مدیران تئاتری مهمانان روز اول «تئاتر فجر»/ وقتی درام شکل نمی‌گیرد

در اولین روز از برگزاری جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایش‌های مختلفی دیدن کردند. به گزارش سینما خراسان، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از عصر روز گذشته ۲۲ بهمن ماه با اجرای نمایش خیابانی «شدن» به کارگردانی علی محمد رادمنش […]

در اولین روز از برگزاری جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایش‌های مختلفی دیدن کردند.

به گزارش سینما خراسان، سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از عصر روز گذشته ۲۲ بهمن ماه با اجرای نمایش خیابانی «شدن» به کارگردانی علی محمد رادمنش که در محوطه تئاتر شهر اجرا شد، رسما آغاز به کار کرد که البته شاهد افتتاحیه‌ای کم رمق و کم مخاطب برای جشنواره بودیم. به نظر می‌رسد بارانی و سرد بودن هوا دلیل اصلی حضور کم رنگ مخاطبان و علاقه مندان به نمایش‌های خیابانی برای دیدن این اثر باشد.

در بخش صحنه‌ای تالار وحدت، مجموعه تئاترشهر، تماشاخانه سنگلج، تالار مولوی، تالار حافظ و سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان آثار مختلف نمایشی بودند.

تالار وحدت کار خود را با اجرای نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی علی رفیعی آغاز کرد. تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر نیز میزبان نمایش «دام» به کارگردانی اسماعیل موحدی از شهر اصفهان بود که این نمایش در ۲ نوبت ۱۷ و ۲۰ به صحنه رفت اما با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبرو نشد. در اجرای دوم «دام» شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی به دیدن این نمایش که در بخش مسابقه ایران دو جشنواره حضور دارد، نشست.

نوبت‌ اجرای ساعت ۱۸ تالار چهارسوی مجموعه‌ تئاتر شهر به اجرای نمایش «پرومته-طاعون» به کارگردانی شهاب آگاهی اختصاص داشت و «اهالی هوا» به کارگردانی دیانا فتحی در ۲ نوبت ۱۷و ۱۹ در تالار سایه اجرا شد. تالار قشقایی نیز نمایش «افرا» به کارگردانی احسان جانمی را در ۲ نوبت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ میزبانی کرد.

نمایش «پرومته-طاعون» آخرین اثر گروه تئاتر بِین است که در جریان پرداختن به پروژه تراژدی انسان معاصر تولید شده و اقتباسی آزاد از نمایشنامه «پرومته در زنجیر» اثر آشیل، «طاعون» و «حکومت نظامی» آلبر کامو و مجموعه ای از آثار سید علی صالحی محسوب می‌شود که البته در اجرا کمترین ردی از این آثار می‌بینیم و نمایش در بیان موقعیت مورد نظر که بنا به گفته کارگردان تلاشی برای به تصویر کشیدن تراژدی و خشونت در زیست انسان معاصر است، ناموفق عمل می‌کند چون اصولا در این اثر نمایشی، درامی شکل نمی‌گیرد تا مخاطب را درگیر پیام مورد نظرش کند.

«پرومته-طاعون» به شیوه جریان سیال ذهن با کم رنگ کردن عنصر کلام و دیالوگ و پررنگ کردن حرکات فرم و فیگورهای بدنی بازیگران و همچنین استفاده از آواهای اسطوره ای، بومی و معاصر بیشتر به یک پرفورمنس آرت شباهت دارد تا یک نمایش دراماتیک که به دنبال نمایش اندیشه ای خاص است.

البته این اثر نمایشی در مقایسه با دیگر نمایش‌هایی که شب گذشته در مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت از استقبال بیشتری برخوردار بود و حتی تعدادی از مخاطبان با نشستن روی پله‌های تالار چهارسو به دیدن نمایش نشستند.

«اهالی هوا» دیگر نمایش مجموعه تئاتر شهر بود که به کارگردانی دایانا فتحی در تالار سایه اجرا شد؛ نمایشی روایی/ شنیداری درباره روابط انسان‌های معاصر و چالش‌هایی که یک مرد و ۲ زن در ارتباط هایشان با یکدیگر با آن مواجه می‌شوند. این اثر نمایشی ادای دینی نیز به بهمن فُرسی و رمان «شب یک شب دو» او به حساب می‌آید.

ریتم کند، بازی‌ها و فضاسازی مینیمالیستی و ترکیب مونولوگ و دیالوگ در اجرای این نمایش سردرگمی جوانانی را به تصویر می‌کشد که شاید خودشان هم ندانند از زندگی، عشق و رابطه چه می‌خواهند.

اجرای نمایش «حال همه ما خوب است» به کارگردانی مشترک فرزاد حسن‌میرزایی و سامان مهران در ۲ نوبت ۱۷ و ۲۰ در تماشاخانه سنگلج، اجرای «مرد شده» به کارگردانی آسو بهاری در نوبت‌های ۱۷ و ۱۹ در تالار مولوی، اجرای «موی سیاه خرس زخمی» به کارگردانی جابر رمضانی در نوبت‌های ۱۸ و ۲۰:۳۰ در تالار حافظ و اجرای نمایش «تبرئه» به کارگردانی منیژه محامدی در نوبت‌های ۱۸ و ۲۰:۳۰ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آثار دیگر بخش صحنه ای روز اول جشنواره تئاتر فجر بودند.

منیژه محامدی در گفتگویی با سینما خراسان نسبت به بسته بودن سایت فروش بلیت برای مخاطبانی که قصد خرید داشتند، گلایه داشت. وی عنوان کرد که تعدادی از مخاطبان هنگامی که برای خرید بلیت نمایش به سامانه فروش مراجعه کرده اند با بسته بودن سایت و تکمیل ظرفیت سالن مواجه شدند در حالی که در هنگام اجرا سالن سمندریان خالی از تماشاگر بوده است.

در حوزه هنری نیز نمایش‌های «سقوط اضطراری» به کارگردانی سیدعلی موسویان در طول جشنواره و از ۲۲ تا ۲۴ بهمن در تماشاخانه مهر و «دل آرام ناآرام» به کارگردانی نرگس صابری نیز از ۲۲ تا ۲۶ بهمن در تماشاخانه ماه روی صحنه خواهند بود.

همچنین سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اولین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر از نمایش «نامیرا» به کارگردانی امیرحسین شفیعی که در بخش خیابانی و استخر پارک دانشجو اجرا می‌شود، دیدن کرد. این اثر تا آخرین روز جشنواره ساعت ۱۸:۱۵ میزبان علاقه مندان خواهد بود.