شور مبارزه با دشمن در « منطقه پرواز ممنوع»/روایتی از مدافعان حرم

« منطقه پرواز ممنوع» شور مبارزه را به تصویر می کشد؛ این بار از ماجراجویی‌های روزمره چند نوجوان خبری نیست بلکه این فیلم داستان نوجوانانی است که مرید پدر شدند تا حافظ مام وطن باشند. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، در سالن بهمن سینما ساحل غوغا بود؛ همه آمده بودند تا فیلم « منطقه […]


« منطقه پرواز ممنوع» شور مبارزه را به تصویر می کشد؛ این بار از ماجراجویی‌های روزمره چند نوجوان خبری نیست بلکه این فیلم داستان نوجوانانی است که مرید پدر شدند تا حافظ مام وطن باشند.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، در سالن بهمن سینما ساحل غوغا بود؛ همه آمده بودند تا فیلم « منطقه پرواز ممنوع» را به تماشا بنشینند و در پایان ایستاده و ممتد آن را تشویق کردند.

سوژه « منطقه پرواز ممنوع» این بار درباره ماجراجویی های روزمره نوجوانان نیست، این بار سوژه فیلم درباره پاره تن وطن است، همان کودکانی که در ابتدای فیلم یاد پدرانشان گرامی داشته شد تا ما هرگز آن چشم ها و نگاه و صداهایی را فراموش نمی کنیم که در برابر دشمن نلرزیدند و زانوهایشان حتی ذره ای خم نشد.

این بار تماشاگران جشنواره فیلم کودک و نوجوان در «منطقه پرواز ممنوع» به صفحه نقره ای چشم دوختند که کودک شهید حججی در آن قد کشیده بود و می خواست بگوید که «این قصه هیچ وقت به سر نمی شود».

آری ما سر و دست شهدای حرم مان را به تن خاک سرد سپردیم و حالا در جشنواره فیلم کودک و نوجوان سوژه شهدای حرم مان را به تماشا می نشینیم.

فقر ادبیات نوجوان ارتباط تنگاتنگی با کمبود تولید محتویات برای نوجوانان دارد

کارگردان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در حاشیه پخش فیلم خود در سی و دومین جشنواره بین المللی اظهار داشت: فقر ادبیات نوجوان ارتباط تنگاتنگی با کمبود تولید محتویات برای نوجوانان دارد، برای ادبیات نوجوان باید کتابفروشی ها را زیر و رو کرد تا کتابی متناسب را پیدا کرد و همین کمبود تولید محتوا را در سینمای نوجوان می توان مشاهده کرد.

امیر داسارگر ادامه داد: گروه نوجوانی، گروه سنی مهجوری است که باید نهادهای فرهنگی مسئولیت کمبود این گروه سنی را به عهده بگیرند، برای نمونه در همین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، فیلم نوجوان چه ضریبی را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که برنامه های رسانه ای و سیاست تبلیغی بر فیلم کودک استوار است و انتظار می رود که توازنی بین محتویات کودک و نوجوان در جشنواره فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه نوجوانی سن بسیار مهمی است و شخصیت بزرگسالی در همین سن پایه ریزی می شود، تصریح کرد: فیلمنامه و قصه فیلم بر محور ویژگی های دوران نوجوانی، ماجراجویانه است اما باید این نکته را در نظر داشت که تجربه ساخت این گونه فیلم ها در سینمای کودک و نوجوان ما محدود است.

کمبود مشاوران حوزه سینمای نوجوان و استودیوی های مجهز برای نوجوانان

داسارگر بیان داشت: کمبود مشاوران حوزه سینمای نوجوان و استودیوی های مجهز برای نوجوانان باعث می شود که کارگردان با آزمون و خطا فیلمنامه و دغدغه هایش را پیش ببرد، امیدوارم رضایت حداکثری مخاطبان را به دست آورده باشم.

وی در رد مستقیم گویی در فیلم «منطقه پرواز ممنوع» تصریح کرد: در این فیلم سعی شده با پیچش و چرخش های ناگهانی از مستقیم گویی فاصله گرفته شود. تمام تلاش ما این بوده که حرف مان بر جان بنشیند؛ امیدوارم با بازخورد خوبی که از تماشاگران گرفته شده و امشب هم به سانس فوق العاده کشید نظر مثبت بخش حداکثری را جلب کند.

تهیه کننده فیلم «منطقه پرواز ممنوع» نیز با اشاره به اینکه مخاطب نوجوان در بازار مصرف فرهنگی نادیده گرفته می شود، اظهار داشت: امروزه تولیدات محتویات فرهنگی به گروه سنی کودک یا گروه سنی بزرگسال محدود شده است، این در حالی است که دربخش ادبیات و سینمای نوجوان دچار کمبود هستیم.

نوجوان ما فیلم ایرانی نمی بیند

حامد بامروت نژاد افزود: نوجوان ما فیلم ایرانی نمی بیند و علاوه برضعف قصه و ادبیات مخاطب نوجوان هم دیده نمی شود و بازار تولیدات فرهنگی نوجوان به ترجمه سپرده شده است.

وی بیان داشت: در فیلم «منطقه پرواز ممنوع» سعی نداشتیم به چندین سوژه بپردازیم بلکه موقعیتی به صورت غلیظ و آگاهانه انتخاب شده که بر سبک زندگی مدافعان حرم و خانواده هایشان استوار است.

فیلم هایی که بر ارزش های جامعه و انقلاب تاکید دارد نباید برچسب شعاری بگیرند

وی افزود: فیلم هایی که بر ارزش های جامعه و انقلاب تاکید دارد نباید برچسب شعاری بگیرند زیرا شعار زدگی زمانی اتفاق می افتد که فرم از محتوا عقب بیفتد.

تهیه کننده فیلم «منطقه پرواز ممنوع» تصریح کرد: فیلم نوجوان زبان خودش را دارد که گاهی اوقات سینماسازان ما هم با آن آشنا نیستند؛ انتخاب ما بر مخاطب نوجوان ما تاکید داشت و سعی شد فیلمی برای نوجوان ساخته شود که البته به علت اینکه کار اول است ممکن است ضعف هایی هم داشته باشد.

منطقه پرواز ممنوع و لبیک به سروقامتان مدافع حرم

«منطقه پرواز ممنوع» آمده است تا به ارزش های سروقامتانی که در خون غلتیدند تا آجری از حریم عقیله بنی هاشم کم نشود و فرزندان شان مرید پدر شدند تا حافظ مام وطن شوند لبیک بگوییم، همان پهلوانانی که خانواده را گذاشتند تا به نوجوانان خود بیاموزند که نخل زینبی نباید خم شود؛ بیرون از مرزها را پاس می داریم و شما نوجوانان مراقب سرزمین و مادران باشید.