مشهد میزبان مسابقه ملی طراحی طلا و جواهر

رییس اتحادیه صنف طلا و نقره و جواهر مشهد گفت: این اتحادیه مسابقه بزرگ طراحی طلا و جواهر را در تیرماه امسال برگزار می کند.

به گزارش سینما خراسان، محمدباقر معبودی نژاد افزود: هدف از برگزاری این مسابقه محک زدن طراحان طلا و جواهر این شهر و کشف استعدادهای جوان این صنعت در سراسر کشور است که ثبت نام ایده پردازان و طراحان در دو بخش “طراحی و ایده پردازی” و “طراحی نرم افزاری” از طریق وبگاه javaher.ir آغاز شده است.

وی بیان کرد: اختتامیه این مسابقه ملی ۳۱ تیرماه برگزار می شود و جوایز بسیار ارزنده ای برای این مسابقه در نظر گرفته شده است که شامل ۶۰ میلیون تومان به اضافه یک سفر رایگان به هنگ کنگ برای نفر برگزیده اول، ۳۰ میلیون تومان برای نفر برگزیده دوم و ۱۵ میلیون تومان برای نفر برگزیده سوم می شود و از نفر چهارم تا دهم نفری چهار میلیون تومان جایزه می گیرند.

وی اظهار داشت: این اتحادیه از طریق کمیسیون سازندگان طلا و زیرمجموعه خود و بهره گیری از مربیان کارآزموده از ۶ سال پیش تاکنون ۵۰۰ طراح حرفه ای در این زمینه تربیت کرده که وارد بازار کار شده اند و طرحها و ایده های آنان در کل ویترینهای کشور پخش شده است.

رییس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره مشهد گفت: با وجود شناخته شدن مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگها سوغات صادراتی این شهر شامل زیورآلات طلا و جواهر توان رقابت با کالاهای مشابه در کشورهای دیگر را با توجه به ضعف در حوزه طراحی نداشت از این رو از ۶ سال قبل این اتحادیه برگزاری دوره های آموزشی در خصوص طراحی این بخش را در دستور کار قرار داد.

معبودی نژاد اضافه کرد: هرچند مشهد در حوزه طلا و جواهر و سنگهای قیمتی صاحب نام است اما با پیشرفت فناوری و ورود پرینترهای سه بعدی لازم بود که نیروی انسانی زبده و کارآزموده ای در حوزه طراحی وجود داشته باشد لذا در اتحادیه کمیسیونی تشکیل شد که در بررسی های اولیه اش یکی از حلقه های گمشده در این صنعت را تشخیص داد و با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی و اداره کل میراث فرهنگی به یک هم افزایی در برگزاری کلاسهای مربوطه دست یافت.

رییس اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد گفت: دوره های آموزشی مربوط به طراحی طلا و جواهر کاملا داخلی بود و از بهترین مربیان ایران در این زمینه بهره گرفته شد و نه تنها طراحی با نرم افزار آموزش داده شد بلکه طراحی با دست یا اتدزنی به کسانی که در رشته نقاشی و گرافیک فعالیت داشتند آموزش داده شد.

معبودی نژاد افزود: پس از اتمام دوره های آموزشی، از طریق اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد کد آیسیک برای طراحان اخذ و آنان شناسنامه دار می شوند که در این زمینه تاکنون ۱۰ پروانه کسب به عنوان پروانه طراحی طلا و جواهر برای متقاضیان این حوزه در مشهد صادر شده است.

به گزارش ایرنا، ۲۹ معدن ویژه سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در خراسان رضوی وجود دارد و یکی از جاذبه های صنعتی، گردشگری و هنری مشهد وجود زیورآلات و مصنوعات ساخته شده از سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی است که جایگاه این شهر را در این حوزه ارتقا داده است تا آنجا که یونسکو این کلانشهر را در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷ میلادی) به عنوان شهر جهانی گوهرسنگها برگزید.