لرها در رودکی نواختند/انتقاد از حمایت نشدن نوازندگان شهرستانی

هنرمندان نوجوان و جوان شرکت کننده در چهارمین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان آثار خود را در بخش موسیقی نواحی منطقه لرستان ارائه دادند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، تالار رودکی روز سه شنبه هشتم مرداد ماه و در چهارمین روز […]

هنرمندان نوجوان و جوان شرکت کننده در چهارمین روز از برگزاری سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان آثار خود را در بخش موسیقی نواحی منطقه لرستان ارائه دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، تالار رودکی روز سه شنبه هشتم مرداد ماه و در چهارمین روز برگزاری جشنوازه ملی موسیقی جوان از نوازندگان لرستانی میزبانی کرد که این هنرمندان با حضور هیات داورانی متشکل از رضا پرویز زاده، فرج علیپور و علی‌اکبر شکارچی به رقابت پرداختند.

در روز چهارم جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت‌کنندگان در بخش‌های آواز، کمانچه، تنبک، سرنا و دهل به صحنه رفتند تا در مقابل هیأت داوران به رقابت بپردازند. در ابتدا کمانچه نوازان که به سه رده سنی الف، ب و ج تقسیم بندی شده بودند به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را نواختند.

امیررضا بهزادی، محمد امینی فر، حمیدرضا آذربخت، مرضیه لشنی زند، رضا کرنوکر و پویا یگانه در گروه سنی الف حضور داشتند. سپس محمد بارانی بیرانوند به عنوان اولین شرکت‌کننده از گروه سنی ب به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او به ترتیب احمد ظهری نیا، سعید پانسته، محمدامین ماسوری، ساسان جعفری و محمدرضا بارانی از این رده سنی برای اجرا مقابل داوران قرار گرفتند.

پس از استراحتی کوتاه، رده سنی ج با شش شرکت‌کننده حاضر شد و در این قسمت علی صحرایی، مهرداد عزیزی، سجاد لیریایی، پوریا قلاوند، یونس غلام زاده علم و مریم محمدی کمانچه نوازی کردند تا بخش کمانچه موسیقی لرستان به پایان برسد.

بخش دوم اجراهای جشنواره به آواز و تمبک اختصاص داشت و در بخش آواز تنها یک شرکت‌کننده به‌ نام سبحان امرایی حضور داشت. پس از او نوبت به اجراهای ساز تمبک رسید که در ابتدا آریو برزن ابدالی از گروه سنی الف روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد.

پس از او محمد طاهرپور، پارسا باجلاوند، امیرحسین باجلاوند، رضا طولابی و حامی رهسپار از این رده سنی به نوبت روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را نواختند. همچنین کیارش دالوند، علی باجلاوند، بهرنگ سپهوند و سعید پانسته از رده سنی ب و مهران شیراوند از رده سنی ج به تنبک نوازی پرداختند.

بخش پایانی اجراهای روز چهارم به اجراهای سرنا و دهل اختصاص داشت و در ابتدا رستم بسطامی از رده سنی الف به اجرای قطعات خود پرداخت و پس از او امیرحسین بسطامی، حسین حسنوند، محمدمهدی حسنوند، حسین کاکاوند قلعه نویی، آرمان بهزادی فر و آرمین بهزادی فر از این رده سنی و همچنین عرفان مریدی و امیرحسین بلوری از رده سنی ب به نوبت مقابل داوران قرار گرفتند و به اجرا پرداختند. سپس امیرمحمد بسطامی، آریو برزن ابدالی و حامی رهسپار از رده سنی الف نیز به نواختن ساز دهل پرداختند.

حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی از نکات حاشیه‌ای چهارمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بود. این در حالی است که حسن سالاروند از دورود تنها غایب روز چهارم جشنواره موسیقی جوان بود.

نوازنده‌ها روی صحنه جدی تر کار می‌کنند

رضا پرویز زاده عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در ابتدا در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره موسیقی جوان گفت: در کل اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و حتی می‌توانم بگویم هم به لحاظ تعداد اجراها و هم به جهت کیفیت، اجراها نسبت به سال گذشته نیز بهتر بود. تنها نقطه ضعفی که می‌توانم به آن اشاره کنم این است که بچه‌ها هرچه به سمت گروه سنی بالاتر می‌روند، پیشرفت لازم را ندارند و حتما باید با اساتید بزرگ مشورت‌هایی را انجام دهند.

وی افزود: در گروه‌های مختلف نوازندگان خاصی داشتیم که خوب بودند اما نوازندگان سازهای کمانچه و دهل بسیار بهتر از دیگر نوازندگان بودند. ضمن اینکه اجراهای امروز به مراتب بهتر از اجراهایی بود که در مرحله مقدماتی ارسال کردند. به هر حال نوازنده‌ها روی صحنه جدی تر کار می‌کنند و تمرکز بیشتری دارند. نکته دیگر اینکه بنده سه سال است که به عنوان داور در جشنواره موسیقی جوان حضور دارم و تأثیرات مثبت این جشنواره را مشاهده کرده‌ام و این انگیزه را در نوازنده‌ها می‌بینم که تلاش زیادی می‌کنند تا در سال‌های آینده نیز در این جشنواره شرکت کنند و برای نوازنده‌ها یک انگیزه کوتاه مدتی در مناطق موسیقی اقوام و همین‌طور موسیقی دستگاهی شده است. همچنین این جشنواره تیم کارشناسی بسیار قوی دارد و قطعا برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام می‌دهند و هر سال بهتر خواهد شد.

لرستانی ها تعصب زیادی روی موسیقی دارند

فرج علیپور دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی نواحی در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره گفت: امروز اجراهای بسیار خوبی را بر عکس سال‌های گذشته شاهد بودیم و امسال هنرمندان بسیاری شرکت کرده بودند و با توجه به اینکه این جشنواره در دوره‌های گذشته نیز برگزار شده بود، هنرمندان زیادی از برگزاری چنین جشنواره‌ای اطلاع پیدا کردند و همین موضوع باعث شد تا تعداد شرکت‌کنندگان بسیار بیشتر از سال‌های گذشته باشد. البته به دلیل اینکه در شهرستان‌ها از نوازندگان جوان حمایت نمی‌کنند، مسلما نقاط ضعفی هم در کار این نوازندگان وجود خواهد داشت و اگر حمایت‌ها صورت گیرد این نوازندگان بهتر خواهند شد. اگر ضعفی در اجرای نوازندگان وجود دارد به این دلیل است که تمرینات کمی را انجام می‌دهند زیرا بعضی از سازها نیز مانند سرنا به دلیل صدای بالای آن، نیازمند یک فضای بزرگی است که نباید سر و صدای آن باعث آزار و اذیت مردم شود. در کل باید امکاناتی در اختیار نوازندگان باشد تا بتوانند تمرین زیادی انجام دهند تا روز به روز بهتر شوند.

اگر ضعفی در اجرای نوازندگان وجود دارد به این دلیل است که تمرینات کمی را انجام می‌دهنداین هنرمند تصریح کرد: مسلما در سال‌های اخیر ساز کمانچه و همین‌طور سرنا پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است و نمونه این پیشرفت را در تعداد زیاد شرکت‌کننده ها در این بخش‌ها می‌بینیم. در این دوره نوازندگان بسیار زیادی از سازهای کمانچه و سرنا آثار خودشان را برای ما ارسال کردند و ما تنها توانستیم تعداد کمی از آن‌ها را انتخاب کنیم. ضمن اینکه بسیاری از هنرمندان نیز از برگزاری چنین جشنواره‌ای باخبر نبودند.

وی گفت: مسلما برگزاری جشنواره موسیقی جوان می‌تواند در آینده به رشد موسیقی کشور کمک کند .کما اینکه ما امروز شاهد بودیم که تعداد شرکت‌کنندگان نسبت به سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است و طبیعتا هرچه تعداد شرکت‌کنندگان زیاد شود، مشخص می‌شود که برگزاری این جشنواره چقدر توانسته به رشد موسیقی کشور کمک کرده و افراد زیادی را با موسیقی مناطق خودشان آشنا کند. به طور حتم هنرمندان جوان لرستانی اصالت منطقه خودشان را حفظ کرده و خواهند کرد چرا که ما تعصب خاصی روی موسیقی داریم و مطمئن باشید که سال‌های آینده نیز تعداد شرکت‌کنندگان از این دوره بیشتر خواهد شد.

قدردانی از احیای سازهای در معرض فراموشی

علی اکبر شکارچی از اعضای هیأت داوران بخش موسیقی نواحی هم در مورد اجراهای روز چهارم جشنواره گفت: خیلی خوشحال هستم که در درجه اول تعداد شرکت‌کننده‌ها بیشتر بود و در درجه دوم سازهایی مانند سرنا که تقریبا به دست فراموشی سپرده شده بود، به صورت چشمگیری در این جشنواره نواخته شد و نوازنده های زیادی این ساز را نواختند. همچنین کمانچه نوازی که در لرستان بسیار مورد استقبال قرار می گیرد، جزو سازهای اصلی در این جشنواره بود. در عین حال شرکت‌کننده‌ها در رده سنی الف همانند سال گذشته فوق‌العاده ظاهر شدند اما تنها جای تاسف است که چگونه است در رده سنی ج شرکت‌کننده‌های کمتری حضور داشتند و فکر می‌کنم جشنواره باید شرایطی را مهیا کند که شرکت‌کننده‌ها در رده سنی ج حضور بیشتری داشته باشند.

سیزدهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از تاریخ ۵ مردادماه تا ۵ شهریورماه سال جاری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد شد.