سینما بدون «دانش» و «اعتراف به کم‌دانشی» راه به‌جایی نمی‌برد

آیین اختتامیه هشتمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمای ایران با حضور جمعی از سینماگران در خانه سینما برگزار شد. به گزارش سینما خراسان، آیین پایانی و مراسم اهدای جوایز هشتمین دوره کتاب سال سینمای ایران امروز یکشنبه پنجم اسفند ماه در خانه سینما برگزار شد. منوچهر شاهسواری، سیروس الوند، فرشته طائرپور، نیکی کریمی، عزیزالله […]


آیین اختتامیه هشتمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمای ایران با حضور جمعی از سینماگران در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش سینما خراسان، آیین پایانی و مراسم اهدای جوایز هشتمین دوره کتاب سال سینمای ایران امروز یکشنبه پنجم اسفند ماه در خانه سینما برگزار شد.

منوچهر شاهسواری، سیروس الوند، فرشته طائرپور، نیکی کریمی، عزیزالله حمیدنژاد، غلامرضا موسوی، محمدعلی نجفی، محمدعلی سجادی، هوشنگ گلمکانی، احمد طالبی‌نژاد و… از جمله مهمانان این مراسم بودند.

کامران ملکی در ابتدای این مراسم از خسرو دهقان دبیر این دوره از جایزه کتاب سال سینمای ایران دعوت کرد تا سخن بگوید.

دهقان با حضور در پشت تریبون بیان کرد: برخلاف خیلی از افراد که وقتی تریبونی می‌بینند گلایه‌هایشان را بیان می‌کنند من می‌خواهم خدا را به خاطر بسیاری از اتفاقات شکر کنم.

دهقان در پایان سخنان کوتاه خود بر «مکتوب کردن» به عنوان یک ویژگی بشر تاکید کرد و گفت: هر نوع ارتباطی که ما اکنون داریم براساس نوشته هاست.

در ادامه کلیپی پخش شد که در آن اعضای هیات داوران به همراه برخی از چهره های سینمایی از پژوهش سخن گفتند.

یک جایزه بی‌حاشیه و معتبر

در ادامه مراسم منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما تصریح کرد: جشن کتاب سال سینما که خانه سینما وجه حقوقی آن را بر عهده دارد یک وجه تالیفی نیز دارد که بر عهده کسانی است که ما تلاش می‌کنیم قدردان آن‌ها باشیم.

وی اضافه کرد: هر جشنواره‌ای صدها حاشیه درست و نادرست دارد اما من ندیدم در این سال‌ها معلمی یا نویسنده‌ای به جایزه‌ای که اینجا داده شده اعتراض کند.

شاهسواری تصریح کرد: ما در روزگاری هستیم که آدم‌ها با بودن‌ها و داشتن‌هایشان تمایز ایجاد می‌کنند اما همه بودن‌ها و داشتن‌ها در مقابل دانش و دانایی سر تعظیم فرو می‌آورند. اینکه جشن کتاب با این آداب بی‌حاشیه و بدون تلفن(!) برگزار می‌شود خیلی دلپذیر است.

مدیرعامل خانه سینما گفت: ما در این یک سال مدیون همه کسانی هستیم که نوشتند و تحقیق کردند. سینمای ایران بدون «دانش» و بدون «اعتراف به کم‌دانشی» راه به جایی نمی‌برد البته دانش و خلاقیت باید در کنار هم باشند.

وی در پایان سخنانش گفت: ممنونم از همه کسانی که بدون هیچ ملاحظه‌ای داوری کردند. به نظرم ارزش ذاتی جشن کتاب سال سینما در این است که در این مقطع بتواند از پوسته‌های تنگ موضعی و ساختاری خود رها شود و به نسل جوان این نوید را می‌دهم که زیبایی‌شان با دانش است که فرصت پرواز می یابد.

در ادامه مراسم سیدحسن حسینی برای قرائت بیانیه هیات داوران روی سن رفت و علاوه‌بر خواندن بیانیه گفت: در سال گذشته ۳۱۶ عنوان کتاب سینمایی چاپ شد که ۷۲ عنوان برای داوری ارسال شد.

اهدا جوایز به آثار برگزیده

در بخش دیگر این مراسم مهرزاد دانش، علیرضا محمودی، حسن خجسته، عزیزالله حمیدنژاد برای اهدای جوایز روی سن رفتند.

مهرزاد دانش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد گفت: خوشحالم در محفلی هستم که واژگان سینما و ادبیات دائم تکرار می‌شوند. با صحبت‌هایی که داشتیم قرار شد اداره کل چاپ و نشر نسبت با آثار برگزیدگان خرید داشته باشند از کتاب‌های برگزیده ۳۰۰ نسخه و از کتاب‌هایی که نامزد هستند ۲۰۰ نسخه خریداری می‌شود و در اختیار کتابخانه‌ها قرار می گیرد.

در بخش تالیف لوح تقدیر هشتمین دوره جایزه کتاب سال سینمای ایران به اثر «سینما سوزی» نوشته عباس بهارلو رسید.

تندیس زرین و لوح تقدیر هم به مجموعه کتاب‌های «فیلم به مثابه فلسفه» اثر صالح نجفی اهدا شد.

در بخش نشر از لیلا ارجمند، حسن حسینی، ناصر صفاریان، رامین حیدری فاروقی و فرشته طائرپور دعوت شد که جایزه را اهدا کنند که در این بخش تندیس زرین به اعظم کیان افراز مدیرمسئول نشر افراز تعلق گرفت.

در بخش پایانی حسن حسن دوست، غلامرضا موسوی، گلی امامی و فتاح محمدی روی صحنه رفتند تا جایزه را اهدا کنند. در این بخش برای ترجمه کتاب «درک تئوری فیلم» از رحیم قاسمیان تقدیر شد که مریم امینی همسر شهید آوینی جایزه وی را دریافت کرد.

همچنین تندیس زرین این بخش به اثر «قاب زدایی»(جستارهایی در باب نقاشی و سینما) ترجمه مهدیس محمدی تعلق گرفت.

تقدیر از سه چهره فعال کتاب سینمایی

در ادامه این مراسم کلیپی از فیلمخانه ملی و فعالیت‌های آن پخش و بعد از لادن طاهری تقدیر شد. طاهری گفت: اگر فیلمخانه ملی موفقیتی کسب کرده است با کمک اصحاب رسانه و فکر و گروه کثیری بوده که حاصل اندیشه و خردشان را برای محافظت بهتر به فیلمخانه ملی سپرده‌اند.

نیکی کریمی که برای تقدیر وی آمده بود هم در سخنانی اظهار کرد: من امسال فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را در باغ فردوس دیدم و شاهد تلاش های شما بودم.

در بخش تقدیر بعدی مسعود مهرابی روی سن آمد تا درباره «وازریک درساهاکیان» سخن بگوید و عنوان کرد: در صد سال گذشته ارامنه نقش مهمی در گسترش سینما داشتند آن‌ها اولین سالن سینما و اولین آموزشگاه سینمایی را تاسیس و اولین فیلم سینمایی هم توسط آنها ساخته شد. همچنین وازریک درساهاکیان کتاب های بسیاری ترجمه کرد.

وی در ادامه بخشی از متن وی را که به خارج از کشور مهاجرت کرده است، خواند: بی‌تعارف باید عرض کنم هوای آن دیار هنوز با من است مثل گرهی در گلو که باز نمی شود زندگی در هجرت ساده نیست.

تقدیر ویژه هیات داوران در این مراسم به محمد تهامی نژاد تعلق داشت.

سیروس الوند برای این تقدیر روی سن آمد و گفت: در زمانه‌ای که دیدن و شنیدن و خواندن در حال فراموشی است مجلسی که ما را به دیدن و شنیدن دعوت می‌کند مجلس مبارکی است.

وی اضافه کرد: در جامعه‌ای که تعداد خلافکار بیشتر از فرهیخته است جای خوشحالی است که این چراغ همچنان روشن است.

سپس احمد طالبی‌نژاد نیز درباره تهامی‌نژاد عنوان کرد: در دوره دانشجویی ۲ کتاب باعث شد نگاه من به سینما تغییر کند که اولی چند سینماگر تالیف زنده یاد جمشید ارجمند و دومی سینمای رویاپرداز تالیف محمد تهامی‌نژاد بود. من همیشه کتاب های او را می خوانم و مستندهایش را می بینم. او خوره تحقیق است و به گردن نسل ما حق بسیاری دارد.

تهامی‌نژاد نیز در پایان این مراسم گفت: من از دهه ۴۰ درباره سینمای ایران تحقیق کرده و مطلب نوشته‌ام.