مستندسازان اسناد آینده کشور را می‌سازند/ لزوم حفاظت از یک گنجینه

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آیین یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند بر ظرفیت سندسازی سینمای مستند برای آینده کشور تاکید کرد. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از مهر، یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند از مجموعه جشن‌های بیست و یکمین جشن خانه سینما امشب پنجشنبه ۳۱ مردادماه ساعت ۱۹:۳۰ در مرکز […]


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آیین یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند بر ظرفیت سندسازی سینمای مستند برای آینده کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان به نقل از مهر، یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند از مجموعه جشن‌های بیست و یکمین جشن خانه سینما امشب پنجشنبه ۳۱ مردادماه ساعت ۱۹:۳۰ در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

این مراسم راس ساعت ۲۰ با اجرای منصور ضابطیان آغاز و در قالب آن از برگزیدگان این جشن تجلیل شد.

محمد صوفی رئیس یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند در ابتدای برنامه با خوشامدگویی به مهمانان بیان کرد: بسیار خوشبختیم که امسال این افتخار را داشتیم در کنار شما باشیم.

وی در جملات کوتاهی عنوان کرد: آنچه امشب می‌بینید حاصل یک تلاش ۶ ماهه است و جا دارد از دوستانی که تلاش کردند تا جشن امشب به پایان راه خود برسد تشکر کنم.

سپس اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی روی صحنه آمد و خطاب به مستندسازان و تلاش‌های آن‌ها بیان کرد: شما عزیزان تلاش کردید حقیقت و واقعیت را ماندگار کنید و به باور جامعه بنشانید. کسانی که با دغدغه ذهنی خود همواره کوشیده‌اند و امیدواریم این تلاش مفید باشد.

وی ادامه داد: نام دیگر این مرکز گنجینه حافظه ملی کشور است و همه آنچه می‌تواند فرهنگساز و مهم باشد اینجا محفوظ و موجود است.

شما عزیزان هم اسناد آینده سرزمین ما را رقم می‌زنید و اندیشه شما ماندگاری را برای فرهنگ ما به ارمغان می‌آورد. این دغدغه شماست که به خاطر آن برای انطباق حقیقت و واقعیت با جامعه می‌کوشید.

بروجردی در بخش دیگر سخنان خود گفت: من اهلیت ندارم درباره سینمای مستند حرف بزنم و فقط متولی هستم تا از این مرکز و این اسناد و این حافظه نگهداری کنم.

وی اظهار کرد: معمولا گفته می‌شود سینمای مستند سینمایی مهجور است ولی اولین فیلم‌هایی که در سرزمین ما ساخته شده است براساس مستندهاست. آرزو دارم آنچه را که از باور شما تراوش کرده است و به صورت گنجینه درآمده، پاس بداریم.

رییس کتابخانه ملی در بخش پایانی سخنانش خبر داد: سازمان اسناد تلاش کرد آرشیوی داشته باشد و بانکی ایجاد کند که در اولین گام در شیراز آرشیو هنر را راه‌اندازی کردیم. امروز تماسی با شیراز داشتم تا ببینم چه زمانی می‌توان از خروجی این آرشیو بهره گرفت و گفتند که بهمن ماه بخش مستند استارت می‌خورد. ما هم اینجا سعی داریم هرچه زودتر چنین بانکی را در این مرکز فعال کنیم.

ضابطیان در ادامه مخاطبان را به تماشای کلیپی از روند داوری‌ها و انتخاب آثار دعوت و اعلام کرد: در جشنواره امسال ۸۰ فیلم شرکت کردند و ۶۴ فیلم در مرحله انتخاب شدند و درنهایت ۳۴ فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کرد.

این گزارش در حال تکمیل است….