند، اقدام بسیار مناسبی است و طبق جدول ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همه استانها، تعطیلی سینماها در چنین مناسبتهایی باید از اذان شب قبل تا اذان مغرب روز بعد باشد اما در مناسبتهای حزن انگیزی که تعطیل رسمی ندارد، سینماهای تهران اصلا تعطیل نشده و فقط از پخش فیلمهای طنز آنها جلوگیری می شود همان طور که صدا و سیما در چنین مناسبتهایی سریال ها و فیلمهای طنز و سرگرم کننده را پخش نمی کند.

به گفته وی، به نظر می رسد سیاستهایی وجود دارد که مراکز استانها می توانند با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی خود نسبت به تعطیلی سینماها و برنامه های موسیقی و تئاتر و غیره تصمیم بگیرد، تاکنون آنچه اتفاق افتاده، نشان داده است که مشهد در هر مساله ای ساختارش جدا است، همان طور که فیلمی در تهران مجوز اکران می گیرد اما در مشهد مجوز نمی گیرد و مثال هایی زیادی از این دست وجود دارد.

وی اظهار داشت: در خصوص سالروز شهادت امام موسی الکاظم (ع) که تعطیل رسمی نیست، طبق دستور معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی سینماهای مشهد باید از اذان مغرب روز قبل تا اذان مغرب روز بعد یعنی یک روز کامل تعطیل می شدند که با تهران متفاوت است، اگر بگوییم چرا متفاوت عمل می کنید، می گویند که شما به امام رضا(ع) که پسر امام کاظم (ع) هستند، ارادت ندارید، در حالی که به هیچ وجه این طور نیست، اگر به تهران هم این مساله را بگوییم، می گویند مشهد یک شهر مذهبی است و باید با این مساله کنار آمد، سینمادار نمی داند به چه کسی گلایه کند.

وی اضافه کرد: سینماداران مشهدی تصمیم دارند شورای صنفی سینماداران را تشکیل دهند تا بتوان چنین مسائلی را با همفکری با یکدیگر و مسوولان حل کرد و برنامه هایی را تنظیم نمود تا مانع از وارد آمدن برخی آسیبها به سینما شد.

اظهارات متفاوت در خصوص تعطیلی یا عدم تعطیلی سینماها در مناسبتهای خاص، خبرنگار ما را برآن داشت تا با یکی از مسوولان در وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفته و نظر آنان را نیز به عنوان مرجع اصلی تصمیم گیری در این خصوص در کل کشور جویا شود.

محمدرضا فرجی، مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار ما گفت: جدولی از وزارتخانه برای نحوه تعطیلی سینماها در مناسبتها ابلاغ می شود که باید طبق آن عمل شود ؛ در روزهای تعطیلی رسمی، سینماها باید از شب شهادت تا شب بعد (یک روز کامل) تعطیل باشند اما در تعطیلات غیررسمی، سینماها باید از صبح شهادت تا اذان مغرب آن روز تعطیل شوند.

تلاش خبرنگار ما برای صحبت با کلالی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ارتباط با این نوع تصمیم گیری برای تعطیلی سینماها میسر نشد اما با این حال به نظر می رسد یکپارچه سازی تصمیمات در خصوص تعطیلی سینماها بهتر از تصمیم گیری انفرادی هر شهر در این خصوص می باشد.