نمایش یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود / «حالِ حال» طراحی در آ

نمایشگاه گروهی طراحی «حالِ حال» و نمایشگاه نقاشی و چیدمان «مجموعه آبدیده‌گان+ چیدمان یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود» از جمعه ۲۱ تیر در گالری‌های آ و شیرین افتتاح می‌شوند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، گالری‌های هنری پایتخت در نیمه تیرماه نیز همچنان گرمای خود را حفظ کرده و جمعه‌ای پر شور و […]


نمایشگاه گروهی طراحی «حالِ حال» و نمایشگاه نقاشی و چیدمان «مجموعه آبدیده‌گان+ چیدمان یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود» از جمعه ۲۱ تیر در گالری‌های آ و شیرین افتتاح می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، گالری‌های هنری پایتخت در نیمه تیرماه نیز همچنان گرمای خود را حفظ کرده و جمعه‌ای پر شور و هیجان را پشت سر خواهند گذاشت. یکی از برنامه‌های افتتاح این هفته مربوط به گشایش نمایشگاه «چهارسوی خیال» که حاصل خروجی یک ساله هنرمندان مجسمه ساز است، خواهد بود که پس از دومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر معاصر برگزار خواهد شد. علاوه بر این نمایشگاه، برخی از برنامه‌های افتتاحیه گالری‌های پایتخت را در ادامه برمی‌شمریم.

خانه هنرمندان ایران

ششمین نمایشگاه انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با عنوان «چهار سوی خیال» عصر جمعه ۲۱ تیر در گالری‌های ممیز، پائیز، زمستان، میرمیران، بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود.

در این نمایشگاه که تا ۴ مردادماه برقرار خواهد بود، بیش از ۲۰۰ اثر از ۱۶۰ هنرمند به نمایش در می‌آید.

گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی نقاشی ساغر حمزه‌لو با عنوان «میدازولام» از ۲۱ تیر تا ۲ مرداد در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک۵ برگزار می شود. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «مخلوطات بر خلاف مخلوقات، دسته‌ای ارگانیک هستند که آنامورفوسیس(Anamorphosis) را بر ریخت (Morphosis) ترجیح داده‌اند؛ خلق نمی‌شوند، بلکه رندوم دگرگون می‌شوند. در واقع در منطقه انفجار و رهاسازیِ فیگورِ بِیکِنی(Francis Bacon) به سر می‌برند.

دیگر اندامی غالب نمی خواهند؛ ریخت‌زدایی می‌کنند تا ابژه بصری باقی بمانند. می توان کاتابولیسمِ فرمال را در کنِشِشان رصد کرد. اینجا سخن از برتری نیست؛ فیگور تنها به بقا می‌اندیشد؛ نه بقای زیستی بلکه بقای ایماژی؛ نه برتری داروینی بلکه تکاملی معکوس…

نه چیزی را حس کرده و نه به یاد می‌آورد.

برای همین می‌ماند و می‌تواند باشد.

جهلش امتیاز تکامل بقای اوست.»

گالری شیرین ۲

نمایشگاه انفرادی نقاشی و چیدمان ملاحت محب‌خواه با عنوان «مجموعه آبدیده‌گان+ چیدمان یادبود برای شهری که ناپدید می شود» از جمعه ۲۱ تیر تا ۲ مردادماه در گالری شیرین ۲ واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک۵ برپا خواهد شد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «آبدیده‌گان روایت من است از مناسبات انسانی، تکه هایی از آنچه میان من و آدمیان شکل گرفته و نقطه تلاقی بین میل و رخوت. برای شکل دادن به این مجموعه من از پرتره نزدیکانم و دریای خزر عکاسی کردم و بعد وقت کشیدن پرتره‌ها و خطوطی که در برشان گرفته به عکس‌ها نگاه کردم. من از رنگ روغن بر روی پارچه بوم استفاده کردم تا بافت جسمی و ضخیم و کیفیت رنگی دلخواهم را، به ویژه در سفیدی‌ها، به دست بیاورم. در اغلب کارها، پرتره هایی به مرور زمان پوشانده شده و پرتره‌های دیگری سر برآورده‌اند و تصویر به تدریج تخریب و ساخته شده است. این نقاشی‌ها لایه‌های اندوه من را در خود دارند. گویی که در گودالی باشم و بازی کنم، بی توجه به خطرات احتمالی مرگ و دفن شدن، من یک مشاهده‌گر تلخ گوشتم که کاری نمی‌توانم کرد جز سوگواری برای تکه های از دست رفته وهم‌آغوش شدن با آن و خودم را از درون و بیرون بهش رساندن.

در یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود من از ویرانه گردی هایم وام گرفتم. تکه های سفال ها را پیدا کردم و کنار هم گذاشتم و خانه‌های در شرف ویرانی یا ویران شهر را کشیدم، به گزیده. من فقط یک زندگی ام، در برابر سیل عظیمِ زندگی هایی که در شهر می پیچند و بازش می‌شناسند و این فقط یک جور مرثیه سرائیست، برای تجربه ای جمعی، که جان می‌سپارد در آغوشمان و جای می‌سپارد به دردی جمعی.»

گالری شلمان

نمایشگاه گروهی نقاشی «بازگشت به طبیعت» با گردآوری رضا شاه حسینی، مهسا قاسمی و علی مزارعی از روز جمعه این هفته به مدت ۵ روز در گالری شلمان به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ برقرار خواهد بود. در بیانیه این نمایشگاه به قلم رضا شاه حسینی آمده است: «روایت است که خداوند در شش روز جهان را می آفریند و اینگونه است که کائنات شکل می گیرد.

انسان آفریده می شود و در کائنات یکه تازی می کند، اشرف مخلوقات می شود و خود خلق می کند و خالق می شود. در طبیعت زاده شده و در طبیعت زندگی کرده و در طبیعتی که خودش در آن نقش خالق و حتی نابود کننده هم دارد، زندگی اش به پایان می رسد.

سالها و سالها زندگی انسانی که در طبیعت خالق بسیار چیزها بوده و هست، تجربیاتی به او می دهد که برای فرد فرد انسان ها بی بدیل بوده و به تعداد هر یک، گاهاً خلاقیتی جالب نیز وجود داشته است. اینک، تجربیات زیبایی از خلاقیت با مواد طبیعی را به نمایش گذاشته ایم تا با ذات خویش بهتر و بیشتر آشنا شویم. همه از طبیعت هستیم و به طبیعت بازمی گردیم.»

گالری کاما

نمایشگاه نقاشی «گمشده در زمان» شامل آثار مهدی ساروخانی است که این مجموعه را با تلفیق شخصیت‌های قاجاری در فضای امروزی از جمعه ۲۱ تیرماه در گالری کاما واقع در خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم به نمایش خواهد گذاشت. این مجموعه آثار نقاشی با تکنیک ترکیب مواد و در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ خلق شده است.

گالری اُ

نمایشگاه انفرادی نقاشی های هما عبداللهی با عنوان «سپنج» روز جمعه ۲۱ تیرماه در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول گشایش می یابد.

گالری امکان

نمایشگاه گروهی محسن الوردیلی و فرید عابدین‌زاده شامل نوزده پرتره و یک طبیعت بیجان از جمعه همین هفته ساعت ۱۶ در گالری امکان واقع در خیابان میرزای شیرازی، کوچه دوم، پلاک ۳، زنگ یک افتتاح می‌شود.

گالری آ

نمایشگاه گروهی طراحی «حالِ حال» با آثاری از حجت اعظم پور، فرید بیان، زهرا دهقان، هاجر رهگذر، سارا صابری، جعفر صادقی، محمدرضا فیروزنیا، حسین کرمی و عاطفه محرری از جمعه ۲۱ تیر در گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک ۷ گشایش می یابد و تا پایان تیر ادامه خواهد داشت.

گالری ثالث

نمایشگاه انفرادی نقاشی یزدان سعدی با عنوان «شاهنامه‌خوانی برای حافظ» از ۲۱ تا ۲۶ تیرماه در گالری ثالث واقع در کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١۴٨ برگزار می شود.

گالری آتبین

نمایشگاه گروهی عکس «قاب آن دیگری» از روز جمعه ۲۱ تیرماه در گالری آتبین واقع در خیابان ولی عصر قبل از چهارراه پارک وی کوچه خاکزاد پلاک ۴۲ گشایش می یابد و تا ابتدای ماه مرداد ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه آثاری از بابک حقی، امید شلمانی، غزاله صداقت، الی عابدی، میلاد کارآموز، عطا محمدی و هامون محمودی به نمایش در می آید.

گالری دنا

نمایشگاه گروهی طراحی «آینه ناپیدایی» به کیوریتوری کارین کریم مسیحی روز جمعه این هفته در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴، زنگ ۲ آغاز به کار می‌کند. در این نمایشگاه آثاری از رضا اشجری، علی انصاری، ماندانا باقری، سمانه حسینی، سپیده ساداتیان، سینا سالاری، کوروش سرمدی، امیرهوشنگ شیری، زهرا عیشی، مینا قهرمانی و شیدا گرجی به نمایش در می آید.

گالری آس

نمایشگاه انفرادی نقاشی مرضیه میرجعفری با عنوان «من و پیپِ آقای شارل» از جمعه ۲۱ تیرماه تا پایان تیرماه در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ برپا می‌شود.

گالری الهه

نمایشگاه انفرادی نقاشی مرضیه قاسم پور با عنوان «نابجایی» سومین جمعه تیرماه در گالری الهه واقع در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک ۳ افتتاح می‌شود.

گالری والی

نمایشگاه انفرادی نقاشی مهدی جلالی با عنوان «تئوری بی نظمی» از ۲۱ تیرماه تا پایان همین ماه در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برگزار می شود.

منبع مهر