نکوداشت مهدی صباغی، هنرمند پیشکوست سینما در مشهد برگزار شد

مراسم نکوداشت مهدی صباغی، هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با حضور جمعی از هنرمندان و مسوولان فرهنگی و هنری شهر مشهد به همت حوزه هنری خراسان رضوی و انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد در پردیس سینمایی هویزه این شهر برگزار شد.

مهدی صباغی یکشنبه شب در این مراسم در حالی که به سختی سخن می گفت؛ با اظهار خرسندی و قدردانی از بانیان برگزاری این مراسم گفت: کوچک همه شما هستم، “هر کس برای خویش پناهی گزیده است، ما در پناه قام آل محمدیم”.

وی بیان کرد: به من گفتن فیلمی هست که باید ببینم، نمی دانستم مراسمی برای من برگزار کرده اند، افرادی بودند مثل محسن قصابیان، آقای خزائی فر که امیدوارم همیشه پابرجا باشند، آنان استاد من بودند و الفبای تئاتر را به من آموختند، من کسی نیستم که لایق قدردانی باشم، از همه کسانی که به من چیزی یاد دادند، تشکر می کنم.

وی اضافه کرد: من نیازمند هیچ کس و هیچ موسسه یا نهادی نیستم، از همه افراد و مسوولانی که این مراسم را برگزار کرده و کسانی که در این مکان حضور یافته اند، قدردانی می کنم، به من لطف داشته اند، با خضوع و فروتنی می گویم که دوستتان دارم، قلبهای مهربانتان را می ستایم، قادر به جبران محبتهای شما نیستم و فقط می توانم شادمانی درونی ام را به شما عرضه کنم، می خواهم برای شما از سودای دلم سخن بگویم اما وضعیت جسمانی ام اجازه نمی دهد.

رییس حوزه هنری خراسان رضوی نیز در این مراسم با بیان اینکه سینمای استانی و ملی را با “مهدی صباغی” شناختم، اظهار امیدواری کرد این استاد گرانقدر سلامتی خود را بازیابد و در آثار هنری بیشتری نقش آفرینی کند.

مجید عسکری گفت: تصویری برای یادبود استاد صباغی توسط یکی از هنرمندان نقاشی شد که نسخه ای از آن به استاد تقدیم شده و نسخه ای دیگر بر دیواری از ساختمان حوزه هنری که به نصب تصاویر هنرمندان خراسانی اختصاص دارد، قرار می گیرد تا نام، یاد و خاطره این استاد برای همیشه ماندگار بماند.

مجید طهوریان عسکری، عضو شورای شهر مشهد نیز در این مراسم ضمن آرزوی سلامتی برای استاد صباغی گفت: شورای شهر مشهد آمادگی برگزاری دورهمی هنرمندان و مراسم تجلیل از آنان را در تالار شهر دارد و در این مورد هم می توانستیم میزبان استاد صباغی در تالار شهر باشیم.

دبیر انجمن صنفی تهیه کننده فیلم بلند مشهد نیز به عنوان بانی برگزاری این مراسم گفت: این انجمن که متشکل از بهترین سینماگران سینمای این شهر است، تلاش می کند دورهمی های بیشتری برای دیدن فیلمهای تولیدی سینماگران مشهد، قدردانی از هنرمندان و حداقل تازه شدن دیدارهای آنان برگزار کند.

محمدرضا فرهادی نیا افزود: به یقین می دانم که این نشستن و برخاستن ها و دورهمی ها کمکی برای ارتقای سطح کمی و کیفی سینمای مشهد خواهد بود، سینمای مشهد قابلیتهای زیادی برای دیده شدن در سطح ملی دارد و انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد فرصتی فراهم کرده است تا با دور هم جمع شدن هنرمندان بتوان ضمن یادآوری این قابلیتها، فعالان سینمایی را به تلاش بیشتر ترغیب کرد.

وی بیان کرد: برگزاری مراسم نکوداشت استاد مهدی صباغی، دومین دورهمی هنرمندان در کمتر از یک هفته است و این هنرمند آنقدر روح پاک و لطیفی دارند که هنرمندان به یمن حضور وی دورهمی دیگری را در طول یک هفته اخیر تشکیل داده اند.

فرهادی نیا با قدردانی از حوزه هنری خراسان رضوی برای روشن کردن نخستین چراغ حمایت از هنرمندان گفت: مسئول حوزه هنری استان قول مساعد داده است تا سالنهای سینمایی بیشتری را برای اکران فیلمهای فیلمسازان استان و نقد و بررسی آنها اختصاص دهد.

دبیر انجمن صنفی تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد با اظهار امیدواری نسبت به تداوم چنین دورهمی هایی گفت: می توان با حمایت مسئولان حداقل دو یا سه فیلم خوب با حضور همه فیلمسازان و کارگردانان استان در یکی از سینماهای مشهد تماشا کرد.

در این مراسم سیدحمید رضازاده، مدیرعامل موسسه خیریه گلستان علی (ع) لوح یادبوی با امضای همه کودکان زیرپوشش این موسسه به استاد صباغی تقدیم کرد، همچنین نمایندگانی از صدا و سیمای خراسان رضوی و جهاد دانشگاهی مشهد نیز حضور داشتند و مراتب ارادات و قدردانی خود از این هنرمند برجسته را اعلام کردند.

همچنین در این مراسم یکی از هنرمندان تئاتر مشهد نیز دو کتاب از خاطرات خود با استاد صباغی و برخی دیگر از هنرمندان مشهدی را تقدیم این استاد ارجمند کرد.

اکران نمایش تله فیلم “خیابان ارگ” به نویسندگی و کارگردانی علی خزائی فر که در سال ۱۳۸۸ تولید شده و مهدی صباغی، حسین طاهری، مرجان علوی و سروش طاهری در آن به ایفای نقش پرداخته اند نیز پایان بخش این مراسم بود.