«لذت تماشای فیلم در قرن ۲۱» منتشر شد

«لذت تماشای فیلم در قرن ۲۱» اثر جدید کورش جاهد است که به مولفه‌های ساختاری فیلم‌ها و مفاهیم راه‌یافته به سینما می‌پردازد. به گزارش سینما خراسان، «لذت تماشای فیلم در قرن بیست و یک» چهارمین اثر کورش جاهد در زمینۀ شناخت سینما در دوران پست مدرن است که به بررسی مولفه‌های قابل اشاره در سینمای […]


«لذت تماشای فیلم در قرن ۲۱» اثر جدید کورش جاهد است که به مولفه‌های ساختاری فیلم‌ها و مفاهیم راه‌یافته به سینما می‌پردازد.

به گزارش سینما خراسان، «لذت تماشای فیلم در قرن بیست و یک» چهارمین اثر کورش جاهد در زمینۀ شناخت سینما در دوران پست مدرن است که به بررسی مولفه‌های قابل اشاره در سینمای این دوران و به‌طور مشخص ۲۰ سال اخیر می‌پردازد.

این کتاب بحث‌های مختلفی از مولفه‌های ساختاری فیلم‌ها تا مفاهیم جدید راه یافته به سینما و همچنین مفاهیم بینامتنی میان سینما و علوم انسانی از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و فلسفه را شامل می‌شود که محورهایی همچون عدم قطعیت، پایان یافتن روایت‌های کلان، اشاره به تاریخ، نقش تصادف در سرنوشت شخصیت‌های فیلم، تمرکززدایی در هنر پست مدرن، جنبه «چند فرهنگی» در سینمای دوران جدید، دگرگونی مفهوم زمان، مفهوم «ابهام» در سینمای دوران پست مدرن، جایگزینی ذهنیت به جای عینیت، پرداخت بیشتر فیلم‌ها به عاملیت زنان در سینما نسبت به تاریخ پیشین این هنر و موارد دیگر که در فیلم‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

در کتاب حاضر ۱۰ فیلم دوران جدید و ساخته شده در سال‌های مختلف قرن ۲۱ بررسی شده است که شامل فیلم‌های خود زندگی، هرگز رویت را برنگردان، تونی اردمن، امپراطوری درون، آنچه آنان داشتند، با آن زن حرف بزن، یک روز بارانی در نیویورک، جوکر، فکر می‌کنی من کی هستم و بلعیدن می‌شود.

«لذت تماشای فیلم در قرن بیست و یک» توسط انتشارات پرنده به چاپ رسیده است و شامل ۲۶۴ صفحه می‌شود.

کورش جاهد مدرس سینما، مترجم و فیلمساز است که پیش از این آثار دیگری را از جمله «سینما در دوران جدید» و «نشانه و ذهن در سینمای امروز» به نگارش درآورده است.