معماری باید در خدمت روان انسان باشد

"زهرا نصیری تبریزی"، کارشناس معماری و کارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت در مشهد معتقد است: معماری باید در خدمت روان انسان باشد و استفاده از فضای سبز، نور و محیط روشن و رنگ در معماری خانه در نشاط آفرینی برای انسان تاثیر زیادی دارد.

خبرنگار سینما خراسان با وی به عنوان یکی از معماران جوان و خوش فکر مشهدی در ویلاسازی به گفتگو نشست تا ایده ها و نظرات او را پیرامون زیباسازی خانه ها و تقویت معماران جوانی مانند خودش را جویا شود.

خبرنگار ما برای گفتگو با این معمار جوان در محل کارش واقع در خیابان عدالت مشهد حضور یافت و از نزدیک با او به صحبت نشست.

 

سوال: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در چه زمینه ای فعالیت دارید؟

پاسخ: من زهرا نصیری تبریزی هستم و مدرک تحصیلی ام، کارشناس معماری و کارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت است. از زمانی که در رشته کارشناسی در سال ۱۳۸۸ فارغ التحصیل شدم، کارم را در رشته معماری و معماری داخلی آغاز کردم، البته پیش از این نیز در حوزه طراحی داخلی فعالیتهایی داشتم اما اکنون علاوه بر طراحی، طرحها را به اجرا رسانیده و به صورت تخصصی در حوزه ویلاسازی فعالیت می کنم.

 

سوال: چرا ویلاسازی را در حوزه معماری انتخاب کردید؟

پاسخ: ویلاسازی ارتباط مستقیم با طراحی در فضای سبز دارد که من به این قسمت از کار علاقه زیادی دارم، علاقه مندتر هم هستم که فضای سبز را وارد فضای معماری کنم و زمینه فعالیت خود را معطوف به معماری پایدار و سبز نمایم، چرا که معتقدم معماری باید در خدمت روان انسان باشد.

همه مردم با نوعی استرس و اضطراب درگیر هستند و راه های مختلفی برای کاهش این اضطراب پیشنهاد می شود اما فضاها مخصوصا فضای خانه با توجه به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد از زمان ما در آن سپری می شود، نقش بسزایی در کاهش اضطراب می‌تواند داشته باشد، اینجاست که روانشناسی معماری اهمیت پیدا می کند.

فکر می کنم فضای سبز، استفاده از نور و محیط روشن، به کاربردن رنگها در معماری تاثیر زیادی در ایجاد آرامش و نشاط برای انسان دارد لذا استفاده از موارد مزبور را در معماری مربوط به فضاهای آپارتمانی، فضاهای مسکونی یا حتی صنعتی ضروری می دانم.

 

سوال: آیاد خدمات معماری شما قابلیت صادراتی دارد؟

پاسخ: البته صادرات خدمات دشوارتر از صادرات کالا است، تاکنون موفق به صادرات خدمات خود نشده ام اما قطعا در گامهای بعدی مسیر کاری ام، صادرات خدمات معماری را در دستور کار قرار داده و برای تحقق آن تلاش می کنم.

 

سوال: میزان آشنایی مردم با خدمات معماری چقدر است؟

پاسخ: خدمات معماری شناخته شده و تنوع آن نیز بسیار گسترش یافته است و اغلب مردم با آن آشنا هستند. استفاده از فضای سبز و ترکیب آن با فضاهای مسکونی، کاری یا صنعتی ایده جدیدی است که می توان آن را تحقق بخشید.

 

سوال: تاکنون محصول خدماتی شما در چه نقاطی عرضه شده است؟

پاسخ: در طرحهای معماری که تاکنون طراحی کرده ام، عمده تمرکزم بر ویلاسازی بوده است که آنها در شهر مشهد، برخی نقاط ییلاقی استانهای خراسان رضوی و کرمان عرضه نموده ام و خوشبختانه بازار خوبی نیز داشته است.

خدمات معماری من در این بخش به صورت کامل بوده و شامل طراحی پلان، نما، کل محوطه، فضای سبز می شود، تامین انواع متریال و اجرای تمام بخشها را نیز خود انجام می دهم، هزینه های تمام شده طرحهای معماری نیز بسته به طرحی دارد که مورد پسند کارفرما باشد، در هر صورت معماری، سلیقه ای است و کارفرما می تواند طرحهای مختلفی بخواهد که معمار باید آن را اجرا کند.

 

سوال: چه سبک هایی از معماری را می توانید ارایه دهید؟

پاسخ: هیچ محدودیتی در ارایه سبکهای مختلف معماری ندارم و قادر به ارایه هر طرح یا سبک دلخواهی در این زمینه هستم.

 

سوال: آیا خدمات معماری شما جنبه صادراتی دارد یا خیر؟

پاسخ: در شرایط کنونی کاری که می توان انجام داد این است که به صورت “فریلنسر” (به مشاغلی گفته می‌شود که در آ‌ها، فرد بدون وابستگی به یک سازمان خاص یا کار کردن برای یک شخص دیگر، از مهارت‌های خودش برای خدمات‌دهی به مشتریان مختلف بهره‌ می‌گیرد) برای کشورهای دیگر کار کرد.

مدتی است که انجام این نحوه از کار را آغاز کرده ام و خدمات طراحی معماری را به صورت فریلنسر در کشورهای دیگر ارایه می دهم. البته با توجه به تحریم هایی که علیه ایران ایجاد شده، رفت و آمدها نیز مشکل است.

در صورتی که دولت نسبت به حضور فعالان اقتصادی در نمایشگاه های خارج از کشور حمایتهای بیشتری داشته باشد، قطعا در جذب بازارهای صادراتی تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

سوال: سختی کار شما چیست؟

پاسخ: من مهندس ناظر پایه ۲ نیز هستم اما درآمدم در این شغل نسبت به مسئولیتم بسیار کم است، با اینکه بیش از ۶ سال است از حق امضا برخوردارم اما عطای این کار را به لقایش بخشیدم و هنوز هیچ نقشه ساختمانی را امضا نکرده ام زیرا مسئولیتهایشان غیرمنطقی است. در این بخش بیشتر مسئولیت کار بر دوش معمار است اما سهم درآمدیش نسبت به مسئولیتی که می پذیرد ناچیز است، در صورتی که بروکراسی اداری هم در این بخش تغییر کند، شرایط آسانتر می شود.