ناگفته‌های تاریخ موسیقی ایران کتاب می‌شود/ انتشار «میلاد فرهنگ»

نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از اجرای برنامه در نکوداشت استاد پیشکسوت آواز ایران در لندن و آغاز نگارش تازه‌ترین کتاب خود خبر داد. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، میلاد کیایی مدرس، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت سنتور، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های هنری خود گفت: بعد از انتشار کتاب «راز […]


نوازنده و آهنگساز پیشکسوت موسیقی ایرانی در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از اجرای برنامه در نکوداشت استاد پیشکسوت آواز ایران در لندن و آغاز نگارش تازه‌ترین کتاب خود خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، میلاد کیایی مدرس، آهنگساز و نوازنده پیشکسوت سنتور، درباره تازه‌ترین فعالیت‌های هنری خود گفت: بعد از انتشار کتاب «راز آشکارا» که چندی پیش به چاپ ششم رسید، تصمیم گرفتم تا نظر به استقبال مخاطبان نگارش کتاب دیگری را آغاز کنم که فعلا نام آن «دل به دریا زدن، دم زدن می‌خواهد» انتخاب شده است.

وی افزود: این کتاب دربرگیرنده ناگفته‌های تاریخ موسیقی ایران چه در دوران قبل از تولدم و چه در دوران کاری‌ام است که تلاش کردم صرفاً به خاطره‌نگاری نپرداخته و به بیان تجربه‌های خود در این زمینه نیز بپردازم. این در حالی است که برخی از بخش‌هایی که تصمیم داشتم در کتاب «راز آشکارا» منتشر کنم اما به دلایل مختلف میسر نشد، نیز در این کتاب در قالب یک فصل جداگانه با ویرایش و قالب جدید گنجانده شده است.

کیایی درباره ویژگی‌های کتاب جدیدش گفت: این کتاب می‌تواند برای نوازندگان جوان موسیقی ایرانی کاربرد داشته باشد. به‌طور مثال این هنرمندان جوان باید بدانند شخصیتی چون امیرحسین افتتاح به‌عنوان یک نوازنده بسیار مهم و تأثیرگذار سنتور چگونه دار فانی را وداع گفت؟ چرا که بسیاری از افراد نمی‌دانند این هنرمندان شاخص و موثر حوزه موسیقی چگونه از دنیا رفته و یا چه خدمات ارزشمندی را به موسیقی ایرانی ارائه داده‌اند؟ این‌ها نکاتی است که من تلاش کرده‌ام در کتاب جدیدم به آن‌ها بپردازم و امیدوارم مورد توجه دوستداران قرار گیرد.

این نوازنده پیشکسوت سنتور در ادامه به انتشار تازه‌ترین آلبوم موسیقایی خود نیز اشاره کرد و توضیح داد: با همت و تلاشی که از سوی موسسه «راوی آذر کیمیا» به مدیریت دوست خوبم رضا مهدوی انجام گرفته، مجموعه‌ای ازنوازندگی‌های من با سنتور پس از پایان ایام سوگواری محرم و صفر در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت. این آلبوم به دلیل اینکه یادبودی برای مرحوم ناصر فرهنگ‌فر نوازنده فقید تمبک است، با عنوان «میلاد فرهنگ» که برگرفته از نام کوچک من و نام خانوادگی استاد ناصر فرهنگ‌فر است منتشر می‌شود. در این آلبوم آرش فرهنگ‌فر پسر مرحوم ناصر فرهنگ‌فر به عنوان نوازنده تمبک در کنارم حضور دارد که تصور می‌کنم برای مخاطبان موسیقی ایرانی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

کیایی افزود: بنده اول مهرماه سال ۹۸ وارد سن ۷۵ سالگی می‌شوم که شاید به همین مناسبت برنامه‌ای بعد از ایام محرم و صفر در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شود. در این برنامه بنا شده تا قطعاتی از آلبوم تازه توسط من و آرش فرهنگ‌فر پیش روی مخاطبان قرار گیرد. در کنار این اجرا فیلمی از زندگی هنری بنده تهیه شده که تولید آن بیش از سه سال به طول انجامیده و قرار است در این برنامه پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

این پژوهشگر موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از برگزاری نکوداشت اکبر گلپایگانی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی در لندن خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته روز شنبه بیست و سوم شهریورماه مراسم نکوداشتی برای استاد اکبر گلپایگانی در لندن طراحی شده که بنده در این برنامه به همراه این هنرمند به اجرای برنامه می‌پردازم. به هر حال این هنرمند اکنون در سن ۸۸ سالگی است که همین موضوع شرایط اجرای زنده را برای وی کمی دشوار کرده است، اما تلاش ما این است که بتوانیم آثاری را در این زمینه انتخاب کرده و در برنامه پیش رو اجرا کنیم.

وی افزود: به هر حال بنده این افتخار را داشته‌ام که بیش از نیم قرن همکاری‌های زیادی با این خواننده در عرصه‌های مختلف داشته باشم کما اینکه در همین سال‌ها با این هنرمند موفق به برگزاری چند برنامه در کشورهای کانادا، امارات و استرالیا شدم. با این اوصاف امیدوارم در این برنامه که شکل کنسرت هم ندارد بتوانیم اجرای قابل قبولی را به مخاطبان ارائه دهیم.

میلاد کیایی از جمله هنرمندانی است که تاکنون همکاری‌های زیادی با استادان و موسیقیدانان کشورمان به‌عنوان نوازنده، آهنگساز و سرپرست ارکستر داشته است. او علاوه بر فعالیت‌های مختلف در حوزه‌های تولید آلبوم و اجرای زنده طی این سال‌ها به تدریس تئوری موسیقی و نوازندگی سنتور مشغول است.