نمایشگاه «روزهای انقلاب» کلید خورد/ تصویرها را بدون تفسیر ببینیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نمایشگاه «روزهای انقلاب» بر اهمیت مرور عکس‌های انقلاب بدون روایت‌های تفسیرگونه تأکید کرد. به گزارش سینما خراسان، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» مشتمل‌بر نمایشگاه عکس‌های تاریخی پیروزی انقلاب اسلامی ایران عصر امروز جمعه ۱۲ بهمن‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هنرمندان ایران برگزار […]


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه نمایشگاه «روزهای انقلاب» بر اهمیت مرور عکس‌های انقلاب بدون روایت‌های تفسیرگونه تأکید کرد.

به گزارش سینما خراسان، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» مشتمل‌بر نمایشگاه عکس‌های تاریخی پیروزی انقلاب اسلامی ایران عصر امروز جمعه ۱۲ بهمن‌ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هنرمندان ایران برگزار شد.

سیدعباس صالحی پس از بازدید از این نمایشگاه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: در دوران پیروزی انقلاب اسلامی تصویرهایی برداشته شد که به اعتقاد من اینها کمک می‌کنند تا تصویر را بدون تفسیر ببینیم. به‌عبارتی چنین نمایشگاهی می‌تواند بدون روایت‌های تفسیرگرایانه اتفاقات مهم دوران انقلاب اسلامی را به ما نشان دهد و امروز بسیار خوشحالم که در قالب یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بیش از ۹۰ عکس با اجازه عکاسان در خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمده و به ما کمک می‌کند که به چهل سال قبل برگردیم.

وی ادامه داد: هنرهای تجسمی شاخه‌های مختلفی دارد که هر کدام در قالب هنرهای تجسمی ایران می‌تواند دربرگیرنده بخشی از هویت‌های ما باشد. انقلاب اسلامی ایران هم به‌ عنوان یک پدیده مهم تاریخی با هنرهای تجسمی ما پیوند خورده و ما شاهد هستیم که هنرمندان مختلفی در این عرصه کارهای مختلفی را در بخش‌های مختلف از زمان پیدایش انقلاب تا به امروز خلق کرده و نقش مهمی در ثبت این وقایع داشتند. بنابراین باید از تلاش‌های همه هنرمندان این چارچوب قدردانی کرد که نقش بسیار مهمی در ارائه تصاویر دوران پیروزی انقلاب اسلامی در چهلمین سال انقلاب ایفا کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این چهل سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، ما شاهد رویش‌های مختلف اجتماعی بودیم اما در کنار این رویش‌های اجتماعی نیز هنر کشورمان پیشرفت‌های بسیاری داشته که در این زمینه، عرصه هنرهای تجسمی شاهد اتفاقات بسیار ارزشمندی بوده است، پس لازم است در کنار نمایش توانمندی‌های انقلاب اسلامی ایران در حوزه فناوری و تکنولوژی، کار را به نوعی دنبال کنیم که بخش‌های مختلف هنری نیز دیده شوند.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور کم تعداد هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی در این دوره از جشنواره بیان کرد: باید گفت که جشنواره هنرهای تجسمی عمر کمتری نسبت به جشنواره‌های دیگر دارد، بنابراین هر چه زمان به جلو هدایت شود، ما شاهد فضای ارتباطی بهتری از سوی هنرمندان نسبت به جشنواره خواهیم بود. البته در این دوره با توجه به اعلام فراخوان، در جریان هستم که استقبال خوبی از سوی هنرمندان برای حضور در جشنواره انجام گرفته و ما شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه بودیم اما بر این باورم باید تلاش بیشتری انجام دهیم تا اتفاقات بهتری در این زمینه بیفتد.

وی تصریح کرد: توجه به بحث اقتصاد در هنرهای تجسمی یکی از مهم ترین برنامه‌های دولت در این عرصه است که ما در این زمینه تلاش‌های زیادی را انجام دادیم اما فکر می‌کنم در شرایطی که حوزه صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته، باید بتوانیم مسیر را در سمتی هدایت کنیم که در حوزه هنرهای تجسمی نیز شاهد سرمایه گذاری و ارزش افزوده باشیم. به نظر می‌آید توجه به هنرهای تجسمی می‌تواند مبنایی برای رشد اقتصاد در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر باشد. در این زمینه برنامه ریزی‌های مختلفی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به طرح حمایت از مشاغل فرهنگی هنری اشاره کرد که امیدواریم هر چه زودتر شاهد اتفاقات اجرایی و موثری در این زمینه باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: عرصه فرهنگ و هنر در زمینه شغلی باید دارای اعتبار فرهنگی و هنری شود و ماجرای طرح مشاغل فرهنگی اولین قدم در توجه به این موضوع است که امیدواریم هر چه زودتر شرایط بهتر آن را شاهد باشیم.

نمایشگاه عکس «روزهای انقلاب» از روزهای ۱۲ تا ۲۹ بهمن در چارچوب یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گالری های ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران میزبان دوستداران هنر عکاسی است.