شکار لحظه‌ها برای جلب حساسیت‌ها نسبت به یک بحران

بابک برزویه معتقد است عکاسان باید با شکار لحظه ها و پیدا کردن سوژه هایی جالب مردم را نسبت به ارزش آب این مایه حیاتی و نگهداری از آن حساس‌تر کنند. به گزارش سینما خراسان، بابک بروزیه دبیر چهارمین جشنواره ملی «عکس آب» عنوان کرد: برای نزدیکتر کردن عکاسان به اهداف برگزارکنندگان جشنواره «عکس آب» […]


بابک برزویه معتقد است عکاسان باید با شکار لحظه ها و پیدا کردن سوژه هایی جالب مردم را نسبت به ارزش آب این مایه حیاتی و نگهداری از آن حساس‌تر کنند.

به گزارش سینما خراسان، بابک بروزیه دبیر چهارمین جشنواره ملی «عکس آب» عنوان کرد: برای نزدیکتر کردن عکاسان به اهداف برگزارکنندگان جشنواره «عکس آب» سعی کردیم تا آثار دوره های گذشته را در سایت جشنواره و شبکه های اجتماعی از قبیل تلگرام و اینستاگرام به معرض تماشای علاقه مندان بگذاریم؛ موضوعی که معمولا در جشنواره های موضوعی دیگر کمتر مورد توجه برگزار کنندگان آن است.

وی ادامه داد: اگر در مورد آب فراخوانی را منتشر می کنیم تنها اهداف ظاهری این موضوع و این که کمبود و بحران بی آبی کشور ما را در برگرفته است تنها منظور ما نیست بلکه آب در فرهنگ ما مصداق های بسیاری دارد که به این موارد نیز باید توسط عکاسان نگاه جدی شود.

این عکاس مستند اجتماعی با اشاره به برگزاری این جشنواره در ۹ استان کشور همزمان با نمایشگاه تهران گفت: به احتمال بسیار زیاد آثار برتر جشنواره در موزه هنرهای فلسطین به نمایش در آید. به علاوه اینکه به همت شرکت و سازمان آب و فاضلاب، آثار را در استان های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، یزد، خوزستان، خراسان رضوی، گیلان و آذربایجان شرقی هم به نمایش در می آوریم. برنامه دیگری برای اکران آثار برتر در ایام اجلاس یونسکو در پاریس تدارک شده است که این برنامه نیز به همت یونسکو انجام می شود.

این مدرس عکاسی تداوم نداشتن جشنواره ها در ایران و تک دوره ای بودن آنها را آفت بزرگی برای جامعه هنری دانست و اظهار کرد: این گونه جشنواره ها که تعداد آنها در کشور ما کم نیستند تنها برای ارایه بیلان کاری و کسب منفعت شخصی راه اندازی می شوند و در عمل هیچ نمایشگاه یا کتابی را از آنها نمی بینیم اما در جشنواره «عکس آب» که بنده دبیر چهارمین دوره آن هستم، می بینیم که علاوه بر اهمیت موضوع آن برای کشور، در دوره های گذشته آن، آثار به بهترین شکل ممکن در قالب نمایشگاه های استانی و در بستر اینترنت و شبکه های اجتماعی به نمایش در آمده که خود نشان دهنده مهم بودن نفس کار برای مسئولان این جشنواره است و امیدواریم که در آینده هم به قوت هر چه تمامتر به کار خود ادامه دهد.

برزویه با اشاره به اهمیت موضوع آب در کشور، نگاه جدید و نافذ عکاسان نسبت به این موضوع را خواستار شد و گفت: با توجه به این که مصرف درست آب و فرهنگ استفاده صحیح از آن همواره در قالب مطالبه گری توسط مدیران و هنرمندان سینما از مردم خواسته شده است، می توان گفت که این رسالت در این برهه از زمان بر دوش عکاسان وجود دارد که باید خود را به عنوان شهروندی از این جامعه در نظر بگیرند و با شکار لحظه ها و پیدا کردن سوژه هایی جالب بتوانند اندکی این حساسیت را در مخاطب به وجود آورند که ارزش این مایه حیاتی را هر چه بهتر بداند و برای نگهداری از آن نهایت تلاش خودش را بکند. بدون شک با نمایش آثار جذاب و تأثیرگذار برای طیف های زیادی از مردم می‌توان امیدوار بود که رسالت جشنواره به درستی اجرا شده است و در فرهنگسازی مردم تلاش خودمان را کرده ایم.

عکاس فیلم «اخراجی ها»، ورکشاپ های تخصصی با حضور کارشناسان مجرب را برای شرکت کنندگان این جشنواره لازم دانست و بیان کرد: جشنواره های موضوعی نیازمند واکاوی موضوعات و تشریح آن برای هنرمندان و همچنین جهت دهی به نگاه هنرمند است و این موضوع جز با برگزاری کارگاه های هنری میسر نمی شود. ما هم برای این موضوع، نشست ها و همایش هایی را در دستور کار داریم که با قطعی شدن زمان آنها، حتما اطلاع رسانی می کنیم.

بر پایه تقویم جشنواره، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه سه‌شنبه ۳۰ بهمن ماه اعلام شده و هنرمندان می توانند برای اطلاع از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.water.salon.photo مراجعه کنند.