مصائب اجرای تئاتر با بودجه شخصی/ به‌جای «مهمان» شدن، بلیت بخرید!

کامبیز بنان کارگردان نمایش «نمی‌دونم فردا چی‌ میشه» که از دوشنبه ۱۰ تیر در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود، تصریح کرد برای حمایت از گروه‌ها باید به جای بلیت مهمان، بلیت آثار را بخریم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، کامبیز بنان کارگردان و بازیگر نمایش «نمی‌دونم فردا چی میشه» نوشته تنسی ویلیامز […]


کامبیز بنان کارگردان نمایش «نمی‌دونم فردا چی‌ میشه» که از دوشنبه ۱۰ تیر در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود، تصریح کرد برای حمایت از گروه‌ها باید به جای بلیت مهمان، بلیت آثار را بخریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، کامبیز بنان کارگردان و بازیگر نمایش «نمی‌دونم فردا چی میشه» نوشته تنسی ویلیامز که پیش از این در خانه نمایش مهرگان در قالب نمایشنامه خوانی اجرا شده بود، درباره اجرای عمومی این اثر، گفت: از سال پیش با خانه نمایش مهرگان برای اجرای عمومی نمایشنامه «نمی‌دونم فردا چی میشه» صحبت کرده بودم و از زمانی که این اثر را نمایشنامه‌خوانی کردیم برنامه اجرای عمومی آن را داشتیم.

وی اظهار کرد: اجرای عمومی نمایش «نمی‌دونم فردا چی میشه» با حمایت و ایستادگی پریزاد سیف به عنوان بازیگر نمایش، با تمام سابقه و مشغله‌های کاری‌اش میسر شد که بسیار با من همراهی کرد.

بنان درباره دلیل حضور همزمان خود به عنوان کارگردان و بازیگر نمایش «نمی‌دونم فردا چی میشه»، توضیح داد: به دلیل اینکه در مقطع زمانی میان نمایشنامه‌خوانی و نوبت اجرای عمومی این اثر، ما نمایشنامه‌خوانی «داستان ضحاک» را به کارگردانی پریزاد سیف و با حضور آقایان سعید پورصمیمی، رضا بابک و بهرام شاه‌محمدلو داشتیم، امکان هماهنگی با بازیگران دیگر برای حضور در «نمی‌دونم فردا چی میشه» فراهم نشد. از این رو تصمیم گرفتم که خودم به عنوان بازیگر در اجرای عمومی اثر حضور داشته باشم.

وی درباره فضای اجرای اثر نمایشی، افزود: به دلیل قابلیت‌های نمایشنامه «نمی‌دونم فردا چی میشه» نوشته تنسی ویلیامز، اجرا را به سمت سایکودراما بردیم و در این مسیر خانم سیما محقق به عنوان یک سایکودراماتیست تکنیک‌های سایکودراما را بر اساس قابلیت‌های متن، با ما کار کرد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در ادامه سخنان خود با اشاره به دشواری‌های تولید و اجرای تئاتر در بخش خصوصی، بیان کرد: اگر حمایت‌ها و کمک‌ها وجود نداشته باشد، تولید و اجرای تئاتر به صورت خصوصی کار بسیار دشواری است. فروشگاه قهوه «سیاح» به‌عنوان بخش خصوصی در زمینه تبلیغات از ما حمایت کرد و علاوه بر سامانه تیوال که فروش بلیت نمایش را بر عهده دارد، یکی از شعب خود در پردیس سینمایی کورش را به تبلیغ فروش بلیت اجرای ما اختصاص داد. همچنین خانم ژیلا اسماعیلیان مدیر انتشارات نیلا هم از حامیان معنوی ما بود.

بنان در ادامه با بیان اینکه هنرمندان و خانواده تئاتر باید از اجرای آثار تئاتری تولید شده در بخش خصوصی حمایت کنند، تصریح کرد: ۹۰ درصد افرادی که به صورت خصوصی تئاتر تولید و اجرا می‌کنند، هزینه‌های تولید و اجرا را به صورت شخصی تأمین می‌کنند، خانواده تئاتر می‌توانند با خرید بلیت از این گروه‌ها حمایت کنند. همانطور که ما برای خوردن قهوه در یک کافه هزینه پرداخت می‌کنیم، باید برای تماشای یک اثر نمایشی نیز بلیت خریداری کنیم.

وی افزود: اگر من برای اجرای خودم بابت دعوت کردن برای تماشای نمایش به کسی زنگ نمی‌زنم، به دلیل خصومت شخصی نیست بلکه مایلم دوستان و هنرمندان برای تماشای اثر من با بهای بلیت ۳۰ هزار تومان و همچنین دیگر آثار نمایشی، بلیت خریداری و از نمایش‌ها حمایت کنند.

کارگردان «نمی‌دونم فردا چی میشه» درباره وضعیت درخواست نوبت اجرا در مجموعه تئاتر شهر، یادآور شد: از شهریور سال ۹۷ درخواست خود را به مجموعه تئاتر شهر ارائه دادم ولی تا الان پاسخی دریافت نکرده‌ام و دیگر از پیگیری کردن خسته شده‌ام.

نمایش «نمی‌دونم فردا چی میشه» از ساعت ۲۱:۳۰ روز دوشنبه ۱۰ تیر در خانه نمایش مهرگان به صحنه می‌رود.

بابک ترابی مترجم، کامبیز بنان کارگردان، پریزاد سیف دراماتورژ، پریزاد سیف و کامبیز بنان بازیگران، سیما محقق سایکودراماتیست، سعید محبی مدیر اجرایی، بهنوش ثابت قدم، مریم محبی، حسین بنان و ایلیا بنان گروه کارگردانی و پرهام شکیبایی عکاس، مجری پوستر، بروشور و تیزر عوامل نمایش «نمی‌دونم فردا چی میشه» هستند.