معرفی مقالاتی که در دومین روز کنفرانس نمایشنامه‌پژوهی ارائه شد

«ادبیات نمایشی ایران و مطالعات تطبیقی»، «نمایشنامه‌پژوهی و رویکردهای نوین نقد» و «نمایشنامه‌پژوهی کودک و نوجوان» عناوین نشست‌های روز دوم از نخستین دوره کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران بود. به گزارش سینما خراسان به نقل از مشاور رسانه‌ای کنفرانس، نشست‌های روز دوم از نخستین دوره کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران روز گذشته یکشنبه بیست و چهارم اسفند […]


«ادبیات نمایشی ایران و مطالعات تطبیقی»، «نمایشنامه‌پژوهی و رویکردهای نوین نقد» و «نمایشنامه‌پژوهی کودک و نوجوان» عناوین نشست‌های روز دوم از نخستین دوره کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران بود.

به گزارش سینما خراسان به نقل از مشاور رسانه‌ای کنفرانس، نشست‌های روز دوم از نخستین دوره کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران روز گذشته یکشنبه بیست و چهارم اسفند به صورت آنلاین برگزار شد.

روز یکشنبه بیست و چهارم اسفند سه نشست با عنوان «ادبیات نمایشی ایران و مطالعات تطبیقی» با دبیری مصطفی مختاباد استاد هنرهای نمایشی دانشگاه تربیت مدرس، «نمایشنامه‌پژوهی و رویکردهای نوین نقد» به دبیری حمیدرضا شعیری استاد زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس و همچنین «نمایشنامه‌پژوهی کودک و نوجوان» با دبیری محمدحسین ناصربخت استادیار دانشگاه هنر برگزار شد.

در پنل‌های روز گذشته مقالاتی به شرح زیر ارائه شد:

پنل چهارم:

– «ترجمه فرهنگی در ادبیات نمایشی دوران پهلوی اول و دوم با نگاهی به دو نمایشنامه از رفیع حالتی و معزالدین دیوانی» نوشته رامتین شهبازی

– رفتارشناسی مارکسیست‌های ایرانی از دریچه نشانه‌شناسی فرهنگی با تمرکز بر فعالیت‌های عبدالحسین نوشین و نمایشنامه مرغ سحر نوشته آیدا بصیری

– «مطالعه تطبیقی اساطیر ترکیبی و پیکرگردانی در آثار بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی بر مبنای نظریه پیش‌متنیت ژراژ ژنت» نوشته الهه فیضی‌مقدم

– «بررسی تطبیقی جلوه‌های پنهان دراماتیک در نمایشنامه «مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی و فیلمنامه «ماهی و گربه» شهرام مکری با رویکرد انسان‌شناسی نمادین» نوشته تهمینه چوبساز

– «بررسی تطبیقی و تحلیلی روایت‌شناسی غیرطبیعی در نمایشنامه‌های دهه چهل و هشتاد خورشیدی ایران (مطالعه موردی عباس نعلبندیان و بهمن فرسی در دهه چهل و محمد رحمانیان و نغمه ثمینی در دهه هشتاد)» نوشته بابک معماری

پنل پنجم:

– «ریخت‌شناسی نمایش‌های عامیانه زنانه» نوشته حسین ذوالفقاری و علیرضا رعیت‌حسن‌آبادی

– «تحلیل گفتمان و گفتگومندی در نمایشنامه «صیادان» اثر اکبر رادی» نوشته ممدرضا رسولی و پریسا کیومرثی

– «نمود جنبه‌های گزاره‌گرایانه در دو نمایشنامه «موش» و «پرواربندان»» نوشته شیرین صبور

– «مطالعه چگونگی شکل‌گیری نمایشنامه از آیین‌های نمایشی مربوط به درخت و انسان با تکیه بر نظریه محیط‌شناسی فرهنگی ژولین استیوارد» نوشته غزل همتی

– «پژوهشی در ویژگی‌های نمایشنامه‌ «میرنوروزی» بر اساس آرای باختین» نوشته مهدی مرادی و خسرو سینا

– «نشانه‌شناسی زبان نمایشی در ادبیات دراماتیک با رویکرد استعاره و مجاز» نوشته وحید گلستان

پنل ششم:

– «اولین زن نمایشنامه‌نویس برای کودکان ناشنوا» نوشته داود کیانیان

– «شخصیت‌پردازی نمایشنامه‌های کودکان با نگاهی به مجموعه هشت جلدی نمایشنامه کودک امروز» نوشته زیبا علیخانی

– «بررسی نمایشنامه‌های کودک جبار باغچه‌بان با تمرکز بر تاثیر ادبیات عامیانه و توجه به نقش دختران در نمایشنامه‌ها» نوشته مژگان وثوقی

– خوانشی نو از بازآفرینی هویت ملی در اندیشه ادبیات نمایی کودک و نوجوان ایران نوشته ساناز هامون‌پو

– «شگردهای اقتباس از متون کهن برای نمایشنامه‌های مخصوص نوجوانان با مطالعه موردی شش نمایشنامه اقتباسی از شکرخدا گودرزی» نوشته جمیله سنجری، ناصر قلی‌سارلی و حبیب‌الله عباسی

در روز نخست کنفرانس هم پس از سخنرانی‌های افتتاحیه نشست‌هایی با عنوان «جریان‌شناسی ادبیات نمایشی پس از انقلاب اسلامی با دبیری محمدعلی خبری رئیس دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی و «زبان و ادبیات فارسی و نمایشنامه‌پژوهی» با دبیری بهروز محمودی بختیاری (دانشیار پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران) برگزار شد.

عناوین مقالات نشست نخست شامل «اهمیت نمادپردازی در نمایشنامه‌نویسی پس از انقلاب اسلامی ایران» نوشته مشترک عبدالحسین لاله و طیبه ولی‌بغدادی، «تحلیل ساختاری تئاتر دفاع مقدس از منظر هنر متعهد» نوشته پرناز گودرزپروری، «تحلیل ساختمایه‌ای و موضوعی نمایشنامه‌نویسان دانشجویی با تمرکز بر آثار برگزیده جشنواره تئاتر دانشجویی» نوشته مشترک فرانک فروتن و محسن سراجی و «بررسی چگونگی تبدیل یافته‌های پژوهش میدانی به درام مستند، بر پایه دیدگاه ستم‌دیدگان بوال» نوشته الهام عارف بود.

در نشست بعدی هم مقالاتی به این شرح ارائه شد: «واکاوی قابلیت‌های نمایشی منظومه‌های نیما یوشیج با تکیه بر آرای ارسطو، درباره دام (مورد پژوهی: خانه سریویلی)» نوشته میثم زندی، «قابلیت دراماتیک شعر معاصر با تاکید بر شعر نام تمام مردگان یحیی است از محمدعلی سپانلو» نوشته لطیفه سلامت، «تئوری روایت در ترجمه مجدد متون نمایشی با مطالعه موردی ترجمه‌های مجدد در انتظار گودو» نوشته شادی غفوریان، «جستاری در باب ضرورت سنجش، تامل و بازنگری درباره اصطلاح نمایشنامه با تاکید بر گفتمان‌های نو در مطالعات تئاتر و هنرهای دراماتیک» نوشته سعیدرضا خوش‌شانس.

نخستین کنفرانس ملی نمایشنامه‌پژوهی ایران از ۲۳ تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ از سوی کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان خانه تئاتر ایران و موسسه فرهنگی هنری سپندار جاودان خرد در حال برگزاری است.