«نامیرا» همزمان با دهه فجر از جنایات داعش می‌گوید

نمایشی محیطی «نامیرا» با محوریت موضوع جنایات داعش و شهدای مدافع حرم با حمایت و مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی همزمان با دهه فجر اجرا خواهد شد. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی نام نمایشی است محیطی و حاصل کار گروه […]


نمایشی محیطی «نامیرا» با محوریت موضوع جنایات داعش و شهدای مدافع حرم با حمایت و مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی همزمان با دهه فجر اجرا خواهد شد.

به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، «نامیرا» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین شفیعی نام نمایشی است محیطی و حاصل کار گروه کارگاه تئاتر ایران که با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از ۲۱ بهمن در پارک دانشجو اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان این اثر آمده است: «نامیرا» روایت دختر شهید مدافع حرمی است که به دنبال پیدا کردن پدر خود در عالم رویا به سوریه سفر می‌کند و در این سفر پر رمز و راز خیالی با داعش و جنایت‌های این گروه روبرو می‌شود.

شفیعی در مورد روند شکل‌گیری «نامیرا» گفت: تقریبا از دو سال پیش بود که فکر کردن به طرح اولیه نمایش «نامیرا» را آغاز کردم، به دلیل ماهیت کار ناچار بودم پژوهش‌ها و تحقیقاتی انجام دهم که انجامشان از شکل‌گیری ایده اولیه تا امروز که کار مراحل پایانی خود را طی می‌کند حدود ۲ سال زمان برد.
این نویسنده و کارگردان این اثر را حاصل دغدغه پاسخ به یک سوال دانست و ادامه داد: «نامیرا» به این سوال نیز می‌پردازد که چه قدرت‌هایی با چه ایدئولوژی‌هایی داعش را به وجود آوردند و زمانی که از داعش صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم نقش شهدای مدافع حرم را نادیده بگیرم. در نتیجه «نامیرا» قصه و روایت سرهایی هم هست که داده شد تا محورهای مقاومت، مرز کشور ما و مرز کشورهایی که در خط نخست مقاومت هستند حفظ شود.

کارگردان نمایش «دریادلان» در مورد این پروژه گفت: «نامیرا» با ۶۰ بازیگر اجرا می‌شود و یک گروه هنری ۳۰ نفره، این ۶۰ بازیگر را پشتیبانی خواهند کرد که شامل طراحان بخش‌های مختلف می شوند. به این ترتیب گروه نمایش «نامیرا» ۹۰ نفر است که سه ماه است در حال تمرین هستند.

وی بیان کرد: در این نمایش ۱۲ بازیگر کودک نیز به ایفای نقش می‌پردازند و اگر بخواهم به نام چند نفر از اعضای گروه اشاره کنم می‌توانم از علی براتی به عنوان مشاور کارگردان، مژگان عیوضی طراح لباس، مهدی حبیبی و روح‌الله سنایی طراحان فضا و صحنه، ثمین سالک طراح گریم و بابک کیوانی آهنگساز نام ببرم.

شفیعی در مورد شرایط اجرای این نمایش گفت: چون قرارمان این بود که «نامیرا» را در محیطی بزرگ، فضایی باز و با دکور و آکسسواری وسیع اجرا کنیم مراحل تمرین‌مان بسیار دشوار بود و با این وجود، از ۲۱ بهمن در پارک دانشجوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رویم و تا اواسط اسفند به اجرای خود ادامه خواهیم داد. تعدادی از این اجراها نیز در قالب بخش دیگرگونه‌های اجرایی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار می‌شود.

رییس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران در پایان تصریح کرد: ما تلاش کرده‌ایم نگاهی هنری به این موضوع داشته باشیم و با زبان تئاتر و ویژگی‌های خاص این زبان، به دور از شعارزدگی و قضاوت‌های نا به جا یا هدفمند، مسئله داعش و محورهای مقاومت را مورد بررسی قرار دهیم. در این نمایش، داعش را از پیدایش تا نابودی به تصویر خواهیم کشید و تمام تلاش من به عنوان کارگردان این بوده است که مانند آثار پیشینم و حداقل مانند «دریا دلان» که در همین پارک دانشجو اجرا شد، برای نسل جوان کار کنم و به همین دلیل، هم در محتوا و هم در شکل اجرا از شعارزدگی دوری کرده‌ام تا بتوانم با نسل جوان ارتباط برقرار کنم.