«طیب خان» به حرف آمد/ رمان مسعود ده‌نمکی درباره طیب حاج‌رضایی

رمان «طیب خان» به قلم مسعود ده‌نمکی با موضوع مروری بر زندگی و شخصیت طیب‌حاج‌رضایی منتشر شد. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، این اثر که در دو مجلد در دست انتشار قرار گرفته است همزمان با همزمان با پنجاه و ششمین سالگرد اعدام وی به دست نیروهای رژیم پهلوی از سوی مرکز اسناد انقلاب […]


رمان «طیب خان» به قلم مسعود ده‌نمکی با موضوع مروری بر زندگی و شخصیت طیب‌حاج‌رضایی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، این اثر که در دو مجلد در دست انتشار قرار گرفته است همزمان با همزمان با پنجاه و ششمین سالگرد اعدام وی به دست نیروهای رژیم پهلوی از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شده است.

جلد نخست این مجموعه، تولد طیب و دوران کودکی او تا سال ۱۳۳۹ را روایت می‌کند. در این جلد تلاش شده چهره اولیه طیب به طور شفاف ترسیم شود. جلد دوم کتاب نیز به وقایع سال‌های پایانی حیات شهید طیب حاج‌رضایی، از روی‌گردانی از رژیم پهلوی، تا شرکت در قیام مردمی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و شهادت در ۱۱ آبان همان سال اختصاص دارد.

ده نمکی در بخشی از مقدمه این اثر می‌نویسد: این کتاب محصول قریب به ده سال تحقیق، پژوهش و مصاحبه مسعود ده‌نمکی با بستگان، دوستان و صاحب‌نظران و چهره‌های فعال سیاسی و اجتماعی معاصر با دوران زندگی طیب حاج‌رضایی و کنکاش و بررسی صدها سند مکتوب و شفاهی است.

پیش از این ده‌نمکی تصمیم داشت تا بر اساس این پژوهش فیلم‌نامه‌ای تولید کند و اثری سینمایی با محوریت وی را به مرحله تولید ببرد که در نهایت با میسر نشدن این موضوع این پژوهش تبدیل به روایتی داستانی از زندگی حاج رضایی شد.

در برشی از کتاب ‌از زبان طیب حاج‌رضایی درباره اولین و آخرین ملاقاتش با امام خمینی بعد از وقایع ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ می‌خوانیم: «من رو بردن توی یه خونه در خیابان دولت. به همراه مامورها وارد شدم. پرده اتاق رو کنار زدم. دیدم یه سید روحانی با چهره‌ای نورانی آنجا نشسته. فهمیدم آیت‌الله خمینی است.

مامورها منتظر بودند من پرخاش کنم و بگم شما پول دادی و چنین و چنان کردی و … اما گفتم: آقا! قربون جدتون برم. شما کی به من پول دادی؟ اصلا کجا من رو دیدی؟ ما که تا حالا همدیگه رو ندیدیم. به این نامسلمون‌ها بگید که نه شما به من پول دادید و نه من از شما پول گرفتم.

از در که اومدم بیرون نصیری به من گفت: طیب خان گور خودت رو کندی!

من هم گفتم: عیب نداره تیمسار، من باید ۲۰ سال پیش تو زندان بندرعباس می‌مردم. اما موندم تا امروز تکلیفم رو ادا کنم و بعد بمیرم. مردن برای من مهم نیست…»

علاوه بر قلم نویسنده، درج تصاویر متنوع از طیب و دیگر شخصیت‌های مورد بحث و نیز انتشار اسناد متعدد، از ویژگی‌هایی است که مطالعه این مجموعه را جالب‌تر می‌کند.

«طیب خان (زندگی و زمانه طیب حاج‌رضایی)» در دو جلد شامل جلد اول در ۹۸۰ صفحه و با قیمت ۱۱۵ هزار تومان و جلد دوم در ۹۱۵ صفحه و با قیمت ۱۰۵ هزار تومان روانه بازار نشر شد.

طیب‌حاج‌رضایی از لوطی‌های مشهور و قدیم تهران بود که در دوران کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ به نفع دودمان سلطنت پهلوی علیه دولت مصدق به فعالیت پرداخت اما پس از آن تغییر رویه داد و انقلابیون نهضت اسلامی پیوست و سرانجام در یازدهم آبان ماه ۱۳۴۲ در میدان تیر پادگان حشمیته تهران اعدام گردید و در قسمت شرقی حرم شاه‌عبدالعظیم به خاک سپرده شد.