سرمایه‌گذاران خصوصی را مجبور به دلالی نکنیم

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما تأکید کرد نباید شرایطی را پیش بیاوریم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در سینما به سراغ دلالی بروند. حبیب اسماعیلی مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان مولود در گفتگو با سینما خراسان درباره اکران نوروزی بیان کرد: هرچند همه ما آرزو داریم که ویروس کرونا از بین برود ولی در این […]


حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما تأکید کرد نباید شرایطی را پیش بیاوریم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در سینما به سراغ دلالی بروند.

حبیب اسماعیلی مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان مولود در گفتگو با سینما خراسان درباره اکران نوروزی بیان کرد: هرچند همه ما آرزو داریم که ویروس کرونا از بین برود ولی در این یک سال با این شرایط کرونایی زندگی کردیم و ابعاد مختلف آن را دیدیم بنابراین می‌دانیم این شرایط ادامه دار است و همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم به همین ترتیب سینما هم باید فعالیت خود را داشته باشد.

این تهیه‌کننده سینما افزود: اسفندماه سال گذشته با شیوع کرونا، اکران فیلم‌ها متوقف شد و فیلم‌های متقاضی چندان متضرر نشدند چون اکران نشدند. البته به هر حال سرمایه همان فیلم‌ها هم راکد ماند و مشخص نیست چه زمانی شرایط درست شود. بعد از عید که ستاد کرونا اعلام کرد این وضعیت همچنان ادامه دارد با رایزنی‌هایی که با تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان انجام گرفت، قرار شد چند فیلم اکران شوند در این جریان چند فیلم به نمایش گذاشته شد اما واقعاً صدمه دیدند. مثلاً همه پیش‌بینی می‌کردند که «شنای پروانه» ساخته محمد کارت فروش بسیار خوبی داشته باشد اما در شرایط کرونایی فروش چندانی نکرد. این در حالی است که سینماگران و سینماداران دوست دارند این چرخه ادامه داشته باشد چون سینما نمرده و در ورای این تعطیلی‌ها، بیکاری و قطع ارتباط تماشاگر با سینما وجود دارد. پس ما هم مثل تمام دنیا باید خودمان را با شرایط کرونا وفق دهیم.

برای جبران خسارت‌های بعدی، پیش‌بینی کنیم

وی افزود: طی جلساتی که با کانون پخش‌کنندگان و انجمن سینماداران داشتیم به این موضوع اشاره کردیم که دولت در بحران‌های مختلف خسارت‌ها را پرداخت می‌کند، پس بهتر است پیش‌بینی‌هایی درباره سینما هم داشته باشد تا اگر اکران فیلم‌ها شدند، در صورت سیر صعودی کرونا و تعطیلی سینما، این خسارات برطرف شود. البته در این باره به توافقات ضمنی هم رسیده و درصدهایی را هم مشخص کرده‌ایم که اگر چنین اتفاقی رخ داد دولت هم کمک کند.

مردم خسته شدند و نیاز به تفریح دارند بنابراین اگر طرح‌های حمایتی وجود داشته باشد سینماگران و سینماداران آمادگی اکران را پیدا می‌کنند این تهیه‌کننده تأکید کرد: اگر این توافقات به صورت کامل حاصل شود فکر می‌کنم تهیه‌کنندگان هم حاضر به اکران فیلم‌های خوب شوند. در این چند وقت هرچند سینماها فعالیت داشته‌اند اما به دلیل عرضه نشدن فیلم‌های خوب، استقبالی از سینماها نشده است از سوی دیگر سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نشان داد که تماشاگر راغب است که به سینما برود پس باید فیلم خوب داشته باشیم.

اسماعیلی با بیان اینکه سینماها به لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی مکان‌های امنی هستند، اظهار کرد: مردم خسته شدند و نیاز به تفریح دارند بنابراین اگر طرح‌های حمایتی وجود داشته باشد سینماگران و سینماداران آمادگی اکران را پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: ما این ترس را داریم که ممکن است در میانه اکران با افزایش روند ابتلا، ستاد کرونا تصمیم به تعطیلی سینماها بگیرد، در این صورت فیلم‌ها دوباره ضربه می‌خورند به همین دلیل باید راهکاری برای این امر اندیشیده شود. هر روز ویروس جدیدی پدیدار می‌شود و کرونا همه محاسبات را بر هم ریخته بنابراین این امکان وجود دارد که سینماها در میانه راه تعطیل شوند. ما در یک سال گذشته تجربه سوختن و قربانی شدن فیلم‌ها را داشتیم به همین دلیل صاحبان آثار دوست دارند راهکاری وجود داشته باشد و کمکی به آنها شود.

صداوسیما از سینما حمایت کند

مدیر دفتر پخش رسانه فیلمسازان مولود بیان کرد: در این یک سال گاهی ستاد کرونا دستور به تعطیلی اماکنی داده اما سینما جزو آنها نبوده با این وجود مردم تصور می‌کردند سینماها هم تعطیل شدند. به نظرم در چنین شرایطی رسانه‌ها به ویژه صداوسیما باید از سینما حمایت کنند، نباید شرایطی را پیش بیاوریم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به سراغ دلالی، خرید و فروش سکه و ملک بروند بلکه باید کاری کنیم که در همین سینما بمانند. صدا و سیما و شهرداری می‌توانند در زمینه تبلیغات بسیار کمک‌کننده باشند مثلاً صدا و سیما حداقلِ می‌تواند اعلام کند که سینماها فعالیت دارند.

وی بیان کرد: سینماها صدها پرسنل دارند که اگر بیکار شوند مشکل فزآینده‌ای به وجود می‌آید، برخی از این پرسنل که از کار بیکار شدند این روزها یا حقوق بیمه بیکاری را می‌گیرند یا مشغول انجام کارهایی هستند که در شأن‌شان نیست بنابراین باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران گذر کنیم.

اسماعیلی در بخش دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به محدودیت اکران‌ها تا ساعت ۱۸ توضیح داد: وقتی سینماها باز هستند محدودیت تا ساعت ۱۸ واقعاً معنایی ندارد. خیلی از افراد بعد از ساعت ۱۸ از کار فراغت پیدا می‌کنند که با این محدودیت امکان تماشای فیلم‌ها را از دست می‌دهند بنابراین برداشتن این محدودیت یکی از خواسته‌های ما در جلسات بوده است، کرونا که روز و شب نمی‌شناسد پس این محدودیت چندان معنایی ندارد.