نقصان در فرآیند عرضه، توزیع و معرفی کتاب و فیلم کودک

با وجودی که در عرصه تولید کتاب خوب مشکلی نداریم اما در فرآیند عرضه، توزیع و معرفی  کتاب و فیلم کودک با نقصان و سکته مواجه ایم . حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان همزمان با روز جهانی کتاب کودک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سینما خراسان با اشاره به اینکه تمام کتابخانه‌های عمومی استان بخش ویژه کودکان […]

با وجودی که در عرصه تولید کتاب خوب مشکلی نداریم اما در فرآیند عرضه، توزیع و معرفی  کتاب و فیلم کودک با نقصان و سکته مواجه ایم .

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان همزمان با روز جهانی کتاب کودک در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سینما خراسان با اشاره به اینکه تمام کتابخانه‌های عمومی استان بخش ویژه کودکان دارند، گفت: به دلیل وفاداری و حضور روز افزون کودکان در کتابخانه های عمومی، باعث شده  بخش کودک کتابخانه های عمومی استان را تقویت کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی  افزود: برنامه‌های قصه خوانی، جمع خوانی کتاب، آشنایی با کتاب های روز جزو برنامه های دایمی بخش کودک کتابخانه‌های عمومی استان است .

وی استفاده از ظرفیت جشنواره کتابخوانی رضوی برای ارتباط بیشتر با کودکان به ویژه مدارس را یکی از برنامه های امسال عنوان و بیان کرد: کتابخانه سیار را در مناطقی که  فاقد کتابخانه عمومی هستند برده  و حلقه‌های کتابخوان کودک را در آنجا  برگزار می کنیم. این موضوع چند حُسن دارد ابتدا اینکه کودکان محروم از کتاب به واسطه کتابخانه سیار با فضای کتابخانه ای و امانت گرفتن کتاب آشنا می شوند و نکته بعدی اینکه مخاطب های خاموشی که کمتر به آنها توجه شده به نوعی از طرف نهاد کتابخانه ها مورد توجه جدی قرار می گیرند.

حجت‌الاسلام  سبزیان به همکاری این اداره کل با اداره کل بهزیستی خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: امسال طبق تفاهم نامه ای قراراست مهدهای کودکی که در نزدیکی کتابخانه‌های عمومی استان هستند ساعتی از برنامه شان را به بازدید و مطالعه کتابهای کتابخانه های عمومی اختصاص دهند و از برنامه های متنوعی که کتابداران ما برای آنها اجرا می کنند بهره ببرند.

وی دوره قصه گویی برای کتابداران را یکی از اتفاقات خوب سال ۹۷ ذکر و اظهار کرد: امسال سال رونق تولید است ما هم بر همین اساس امسال را سال رونق فرهنگ ،کتاب و کتابخوانی می نامیم و امیدواریم در بحث ارتباط کودک و نوجوان با کتابخانه های عمومی شاهد رشد ویژه‌ای باشیم.

حجت‌الاسلام  سبزیان در خصوص معرفی کتاب کودک به والدین عنوان کرد: در کتابخانه مرکزی بخش کتاب کودک ، قسمتی را به  مادر و کودک  اختصاص داده ایم که در این بخش والدین که اکثرا مادران هستند با کارهای بچه هایشان در فضای کتابخانه و قصه گویی هایی که انجام می شود آشنا می شوند، به علاوه اینکه اگر سوالی در رابطه با کودک و کتاب داشته باشند می توانند ازکتابداران مشاوره لازم را بگیرند. امسال نیز تلاش داریم تا برای والدین در بحث کتاب این برنامه ها را داشته باشیم.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در خصوص کتابخانه ویژه کودکان در مشهد اظهار کرد:نه تنها در مشهد کتابخانه ویژه کودکان نداریم بلکه حتی در کشور هم کتابخانه تخصصی کودک نداریم اما تلاش شده بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی جای خالی کتابخانه ویژه کودکان را پر کند تا کودکان با کمک والدین و کتابداران بهترین کتابها را متناسب به سن و سیلقه شان انتخاب کنند.

حجت‌الاسلام  سبزیان با بیان اینکه بخش کودک در کتابخانه مرکزی مشهد تبدیل به مهد کتاب شده است افزود:  تجربه ای که ما در بخش مجزا کودک(یک طبقه از کتابخانه مرکزی به  بخش کتاب کودک اختصاص داده شده است) در کتاب خانه مرکزی کسب کردیم  شاید در آینده ما رابه سمت ایجاد کتابخانه ویژه کودک سوق بدهد  تا برای چند نقطه از مشهد به صورت پایلوت کتابخانه اختصاصی کودک ایجاد کنیم.

وی عنوان کرد: با وجودی که در عرصه تولید کتاب خوب مشکلی نداریم اما در فرآیند عرضه، توزیع و معرفی  کتاب و فیلم کودک با نقصان و سکته مواجه ایم .

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که انتشار کتابهای کودک که براساس کارتونهای انیمیشن خارجی مثل باب اسفنجی  متنشر می شود چه بازخوردی در جامعه دارد، عنوان کرد: این نوع ناشران با بهره گیری بیشتری از فضای مجازی و تبلیغی توانسته اند به فروش خوبی برسند در حالی که کتابهای خوب ایرانی از این فضاها، بی بهره یا کم بهره اند.

حجت‌الاسلام  سبزیان با اشاره به اینکه در زمینه کتاب کودک محتواهای خوبی داریم عنوان کرد: شاید در زمینه تولید محتوا ضعیف عمل کرده باشیم اما منابع خوبی در این زمینه وجود دارد و انتشاراتی مثل  کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان، مدرسه ،نشر جمال وانتشارات آستان قدس رضوی(به نشر)آثار  بسیار فاخر و ارزشمند تولید کرده اند.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی عدم معرفی و توزیع مناسب کتابهای امثال انتشارت بالا را علت پرنگ شدن آثار خارجی دانست و اظهار کرد: این وظیفه ماست که در بحث معرفی کتاب کودک و عرضه آن و  فیلم های کارتونی ایرانی اسلامی که بعضی از ناشران و فیلمسازان روی این کارها سرمایه گذاری کرده اند بیشتر توجه کنیم.

انتهای پیام/ ن.س