قطعه هم‌خوانی ۴۰ خواننده واقعاً لو رفت؟/فقط ویروس‌ها مسری نیستند!

انتشار نسخه‌ای غیررسمی از پروژه موسیقایی «منو بشناس» که در قالب هم‌خوانی ۴۰ خواننده پاپ ایرانی در دست تولید قرار دارد، حاشیه‌هایی را در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها برای این قطعه رقم زد. سینما خراسان -گروه هنر-علیرضا سعیدی: در ایام کرونایی که تقریباً تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه موسیقی در تعطیلی کامل به سر […]

انتشار نسخه‌ای غیررسمی از پروژه موسیقایی «منو بشناس» که در قالب هم‌خوانی ۴۰ خواننده پاپ ایرانی در دست تولید قرار دارد، حاشیه‌هایی را در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها برای این قطعه رقم زد.

سینما خراسان -گروه هنر-علیرضا سعیدی: در ایام کرونایی که تقریباً تمامی فعالیت‌های مربوط به حوزه موسیقی در تعطیلی کامل به سر می‌برند و به غیر از برگزاری چند رویداد موسیقایی در فضای مجازی و البته چند اجرای زنده محدود که به صورت آنلاین توسط برخی از مجموعه‌های دولتی و خصوصی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، فعالیت چشمگیر دیگری در حوزه موسیقی صورت نمی‌گیرد. به طور حتم اولین و شاید تنهاترین دلیل کمرنگ شدن فعالیت‌ها در این حوزه نظام پرچالش اقتصاد موسیقی ایران است که کمتر تهیه کننده و تولید کننده‌ای به حضور موثر در این فضای ملتهب و نامعلوم تن می‌دهد.

همین شرایط موجب شده در این اوضاع و احوال نامعلوم کرونایی فضای مجازی تبدیل به بستر تازه‌ای برای استمرار هنرمندان با مخاطبان و طرفداران‌شان شود. فضایی که علاوه‌بر عرضه تازه‌ترین محصولات، گاه به ویترین حواشی و اظهارنظرهای متنوع هنرمندان نیز بدل می‌شود.

«یک هفته با فضای مجازی موسیقی» عنوان سلسله گزارش‌های هفتگی سرویس هنر سینما خراسان برای مرور متن و حاشیه رویدادهای موسیقایی از پنجره فضای مجازی در دوران کرونا است.

ولی «بانگ آزادی» هرگز خاموش نخواهد شد

رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود با انتشار دل‌نوشته‌ای یاد و خاطره احمدعلی راغب آهنگساز و نوازنده فقید موسیقی انقلاب را گرامیداشت.

در دل‌نوشته محمدمهدی دادمان آمده است: «خاطرات ما، متولدین دهه شصتی از آواها و نواهای روزهای کودکی و نوجوانی‌مان قلب‌مان را احاطه کرده است. آن نواهایی که با عمیق‌ترین باورهایمان گره خورده و چون آب حیات، جان تازه‌ای به روح و روان‌مان بخشید.

هنگام نوشیدنِ «بابا خون داد» نمی‌دانستم این اثر جاودانه و شیرین از آن کیست؛ ولی این استاد کاربلد، خاطرات ما را با ساخته‌های هنرمندانه خود ساخته بود. ساخته‌هایی که در کشت‌زارِ حاصل خیزِ انقلابِ این ملت روییده بود.

مرحوم استاد احمدعلی راغب هنرمندی بود که همه ی دردها، شادی‌ها، امیدها و اندیشه‌های مردمش را عاشقانه در بر گرفته و به زبان موسیقی روایت می‌کرد.

چه آنجا که «مرگ بر آمریکا و نیرنگش» را نواخته بود و چه آنجا که در سوگ آن «مجاهد، شهیدِ مطهر» مرثیه را با لحنی حماسی ترکیب کرده بود و چه آنجا که «خجستگی روز پیروزی» از طنین نواهایش بیرون ریخته بود و همین مسیر در تمام هزار آهنگش بود

شاید به قاعده دنیا صدای سازهای استاد راغب خاموش شده باشد، ولی «بانگ آزادی» هرگز خاموش نخواهد شد».

تولد یک حاشیه عجیب برای قطعه «منو بشناس» مرکز مأوا

پس از حاشیه‌های عجیب و غریبی که طی هفته‌های گذشته بر سر تولید قطعه «منو بشناس» از محصولات مرکز موسیقی «مأوا» در فضای مجازی رقم خورد و فرزاد فرزین آهنگساز و یکی از خوانندگان پروژه درباره شایعات مطرح شده پیرامون انتساب این قطعه به یکی از آثار مایکل جکسون ارائه دادند، این بار این لو رفتن اصل اثر بود که موجب بروز حاشیه‌هایی شد.

ماجرا از این قرار بود که روز چهارشنبه به یکباره در فضای مجازی اثری دست به دست شد که از آن به عنوان نسخه اصلی قطعه «منو بشناس» یاد می‌کردند. اثری که در آن تعدادی از خوانندگان مطرح کشورمان در آن شنیده می‌شد. جالب اینکه در این نسخه صدای تعدادی از خوانندگان تازه مهاجرت کرده به کشور ترکیه نیز شنیده می‌شد، نکته عجیب و غریبی که تا لحظه انتشار این گزارش توضیحاتی از سوی مدیران مرکز موسیقی ماوا ارائه نشده اما برخی از گمانه زنی‌ها و پیگیری‌هایی که از سوی سینما خراسان به دست آمد، مشخص شده این نسخه، نه تنها قطعه اصلی پروژه «منو بشناس» نیست بلکه تنها ماکتی از صدای خوانندگان پروژه است که در روزهای ابتدایی تنظیم پروژه مورد استفاده دست‌اندرکاران قرار گرفته و با نسخه اصلی بسیار تفاوت دارد.

اینکه همین نسخه‌ای که از آن به عنوان ماکت کار یاد می‌کنند، چگونه در فضای مجازی منتشر شده، خود نکته قابل توجهی است که بار دیگر موضوع شیطنت‌های رسانه‌ای و فعالیت‌های برخی‌ها در حوزه موسیقی را برجسته می‌کند. کما اینکه در همین چارچوب پیش از این نیز اتفاقات مشابهی افتاده که موجب ضرر و زیان فراوانی برای تولیدکنندگان آثار موسیقایی شده‌اند.

به هر ترتیب طی تازه‌ترین پیگیرهایی که توسط سینما خراسان به عمل آمده گویا نسخه اصلی به هیچ وجه با نسخه لو رفته مطابقت ندارد و ترکیب خوانندگان اثر نسبت به نسخه منتشر شده دچار تغییرات اساسی شده و تعدادی دیگر از خوانندگان نیز به پروژه اضافه شده‌اند. این در حالی است که صدای خوانندگانی که در این پروژه وجود داشته اما هم اینک بنا به دلایل مختلف به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند نیز از نسخه اصلی حذف شده و هنرمندان دیگری جایگزین آنها شده‌اند.

درباره انتشار اثر نیز باید به این نکته اشاره کرد که گویا مدیران مرکز موسیقی ماوا تصمیم دارند در شب یلدا نسخه اصلی اثر را در دسترس مخاطبان قرار دهند و طبق اخرین خبرهایی که به گوش می‌رسد هم اکنون گروه اجرایی به صورت شبانه روزی مشغول ضبط مراحل نهایی کلیپ اثر هستند تا آن را در تاریخ مقرر پیش روی بینندگان قرار دهند.

بر اساس این گزارش طبق اعلام مرکز موسیقی ماوا ۴۰ خواننده پاپ در ایران در تجربه‌ای کم‌نظیر در یک قطعه با موضوع صلح و وحدت ملی با محوریت ایران تحت عنوان «منو بشناس» همخوانی کردند. این اتفاق که برای اولین بار در تاریخ موسیقی ایران رقم می‌خورد، با حضور چهره‌های شاخص موسیقی پاپ تهیه و تولید شده است و موزیک ویدئوی خوش ساخت و حرفه‌ای این اثر، مراحل پایانی تولید را طی می‌کند.

«منو بشناس» تلاش موسسه موسیقی «ماوا» و خوانندگان سرشناس ایرانی برای تقویت هویت ملی در میان ایرانیان است. بهروز صفاریان، رضا صادقی، فرزاد فرزین، فریدون آسرایی، حجت اشرف‌زاده، گرشا رضایی، خشایار اعتمادی، پرواز همای، سینا شعبانخانی، روزبه نعمت‌الهی، گروه سون، کاوه آفاق، حسین حقیقی، مسعود صادقلو، حمید هیراد، حامد همایون، سینا درخشنده، سامان جلیلی، احسان حق‌شناس، رضا شیری و تعداد زیادی از خوانندگان و هنرمندان دیگر، در این اثر حضور دارند. این اثر به قلم احمد امیرخلیلی، آهنگسازی فرزاد فرزین، تنظیم کنندگی بهروز صفاریان است که تهیه‌کنندگی آن را میثم محمدحسنی انجام داده است.

دلنوشته یک پژوهشگر شناخته شده برای استاد احمد علی راغب

هوشنگ جاوید پژوهشگر شناخته شده موسیقی نواحی ایران نیز روز چهارشنبه نوزدهم آذرماه بود که ساعاتی بعد از درگذشت احمدعلی راغب آهنگساز شناخته شده موسیقی کشورمان دلنوشته ای را منتشر کرد.

در دلنوشته هوشنگ جاوید آمده است:

«استاد راغب، هنرمندی ارزشمند بود که وجه انقلابی و تعهدش به مخاطب، بیش از هنر موسیقی‌اش جلوه می‌کرد، مردی که در دوره مسئولیتش در زمینه موسیقی استان‌ها تلاش وافر کرد تا بتواند به خوبی مرز بین هنر موسیقی اقوام از موسیقی دستگاهی و سایر موسیقی‌ها بشناساند و برای آن جایگاه ویژه در رسانه ایجاد کند. حمایت او از هنرمندان شایسته و جوان استان‌ها بر هیچکس پوشیده نیست. خدایش بیامرزد، تسلیت به همه دوستان و سازمان به سبب از دست رفتن چنین هنرمندی وتسلیت به خانواده محترمش.»

احمد علی راغب یکی از ماندگارترین و شناخته شده‌ترین آهنگسازان و هنرمندان موسیقی انقلاب که طی دهه‌های اخیر خالق ماندگارترین ترانه‌ها و سرودها در این زمینه سه شنبه ۱۸ آذر ماه در سن ۷۶ سالگی پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

پروژه «چهره‌های زمان» هفته گذشته به سراغ عباس کیارستمی رفت

دست‌اندرکاران پروژه موسیقایی پژوهشی «چهره‌های زمان» نیز در تازه‌ترین اثری که برای این مجموعه منتشر کردند این هفته به سراغ عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران رفتند.

پروژه «چهره‌های زمان» از جمله برنامه‌های تازه به راه انداخته شده توسط یک موسسه انتشاراتی است که به بهانه قدردانی از چهره‌ها و شخصیت‌های شناخته شده عرصه‌های مختلف فرهنگ و هنر در فضای مجازی به تولید آثار موسیقایی می‌پردازد.

در توضیح این برنامه آمده است: «برای ارج گذاشتن بر خدمات پرارزش بزرگان فرهنگ و هنر معاصر، چه آن‌ها که به دلیل حوزه کاری خود شناخته‌تر هستند و چه آن‌ها که جز در حوزه‌های تخصصی خودشان، ممکن است کمتر شناخته شده باشند ولی ارزش بزرگی در زمینه‌های علم و فرهنگ و هنر داشته‌اند، موسسه انسان شناسی و فرهنگ از سال گذشته برنامه‌هایی ویدیویی را طرح‌ریزی کرد که عنوان #چهره‌های_زمان را دوست ارجمند و عضو شورایعالی موسسه انسان شناسی و فرهنگ آقای محمدرضا اصلانی، پیشنهاد کردند.

این برنامه سرانجام پس از نزدیک به یک سال کار با همکاری یک تیم حرفه‌ای به سرانجام رسید و از هفته آینده روزهای شنبه و سه‌شنبه در فضای مجازی پخش خواهد شد. امیدواریم این خدمت کوچک پاسخی شایسته این نام‌های بزرگ باشد. مدیریت انتشارات دیداری – شنیداری موسسه انسان شناسی و فرهنگ در اینجا با ذکر نام گروه همکاران این برنامه تشکر عمیق خود را از این همراهی که ثمره‌ای به باور ما خوب داشته است ابراز می‌کند و امیدواریم این ویدیوهای یک دقیقه‌ای که در هرکدام با یک موسیقی که خاص هر کدام ساخته شده، با متنی ویژه که برای هر شخصیت نوشته شده و عکسی و کلامی زیبا همراه هستند، مورد توجه و علاقه دوستان قرار بگیرند و تا جایی که ممکن است آنها را به اشتراک بگذارند.

عوامل اجرایی پروژه «چهره‌های زمان» عبارتند از: نگارش متن: ناصر فکوهی / عکس، گوینده متن: مهرداد اسکویی / موسیقی: بردیا صدرنوری / تنظیم ویدئو: حامد کلجه ای.

تالار رودکی میزبان دومین دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی ایرانی می‌شود

دومین دوره کنسرت‌های آنلاین موسیقی ایرانی / دستگاهی به مدت چهار شب و در هر شب ۲ اجرا، روزهای بیست و هفتم تا سی آذر سال جاری در تالار رودکی برگزار می‌شود. این کنسرت‌ها با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار می‌شود.

طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته، این دوره از اجراها به موسیقی سازی و بی کلام اختصاص دارد و در روزهای ۲۷ تا ۳۰ آذر از طریق صفحه اینستاگرام بنیاد رودکی و چند پلفترم دیگر به صورت همزمان پخش خواهد شد. جدول و ساعت اجراها متعاقباً اعلام می‌شود.

پوستر دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی ایرانی را امین قنبری طراحی کرده است.

پیش از این اولین دوره مجموعه کنسرت‌های آنلاین موسیقی دستگاهی به مدت پنج شب از ۱۶ تا ۲۰ مرداد و با تمرکز بر موسیقی با کلام در بخش گروه نوازی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار شد.

فقط ویروس‌ها مُسری نیستند رفیق! حال آدم‌ها هم…

فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ کشورمان که طی ماه‌های گذشته غیر از انتشار چند تک آهنگ فعالیت چشمگیری در عرصه موسیقی نداشته در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود به انتشار یک دلنوشته در روزهای کرونایی پرداخته است.

در دلنوشته آسرایی آمده است:

«فقط ویروس‌ها مُسری نیستند رفیق! حالِ آدم‌ها هم مُسری ست به همه اَخم‌هایی فکر کن که ما ندانسته پخشش کردیم؛ و هیچ آماری از آن‌ها ثبت نشد!

به همه غم‌هایی که از چهره‌هایمان نشُستیم؛ و چهره به چهره مُنتَقِلَش کردیم! بعد به همه لبخندهایی فکر کن که می‌شد بی هیچ هزینه‌ای روی چهره‌های دیگر کاشت و ما دریغش کردیم وقتی این ایام گذشت، باز هم بیا فکر کنیم ناقِلیم!

این بار اما خودمان انتخاب کنیم چه چیزی حمل می‌کنیم و انتقال می‌دهیم؛ حالِ خوب یا حالِ بد؟!