نوزاد شیرخواره‌ای که مهمان «عند از مطالبه» شد

در پنجمین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر یک نوزاد در میان مخاطبان جشنواره دیده شد. به گزارش سینما خراسان، روز گذشته جمعه ۲۶ بهمن ماه پنجمین روز از جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر با اجرای نمایش های مختلف برگزار شد. در این روز مجموعه تئاتر شهر میزبان سه […]

در پنجمین روز از برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر یک نوزاد در میان مخاطبان جشنواره دیده شد.

به گزارش سینما خراسان، روز گذشته جمعه ۲۶ بهمن ماه پنجمین روز از جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر با اجرای نمایش های مختلف برگزار شد.

در این روز مجموعه تئاتر شهر میزبان سه اثر نمایشی با نام های «شفیره» به کارگردانی مهدی شاه‌پیری در نوبت‌های ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار چهارسو، «خرده نان» به کارگردانی کوروش سلیمانی در نوبت‌های ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه و نمایش «عند از مطالبه» کار سامان خلیلیان در نوبت‌های ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در تالار قشقایی بود.

نمایش «شفیره» اثری زنده عروسکی و بدون دیالوگ بود که داستان آن به واسطه نریشن و همراه با تصویرسازی روایت می شد. این اثر نمایشی پیش از این در جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک نیز به صحنه رفته است.

«شفیره» با برداشتی آزاد از تراژدی «مده آ» اوریپید نوشته شده اما کارگردان در اجرا با فاصله گرفتن از فضاهای اسطوره ای یونان باستان، نمایش را به داستان های پریان و فضای ایران باستان، بین النهرین و شرق دور نزدیک کرده است.

نمایش درباره پادشاهی بدون فرزند است. یک شب آوای زنبوری در گوش پادشاه می‌پیچد و راز فرزند دار شدن او را می‌گوید. بعد از چند ماه ملکه فرزندان دو قلو به دنیا می‌آورد؛دختری سرخ مو و پسری مرده. پادشاه از این که پسر مرده است غصه‌دار می‌شود. دوباره آوای زنبور در گوش او طنین‌انداز می‌شود و به او می گوید تنها در صورتی که گلوی دختر بریده شود پسر زنده خواهد شد. پادشاه گلوی دختر را می‌برد و از خون دختر گلی می‌روید سرخ رنگ. سال‌ها می‌گذرد تا یک روز شاهزاده ای به همان ساحل قدم می‌گذارد و گل را می‌بیند …

در اجرای شب گذشته این اثر نمایشی هنرمندان تئاتر عروسکی همچون مرضیه برومند و هادی حجازی فر در کنار افرادی چون حبیب رضایی، جواد انصافی و … به تماشای نمایش نشستند.

نمایش «عند از مطالبه» نوشته مرتضی شاه کرم و کارگردانی سامان خلیلیان شب گذشته در هر ۲ اجرای خود مورد توجه مخاطبان تئاتر قرار گرفت. یکی از نکات جالب توجه در اجرای شب گذشته این نمایش حضور یک نوزاد شیرخواره به همراه پدر و مادر و خواهر بزرگترش بود که با شیشه شیر به دیدن نمایش نشست. البته در میانه های اجرا به دلیل ناآرامی این کودک، پدرش مجبور شد او را از سالن بیرون ببرد. خواهر خردسال این نوزاد و البته دختر بچه کم سن و سال دیگری که در سالن حضور داشتند از دیگر مخاطبان کودک این نمایش بودند.

این اثر نمایشی که شباهت هایی در مضمون و شیوه اجرایی با نمایش «خنکای ختم خاطره» حمیدرضا آذرنگ دارد اثری در حوزه دفاع مقدس محسوب می شود و به نقد مفهوم منفعت طلبی می پردازد.

سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر برای اجرای این نمایش به صورت دوسویه طراحی شده بود که همین مساله باعث شد مخاطبان بیشتری بتوانند از این نمایش دیدن کنند.

نمایش «خرده نان» به کارگردانی کوروش سلیمانی که مضمونی در ارتباط با ملال و روزمرگی زندگی یک زوج در دوران میانسالی دارد نیز از دیگر آثاری بود که در پنجمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر با استقبال مخاطبان روبرو شد.

این اثر نمایشی با بازی رضا بهبودی و آناهیتا اقبال نژاد با وجودی که اتفاق خاصی را به تصویر نمی کشد و اثری ساده و خلوت محسوب می شود اما با بهره گیری از دیالوگ های غنی، بازی های حساب شده و در خدمت نقش و همچنین طراحی صحنه و لباس مناسب، فضای مدنظرش را به درستی به مخاطبان انتقال می دهد.

از دیگر آثار به صحنه رفته در بخش صحنه ای جشنواره تئاتر فجر در روز گذشته می توان به اجرای نمایش «فیل در تاریکی» به کارگردانی مهرداد مصطفوی در نوبت‌های ۱۷ و ۱۹ در تالار مولوی، اجرای نمایش «دختر سطلی» کار فاتح بادپروا در ساعت ۱۸ و ۲۰:۳۰ در تالار حافظ، اجرای «اپرای عشق» کار بهروز غریب‌پور در تالار فردوسی در ساعت ۱۹:۳۰ و همچنین نمایش های «پدران» کار مهدی فرشیدی‌سپهر در ساعت ۱۷ در تالار ناظرزاده کرمانی، «راز بقا» کار سیدصالح علوی‌زاده در ساعت های ۱۸ و ۲۰:۴۵ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر و «دل آرام ناآرام» به کارگردانی نرگس صابری ساعت ۱۷ در تماشاخانه ماه حوزه هنری اشاره کرد.

همچنین خانه‌ تئاتر نیز میزبان اولین اجرای «چیدمان (گذرگاه)» کار پیر یودلوسکی از فرانسه بود که به دلیل مشکلاتی در ترخیص بار اجرایش با تاخیر مواجه شده بود.