شهدای فوتبالیست دستمایه نمایشی گروه تئاتر تجربه نو در راهیان نور

اهواز- کارگردان برگزیده سومین همایش تئاتر خیابانی راهیان نور «هنر دفاع» تئاتر «۵۵ دقیقه» با مضمون شهدای فوتبالیست را تجربه ای نو دانست. مجتبی خلیلی در گفت‌وگو با سینما خراسان، معرفی شهدای فوتبالیست دفاع مقدس را سوژه نمایش «۵۵ دقیقه» عنوان کرد و گفت: برای رونق همایش «هنر دفاع» وزارت ارشاد و بنیاد فرهنگی روایت […]


اهواز- کارگردان برگزیده سومین همایش تئاتر خیابانی راهیان نور «هنر دفاع» تئاتر «۵۵ دقیقه» با مضمون شهدای فوتبالیست را تجربه ای نو دانست.

مجتبی خلیلی در گفت‌وگو با سینما خراسان، معرفی شهدای فوتبالیست دفاع مقدس را سوژه نمایش «۵۵ دقیقه» عنوان کرد و گفت: برای رونق همایش «هنر دفاع» وزارت ارشاد و بنیاد فرهنگی روایت و سازمان منطقه آزاد اروند می‌توانستند نقش هم‌افزایی داشته باشند چرا که تئاتر راهیان نور نیازمند حمایت مسئولان ومدیران فرهنگی استان خوزستان است.

وی با اشاره موضوع این نمایش اظهار کرد: داستان این نمایش که طرح، ایده و کارگردان را خودم انجام دادم، طراحی فضا و لباس را آدینه رحیم نژاد و با بازیگری مهدی جودکی کار شده، درباره یک اتفاق در زمینِ فوتبالی در منطقه چوار ایلام است.

کارگردان باتجربه تئاتر خیابانی و برگزیده سومین همایش تئاتر خیابانی راهیان نور «هنر دفاع» افزود: در دقیقه ۵۵ این بازی فوتبال که در روز ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ بین دو تیم منتخب ایلام و منتخب چوار برگزار می‌شود، موشک‌های رژیم بعث عراق، زمین فوتبال را بمب‌باران می‌کنند و در نهایت ۱۵ نفر، از جمله بازیکنان، کمک داور و تماشاگران شهید می‌شوند.

مدیر گروه «تجربه نو» که از استان اصفهان دراین همایش ملی حضور دارد، گفت: این نمایش در چند جشنواره به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است. هم‌اکنون نمایش «۵۵ دقیقه» در قالب سومین جشنواره تئاتر خیابانی راهیان نور «هنر دفاع» در مدت زمان ۲۰ دقیقه برای زائران راهیان نور اجرا می‌شود.

خلیلی درباره بازخورد مخاطبان با نمایش «۵۵ دقیقه» عنوان کرد: نمایش «۵۵ دقیقه» امسال در دهلاویه، شلمچه، موزه دفاع مقدس خرمشهر و مسجد جامع خرمشهر اجرا شده است. بازخورد مخاطبان نسبت به این نمایش فوق‌العاده است چرا که خیلی‌ها نسبت به این اتفاق اطلاعاتی ندارد و نمایش «۵۵ دقیقه» تلنگری است که بدانند ما شهدای فوتبالیست نیز داریم. بسیاری از مخاطبان پس از دیدن نمایش از ما تشکر کردند چرا که متوجه یک موضوع جدید شده بودند.

مدیر گروه «تجربه نو» که از استان اصفهان در این همایش ملی حضور دارد راهیان نور را فضایی برای هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و دولتی دانست و گفت: فضای راهیان نور می‌طلبد که بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها به همکاری بپردازند و حرکت‌هایی مانند تئاتر خیابانی را وسعت دهند چرا که راهیان نور به واسطه حضور مخاطبان بهترین موقعیت و زمان است که به وسیله تئاتر بتوان ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را انجام داد.

کارگردان نمایش «۵۵ دقیقه» کرد: مردم به واسطه این نمایش‌ها خواهند فهمید چه اتفاقاتی در این کشور رخ داده و چه کسانی در این راه شهید شده‌اند. ما در این راه شهدای زیادی از قشرهای مختلف از جمله دانشجو، فوتبالیست و دانش‌آموز و سوژه‌هایی نابی داریم که گمنام و مغفول مانده‌اند. دستگاه‌های فرهنگی استانی از جمله منطقه آزاد اروند می‌توانند از این حرکت‌های فرهنگی و هنری در سطح استان خوزستان حمایت کنند چرا که مطمئناً بازخوردهای بسیار خوبی به همراه خواهد داشت.

خلیلی فعالیت گروه‌های نمایشی در قالب جشنواره تئاتر راهیان نور «هنر دفاع» را یک حرکت قابل تقدیر دانست و گفت: در شرایطی که زائرین راهیان نور ایام عید را به این مناطق سفر می‌کنند خیلی شرایط خوبی را مهیا کرده که وزارت ارشاد، منطقه آزاد خرمشهر و آبادان و مرکز هنرهای نمایشی، متولیان از حرکت‌های فرهنگی حمایت داشته باشند تا این فضای فرهنگی و هنری گسترش پیدا کند.

این هنرمند فعال تئاتر کشورمان ابراز امیدواری کرد؛ در سال‌های آینده شاهد رشد کمی گروه‌های هنری در مناطق راهیان نور باشیم و این حرکت هنری به خاطر بازخوردهای خوبی که به همراه خواهد داشت حتماً باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

خلیلی، درباره سطح کیفی نمایش‌های اجرا شده در قلب این همایش هنری عنوان کرد: امسال کسانی که در مناطق راهیان نور اجرای نمایش داشتند همگی از گروه‌هایی حرفه ایی هستند که سالانه در جشنواره‌های تئاتر خیابانی فعالیت دارند و گروه‌های شناخته شده‌ای هستند.

کارگردان نمایش «۵۵ دقیقه» بیان کرد: گروه ما برای اجرای یک نمایش خوب و با کیفیت به تمام جنبه‌های کار فکر کرده بود چرا که سوژه در نمایش تئاتر خیابانی باید به قدری ناب و گیرا باشد تا بتواند آنی تماشاگر را جذب کند. به همین دلیل ما از سوژه فوتبالی استفاده کردیم چرا که هر قشری به آن علاقه‌دارد تا بتوانیم شهیدان فوتبالی را نیز معرفی کنیم.

وی در پایان از علی اصغر جعفری دبیر و رئیس سازمان هنری و سینمایی دفاع مقدس کشور و دبیر اجرایی این همایش تشکر کرد و افزود: مصطفی بوعذار واقعاً چراغ تئاتر خیابانی دفاع مقدس را در بحث راهیان نور روشن نگه داشته در حالی که بسیاری از ارگان‌ها کم کاری کردن، بچه‌های هنری نیز با دل و جان آمدند تا کارشان را به بهترین شکل انجام دهند.