مردی که به کمک یک ساس پادشاه شد/ حکایتی تمثیلی از دیاری خیالی

کارگردان نمایش «پاتیل و حمزه قلی» که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی روی صحنه می‌رود درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی سخن گفت. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، نادر شهسواری از هنرمندان پیشکسوت اهل شیراز که در این دوره از جشنواره نمایش های آئینی و سنتی با نمایش «پاتیل […]


کارگردان نمایش «پاتیل و حمزه قلی» که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی روی صحنه می‌رود درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان به نقل از مهر، نادر شهسواری از هنرمندان پیشکسوت اهل شیراز که در این دوره از جشنواره نمایش های آئینی و سنتی با نمایش «پاتیل و حمزه قلی» حضور دارد، گفت: نمایش «پاتیل و حمزه قلی» روایت طنز گونه ای است از حکایتی آشنا به اذهان عمومی؛ حکایتی تمثیلی از مردمان دیاری کاملا خیالی.

وی ادامه داد: نمایش «پاتیل و حمزه قلی» سیاه بازی نیست اما از خصیصه ها، نشانه ها و قواعد و قراردادهای نمایش های ایرانی بهره گرفته تا یک نمایش با ویژگی‌های نمایش ایرانی خلق کند.

این پژوهشگر درباره داستان نمایش توضیح داد: پادشاهی قوقولی قوقوی خروس صاحب مطربخانه را تاب نمی آورد آن‌ را ذبح کرده و صاحبش را به دیار بلخ تبعید می کند اما سلطان هنگام خوردن خروس می‌میرد. بنا به رسم کهن این دیار، هرکس که از همه سنگین تر و گردن کلفت تر است می تواند به تخت پادشاهی بنشیند. مرد لاغر و نحیف و اِدباری که علاف و پالان دوز شهر است با یک ساس جوان تبانی می کند و به حکومت می رسد اما طبق عهدی که بسته اند باید به ساس خون برساند. ساس اینک به یک هیولا تبدیل شده و سلطان از بیم جان، فرمان های مضحکی صادر می کند تا خون خاطیان را به ساس بدهد و … این نمایش حکایت ستم پادشاهان نیست بلکه حکایت مردمانی غریب در دیاری غریب است که تسلیم شرایط و وضع غریب موجود هستند.

وی در پایان یادآور شد: گرچه این نمایش در صحنه ای یک سویه اجرا می شود اما قابلیت میزانسن شدن در صحنه ای چند سویه را هم دارد. ساختار متن مبتنی بر نمایش روایی و آمیزه‌ای است از عناصر شعر و کلام و موسیقی و حرکات موزون و از این منظر شاید در گونه نمایش های کمدی موزیکال و یا اپرت قرار بگیرد.

نمایش «پاتیل و حمزه قلی» پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه در قالب بخش صحنه ای نوزدهمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰ در تماشاخانه سنگلج به صحنه می‌رود.