«مردمی بودن» منش و باور مشایخی بود/ حکایت کشتی‌گیر دور از میدان

هادی مرزبان کارگردان باسابقه تئاتر که تجربه همکاری با زنده‌یاد جمشید مشایخی را در ۲ نمایش «شب روی سنگفرش خیس» و «میر عشق» داشت، به ذکر خاطراتی از این بازیگر مطرح سینما و تئاتر ایران پرداخت. هادی مرزبان کارگردان تئاتر که تجربه همکاری با زنده‌یاد جمشید مشایخی را در نمایش «شب روی سنگفرش خیس» اکبر […]


هادی مرزبان کارگردان باسابقه تئاتر که تجربه همکاری با زنده‌یاد جمشید مشایخی را در ۲ نمایش «شب روی سنگفرش خیس» و «میر عشق» داشت، به ذکر خاطراتی از این بازیگر مطرح سینما و تئاتر ایران پرداخت.

هادی مرزبان کارگردان تئاتر که تجربه همکاری با زنده‌یاد جمشید مشایخی را در نمایش «شب روی سنگفرش خیس» اکبر رادی داشت، درباره تجربه این همکاری به سینما خراسان گفت: جمشید مشایخی یکی از آدم‌های الگو برای من بود و شاید ۵۰ درصد گرایشم به سمت تئاتر به خاطر بازی‌ها و کارهای جمشید مشایخی بود که در تماشاخانه سنگلج به تماشای‌شان می‌نشستم.

وی یادآور شد: سال ۷۷ و ۷۸ که تصمیم گرفتم نمایش «شب روی سنگفرش خیس» اثر استاد رادی را کار کنم، مطمئن بودم تنها بازیگری که می‌تواند حس مدنظر این نمایشنامه را روی صحنه القا کند، جمشید مشایخی بود. با او درباره این موضوع صحبت کردم و مشایخی جمله‌ای را به من گفت که همیشه در خاطرم می‌ماند. او گفت «مانند کشتی‌گیری هستم که ۲۳ سال است از میدان دور بودم و کشتی نگرفته‌ام؛ اگر می‌خواهی در نمایش‌ات حضور داشته باشم باید از یک ماه قبل با من تمرین کنی.»

مرزبان با اشاره به آغاز تمرین‌های نمایش «شب روی سنگفرش خیس» با حضور زنده‌یاد جمشید مشایخی، اظهار کرد: مشایخی با آن همه توانایی، استعداد، شخصیت و سابقه‌ای که در بازیگری داشت، وقتی وارد سالن تمرین می‌شد به مانند یک جوان تازه‌وارد در تئاتر، به حرف‌های کارگردان گوش می‌کرد و وقتی فردای آن روز با مطالعه و تحقیق وارد سالن می‌شد و برای کارگردان سوال‌های متعددی ایجاد می‌کرد. همیشه گفته‌ام که مشایخی از آن بازیگرانی بود که کارگردان را تنبل بار نمی‌آورد.

کارگردان نمایش «شب روی سنگفرش خیس» ادامه داد: مشایخی از همه زودتر در سالن حضور پیدا می‌کرد و از همه دیرتر هم سالن را ترک می‌کرد. انضباط تئاتری برایش بسیار مهم بود و همین رفتار حرفه‌ای او باعث شد تا نمایش «شب روی سنگفرش خیس» به یکی از بهترین کارهای کارنامه کاری من در کارگردانی تئاتر تبدیل شود.

وی با اشاره به تجربه همکاری خود با زنده‌یاد مشایخی در نمایش «میر عشق» نیز توضیح داد: چند سال بعد بار دیگر فرصت همکاری با مشایخی برایم به وجود آمد. نمایش «میر عشق» با حضور ایرج راد در تهران اجرا می‌شد ولی برای اجرا در شهر اصفهان راد امکان همراهی با ما را نداشت و مشایخی ایفای نقش در آن اجراها را پذیرفت. قرار بود ۱۲ شب در اصفهان اجرا داشته باشیم که تبدیل به ۲۰ شب شد و تجربه بسیار درخشانی بود.

مرزبان به ذکر خاطره‌ای از اجرای نمایش «میر عشق» در اصفهان پرداخت و گفت: تعداد اعضای گروه بیش از ۴۰ نفر بود و قصد داشتیم با اتوبوس به تهران برگردیم اما برای جمشید مشایخی بلیت هواپیما گرفتیم که سفر راحت‌تری داشته باشد. وقتی مشایخی متوجه این موضوع شد تأکید کرد که قصد دارد با گروه و بچه‌ها با اتوبوس به تهران برگردد و سفر با هواپیما را نپذیرفت. خاطرم هست که مشایخی همیشه از سفر بازگشت از اصفهان به تهران به عنوان یکی از خاطرات خوب و به یادماندنی یاد می‌کرد زیرا به گروه با حضور جمشید مشایخی بسیار خوش گذشت.

این هنرمند تئاتر تأکید کرد: مردمی بودن در منش و کار کردن جمشید مشایخی وجود داشت و به همین خاطر بود که به همه می‌گفت «خاک پای شما هستم».

وی در پایان سخنان خود گفت: قرار بود حدود ۸ سال پیش جمشید مشایخی در نمایش «دکتر نون» نیز به ایفای نقش بپردازد که این موضوع رسانه‌ای هم شد ولی متأسفانه شرایط اجرای این اثر نمایشی فراهم نشد.