«طعم طمع» و روایتی از خشکی زاینده‌رود

سریال تلویزیونی «طعم طمع» به کارگردانی امیرحسین عنایتی و با محور خشکی زاینده‌رود و مشکلات ناشی از آن، به‌زودی از شبکه‌های سراسری پخش می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه سینما خراسان به نقل از ایسنا، این کارگردان با بیان اینکه سریال تلویزیونی «طعم طمع» به سفارش صداوسیما تولیدشده و نویسنده آن علی‌اکبر محلوجیان، نویسنده باسابقه و ماندگار تلویزیون است که آثاری همچون «پدرسالار»، «زیر تیغ»، «روزگار جوانی»، «در قلب من» و «برادر» را در کارنامه دارد، اظهار کرد: به دلیل حساسیت موضوع زاینده‌رود و اهمیتی که برای صداوسیما داشت، نگارش کار به این نویسنده محبوب کشور واگذار و ساخت آن نیز به ما پیشنهاد شد که با مشارکت صداوسیمای تهران، سیمای مراکز استان‌ها و سیمای مرکز اصفهان در شهر اصفهان و در قالب ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای برای پخش از شبکه‌های سراسری تولید شد.

عنایتی ادامه داد: داستان این فیلم که در ژانر طنز روایت می‌شود، داستان خانواده‌ای است که پسر بزرگ آن‌ها با خشکی زاینده‌رود تصمیم می‌گیرد زمین‌ها برای ساختمان‌سازی بفروشد تا با پول حاصل از آن وارد بازار دلار و ارز شده و در نوسانات ارزی به سود برسد که درنهایت دچار چالش‌هایی می‌شود.

او  گفت: در این فیلم بازیگران مطرحی مثل پوراندخت مهیمن، محمد فیلی، افشین سنگ چاپ، پویا امینی، شهاب عباسی، آشا محرابی، فاطمه شکری و همچنین بازیگران اصفهانی ازجمله احمدرضا صفدرزاده حقیقی، فاطمه قاسمی، رسول هنرمند، سیف‌الله نامداری، اسماعیل سلمانی و مارال خدادای نقش‌آفرینی می‌کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «طعم طمع» تأکید کرد: نگاه به سریال تلویزیونی «طعم طمع» نگاه استانی و شهرستانی نبوده است، بلکه این سریال مثل سریال «نون خ» و «پایتخت» با نگاه ملی برای پخش در شبکه‌های ملی آماده‌شده است، اما تفاوتی که بین کار ما و  سریال‌های نامبرده وجود داشت این بود که اصرار داشتیم همه عوامل از دست‌اندرکاران اصفهانی باشند و همین‌طور هم شد و صد در درصد عوامل تولید از اصفهان بودند.

او ادامه داد:  موضوع سریال، موضوع پرالتهابی است که باید همه اطراف آن را  راضی نگه داشت از یک‌سو خانواده‌ها و شرایط کشاورزان و از یک‌سو اعتراض مردم به خشکی زاینده‌رود و از سوی دیگر مسائل و ملاحظات ملی و سیاسی حول موضوع و درعین‌حال راه‌حل‌های علمی و صحیح برای برون‌رفت از این مشکل را نیز ارائه داد، اما با همه این موارد، صداوسیمای اصفهان از این کار استقبال کرد و اگر پیگیری‌ها و همراهی‌های صداوسیمای مرکز اصفهان نبود ساخت این کار ممکن نمی‌شد. البته طرح از قبل مطرح بود که نگارش آن طول کشیده و التهابات هم مزید بر علت شده بود تا اینکه در سال ۹۹ صداوسیمای اصفهان مجوز کار را گرفت و کار با جدیت آغاز شد، اما مواجه با تغییر مدیران صداوسیما شدیم و کار متوقف شد تا اینکه در زمستان ۱۴۰۰ مجوز فیلم‌برداری دریافت و در بهار ۱۴۰۱ انجام شد. درمجموع، پروسه خاص و پر فراز و نشیبی بود، اما کار در حال حاضر مراحل نهایی تدوین و موسیقی را می‌گذراند.

عنایتی با بیان اینکه این سریال جزو گزینه‌های شبکه‌های یک‌، دو و سه است، گفت: سریال تلویزیونی «طعم طمع» هم‌زمان از شبکه اصفهان نیز پخش خواهد شد و ترجیح ما پخش کار در نوروز بود، اما صداوسیما اصرار به پخش آن در زمان زودتر از نوروز دارد.

این کارگردان با بیان اینکه در اکثر شهرستان‌ها فعالیت‌ها داشته و درعین‌حال همه آثار نیز پخش ملی داشته‌اند، ادامه داد: حتی سال گذشته سریال «فرشتگان بی‌باک» با انبوه بازیگران در اصفهان کار شد و در دهه اول محرم روی آنتن سراسری رفت، لذا نگاه من به پروژه‌ها ملی بوده و قطعاً سریال تلویزیونی «طعم طمع» نیز سریالی بومی و اصفهانی و با حفظ لهجه شیرین اصفهانی و نمایش تمام نمایه‌ها و جاذبه‌های گردشگری اصفهان اما با حفظ شأنیت ملی و فراستانی همراه است.

او تصریح کرد: به دلیل همین ویژگیِ ملی در این سریال آن‌چنان به بحث شوخی‌ها و آداب اصفهانی وارد نشدیم، اما قطعاً برآیند کار با بازیگران خوبی که دارد به سریالی شیرین و جذاب تبدیل‌شده و از سوی دیگر اولین سریال در تلویزیون است که با دوربین سینمایی رِد فیلم‌برداری شده؛ بنابراین به لحاظ فنی و تولید یکی از کارهای خوب محسوب می‌شود و امیدواریم مردم نیز از آن لذت ببرند.

 

نهال