عکس‌ قهرمانان اقتصاد مقاومتی چرا تخریب شد؟/ کارمان غیرقانونی نبود

مدیر اجرایی آژانس عکس مستند «سو» درباره برچیدن آثار نمایشگاه عکس «و این قهرمان واقعی است» از ضلع جنوبی دانشگاه تهران توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش سینما خراسان، نمایشگاه عکس خیابانی «و این قهرمان واقعی است» که در ضلع جنوبی دانشگاه تهران در حال برگزاری بود، روز یکشنبه ۴ اسفندماه با دستور مسئولان دانشگاه تهران […]

مدیر اجرایی آژانس عکس مستند «سو» درباره برچیدن آثار نمایشگاه عکس «و این قهرمان واقعی است» از ضلع جنوبی دانشگاه تهران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینما خراسان، نمایشگاه عکس خیابانی «و این قهرمان واقعی است» که در ضلع جنوبی دانشگاه تهران در حال برگزاری بود، روز یکشنبه ۴ اسفندماه با دستور مسئولان دانشگاه تهران برچیده و تخریب شد.

این نمایشگاه عکس که حاصل ۵ سال عکاسی از قهرمانان اقتصاد خرد توسط عکاسان «آژانس عکس مستند سو» بود، در پی تفاهم مکتوب و کسب مجوز از روابط عمومی دانشگاه تهران روی نرده‌های سبز این دانشگاه دایر شده بود.

امیر زبهیده مدیر اجرایی آژانس عکس مستند «سو» درباره برچیدن نمایشگاه عکس «و این قهرمان واقعی است» از ضلع جنوبی دانشگاه تهران و نرده‌های سبز به سینما خراسان گفت: «و این قهرمان واقعی است» اولین نمایشگاه آژانس عکس مستند «سو» بود و قرار بود تا ۱۰ اسفندماه روی نرده‌های سبز دانشگاه تهران برقرار باشد. روز یکشنبه ۴ اسفندماه از روابط عمومی دانشگاه تهران با من تماس گرفتند مبنی بر اینکه باید نمایشگاه جمع شود و من علت را جویا شدم و گفتند «قاعده بر این است که روی نرده‌های بیرونی محوطه دانشگاه تهران نباید تابلو و عکسی نصب شود و ضروری است که برای این کار، سازه‌ای در نظر گرفته شود.»

وی ادامه داد: وقتی من اظهار بی اطلاعی کردم، آنها هم قبول کردند و حق را به ما دادند و به اشتباه خودشان اذعان کردند اما از من خواستند که عکس‌ها را جابجا کنم. درصدد برآمدیم تا عکس‌ها را باز کنیم اما متوجه شدیم چون باران آمده و اگر می‌خواستیم آنها را باز کنیم عکس‌ها از بین می‌رود. بنابراین نزد مسئول مربوطه رفتم اما او در جلسه‌ای بود و من هم برای او پیام گذاشتم که امکان باز کردن عکس‌ها به این دلیل که از بین می‌روند، نیست.

وی تصریح کرد: نمی‌خواستم عکس‌ها خراب شوند چون هزینه‌ای که بابت تهیه و چاپ این عکس‌ها شده بود همه توسط عکاسان آژانس صرف شده بود و آژانس نیز هیچ وابستگی سازمانی به ارگانی ندارد.

زبهیده بیان کرد: برای اینکه بیشتر پیگیر کار باشم، به دفتر مرجع بالاتری رفتم اما ایشان هم جلسه‌ای مرتبط با بیماری کرونا دارد که جلسه طولانی هم بود و ماجرا را به رئیس دفتر ایشان اطلاع دادم و درخواست کردم تا به من اطلاع دهند. اما نه تنها تماسی با من گرفته نشد بلکه صبح دوشنبه با من تماسی گرفته شد و کسی پشت خط می‌گفت «آقا شما می‌آیید عکس‌ها را بردارید یا ما انجام دهیم!»

وی توضیح داد: ظاهر امر این است که انگار آقایان از این نمایشگاه که حال مردم را خوب کرده بود، خوششان نیامد. ظاهراً نمایش ۲۰ قهرمان اقتصاد مقاومتی که طی ۵ سال با کاری تحقیقاتی و میدانی، شناسایی و قصه‌ای برای آنها در قالب ۳۰ فریم عکس تولید شد، برایشان مطلوب نبوده است! ما فقط به اعتبار اینکه این عکس‌ها روی نرده‌های دانشگاه تهران نصب شود، لوگوی دانشگاه تهران را نیز در کارها قرار دادیم وگرنه همه هزینه‌ها شخصی تأمین شده است. از همکاران بخش روابط عمومی دانشگاه تهران تشکر می‌کنم و همچنین از بسیج اساتید که واسطه این کار خیر شدند و ما را معرفی کردند و ممکن است الان برای آن‌ها نیز مشکل پیش آمده باشد.

مدیر اجرایی آژانس عکس مستند «سو» گفت: ما تلاش کردیم به قوانین و قاعده دانشگاه تهران احترام بگذاریم و کار غیرقانونی نکردیم و وقتی حتی نمایش آثار روی نرده‌ها را مشکلی داخلی قلمداد کردند اما ما درصدد جابجایی برآمدیم و اتفاقاً اعلام آمادگی برای تعامل داشتیم اما بدون اینکه با ما جلسه‌ای گذاشته شود، کل عکس‌ها به صورت نامطلوبی از نرده‌ها برچیده شدند به گونه‌ای که منجر به تخریب عکس‌ها شد.

وی در پایان بیان کرد: یکی از عکاسان مجموعه عکس‌ها که ساکن شهرستان بود، از دوستانش برای تماشای عکس‌ها دعوت کرده بود و وقتی به همراه دوستانش با نبود عکس‌ها مواجه شدند، من هیچ پاسخی برای آنها نداشتم. شاید عکاسانی نظیر این خانم عکاس که بسیار حرفه‌ای هم است، نیاز به دلجویی داشته باشند.

به گزارش مهر، پس از انتشار ویدئویی از جمع آوری این نمایشگاه عکس در ضلع جنوبی دانشگاه تهران در فضای مجازی و تخریب عکس‌ها، دانشگاه تهران بیانیه‌ای صادر کرد و کار این آژانس عکس را تخلف قلمداد کرد.