نمایش های برگزیده تئاتر مریوان در جشنواره های خارجی شرکت می کنند

سنندج – رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور از انتخاب و حضور ۵ نمایش از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در جشنواره های بغداد و دربندیخان اقلیم کردستان عراق خبر داد. به گزارش سینما خراسان، سامان خلیلیان صبح امروز در حاشیه برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در جمع خبرنگاران با بیان این که ما به […]


سنندج – رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور از انتخاب و حضور ۵ نمایش از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در جشنواره های بغداد و دربندیخان اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش سینما خراسان، سامان خلیلیان صبح امروز در حاشیه برگزاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در جمع خبرنگاران با بیان این که ما به دنبال تحقق جایگاه اصلی جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان هستیم، افزود: بر همین اساس تمام توان‌ را بر این گذاشتیم که جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به عنوان جشنواره اصلی تئاتر خیابانی کشور مطرح شود.

رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور عنوان کرد:‌ تمام کارهای برگزیده جشنواره‌های تئاتر خیابانی ایران از این به بعد به جشنواره مریوان ختم خواهد شد و و امسال نیز ۵ کار برگزیده از ۱۲ جشنواره تئاتر خیابانی کشور در چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان حضور دارند.

وی افزود: بخش بین‌الملل این دوره از تمام دوره‌های گذشته پررنگ‌تر و قوی‌تر است و تنوع کشورها هم بسیار گسترده‌تر از دوره‌های قبلی جشنواره است.

خلیلیان به تراکنش بالای حضور تیم های کشوری اشاره کرد و گفت: از تمام استان‌های کشور نمایندگانی در این جشنواره بین‌المللی حضور دارند.

رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور حضور و مشارکت تمام گروه‌ها در کارناوال چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان هم اشاره کرد و اظهار داشت:‌ کارناوال چهاردهمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با کارگردانی مهدی حبیبی از بازیگران خوب تئاتر کشور برگزار شد.

وی گفت: امسال بیشترین بودجه برای جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اختصاص پیدا کرده است.

خلیلیان اظهار کرد:‌ برآورد دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده که ۵۰۰ میلیون از این مقدار توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی کشور تامین شده و مابقی هم به صورت استانی تامین اعتبار می‌شود.

به گفته وی، ۹۰۰ میلیون تومان از این برآورد باید به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت شود که تعهد و سهم اداره کل هنرهای نمایشی از این میزان رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است.

وی اضافه کرد: آن بخش از اعتبار که جز تعهدات اداره‌ کل هنرهای نمایشی کشور است کاملا تامین و پرداخت می‌شود و ما تعهدی نسبت به تامین اعتبارات استانی این جشنواره نداریم و خود مسئولان و متولیان امر باید نسبت به تامین و تخصیص اعتبارات استانی این جشنواره اقدام کنند.

وی افزود: اداره‌ کل هنرهای نمایشی کشور تفاهم‌نامه کتبی در تامین اعتبار که رقم و عدد مشخص است دارد و اگر از طریق مسئولان استانی و نمایندگان رایزنی برای افزایش اعتبارات این جشنواره انجام شود جای خرسندی است.

رئیس کانون تئاتر خیابانی کشور عنوان کرد: این جشنواره در حال حاضر هیچ بدهی مربوط به سال‌های قبل ندارد و اگر کمی و کاستی وجود دارد باید با رایزنی‌های لازم رفع شود.

وی یادآور شد: برای غنای هرچه بیشتر جشنواره و تامین اعتبارات لازم مجمع نمایندگان استان باید پشت این جشنواره باشند چون تئاتر خیابانی مریوان امروز در دنیا شناخته شده است.

خلیلیان افزود: زمانی که برای حضور در جشنواره‌های سایر کشورها می‌رویم و می‌گویم از ایران آمده‌ایم همه تئاتر ایران را با مریوان می‌شناسند و این به معنای شناخته‌شدن تئاتر خیابانی مریوان در جهان است.

وی اضافه کرد: همه مسئولان استانی از مدیران دولتی، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی امروز باید با جدیت هرچه بیشتر پشت این جشنواره قرار گیرند تا این جشنواره بیشتر در سطح جهان تقویت شود.

وی از حضور دبیران جشنواره های خارجی در این جشنواره خبر داو گفت: دبیران چندین جشنواره خارجی در این فستیوال حضور دارند و قرار است چندین نمایش که در چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برگزیده می‌شود را برای حضور در جشنواره‌های خود انتخاب کنند.

رئیس کانون تئاتر خیابانی کشورافزود: ۵ نمایش از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان برای حضور در فستیوال بغداد و دو نمایش هم برای جشنواره دربندیخان کردستان عراق انتخاب می‌شود.

خلیلیان با اشاره به این موضوع در طول ۱۳ دوره‌ قبلی موردی که به صورت مستقیم از جشنواره تئاتر خیابانی به جشنواره‌های خارجی راه پیدا کند نداشته‌ایم، اضافه کرد: ولی گروه‌های برگزیده دوره‌های قبلی جشنواره در فستیوال‌های خارجی حضور پیدا کرده‌اند.