«نگرانی ناشناس» در هما نقش می‌بندد/ «سپوکو» به اعتماد رسید

در دومین جمعه تابستان نمایشگاه نقاشی خط «تاسیان یا نگرانی ناشناس» در گالری هما و نمایشگاه «سپوکو» در گالری اعتماد آغاز به کار می‌کنند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، گالری‌های هنری پایتخت در دومین جمعه تابستان ۹۸ نیز همچون جمعه‌های دیگر با برنامه افتتاح نمایشگاه‌های مختلف کار خود را آغاز می‌کنند. از طرف […]


در دومین جمعه تابستان نمایشگاه نقاشی خط «تاسیان یا نگرانی ناشناس» در گالری هما و نمایشگاه «سپوکو» در گالری اعتماد آغاز به کار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، گالری‌های هنری پایتخت در دومین جمعه تابستان ۹۸ نیز همچون جمعه‌های دیگر با برنامه افتتاح نمایشگاه‌های مختلف کار خود را آغاز می‌کنند. از طرف دیگر برخی گالری‌داران، کلکسیونرها و خریداران آثار هنری و علاقمندان در شمال پایتخت در یازدهمین حراج تهران حاضر می‌شوند تا آثار هنری را معامله کنند. یازدهمین حراج تهران که به معرفی هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص دارد، با ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند در هتل پارسیان آزادی چکش می‌خورد. اما در پایتخت نیز شاهد افتتاحیه برنامه گالری‌ها هستیم که برخی از آنها را در ادامه برمی‌شمریم.

گالری اعتماد۱

نمایشگاه انفرادی نقاشی های سیمین کرامتی با عنوان «سپوکو | لبه ابر» از ۱۴ تیرماه به مدت یک ماه در گالری اعتماد۱ به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ افتتاح می شود. در بیانیه این نمایشگاه که به قلم سیمین کرامتی نوشته شده است، آمده:

«سپوکو

به مرگ خودخواسته ژاپنی گفته می شود که به سبب دریدن شکم موجب می شود. این شیوه مرگ در اصل متعلق به سامورایی ها بوده که بعدها به وسیله ی افراد دیگر و به خاطر حفظ حرمت شخصی و یا خانوادگی اجرا می شده. در این مجموعه که من آن را به طور سمبولیک سپو کو نامیده ام، به نوعی سعی در جسمیت بخشیدن به جدال های هر روزهای فردی و اجتماعی داشته ام. نمی توان گفت زن هایی که در این مجموعه به تصویر کشیده ام فرشته خو هستند یا پلید، زنده هستند یا جان باخته، اما همه شان قطعاً نبردی سنگین را پشت سر گذاشته اند. و بال هایشان در آمدی است حاصل شده از غرور و شجاعتشان.

لبه ابر

تو انگار کن که من با خود تو حرف می زنم، تو انگار کن به تماشای داستانی پر از رنگ نشسته ای. من می دانم که از یک ناکجا آویزانم، که بر لبه ابرها به تعلیق دچارم. می دانم این رطوبت ناپایدار ابرهاست که در امتداد عبور از تارهای صوتی من چیزی شبیه به کلمه خلق می کند. از این لبهی محو شونده، به آسمان گه خیره می شوم تصویری از تو می بینم که از خود حقیقیات پر رنگ تر است.»

گالری اعتماد۲

جمعه ۱۴ تیرماه در طبقه دوم گالری اعتماد، نمایشگاه انفرادی نقاشی های شاهین نوروزی با عنوان «فضای سبز» گشایش می یابد. در بیانیه نمایشگاه نوروزی آمده است: «دوست دارم نقاشی هایی زیبا، صمیمی، دلچسب و شادی آفرین بکشم، نقاشی هایی از فضاهای سبز، یار دلربا و جهانی آسوده، با این وجود سرخوردن اشکال به ورطه های دیگر باعث فرسایشی جانکاه است. فرسایشی بین سعی من در ورز دادن و انتظام آنها و میل تصاویر به آزادی و سیال بودن گاهی فکر می کنم فضا، موقعیت، زمان، تاریخ، کلمات و حتی حافظه ام نیز در این میل با تصاویر همدست میشوند و مرا در تلاطمی ابدی بین امر زیبا و موقعیت موجود رها می کنند.»

گالری گلستان

نمایشگاه انفرادی نقاشی عباس لطیفی از روز جمعه ۱۴ تیرماه در گالری گلستان به نشانی دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ گشایش می‌یابد.

گالری شلمان

نمایشگاه گروهی نقاشی و حجم با عنوان «طبیعت امروز، سبز یا خاکستری» با گردآوری میترا خضرلو، شیدا عزیزی و علی مزارعی از ۱۴ تیرماه در گالری شلمان واقع در میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ برپا می شود. در بیانیه این نمایشگاه به قلم شیدا عزیزی آمده است: «هنر در طبیعت نهفته است و متعلق به کسی است که آن را از طبیعت استخراج کند.»

و در ادامه داستان تعاملی نابرابر را می نویسد:

«سوی سبز و اما … سوی خاکستری

هموارگی همواره فراموش کردن

همراهی کردن ناسپاس بودن

دم دادن ناآرام کردن

بازدم گرفتن خراب کردن

غریدن خشکاندن

آرامش و لبخند ندیدن

بارها و بارها پژمردن و بارهای دگر از نو روییدن نشنیدن

وزیدن، باریدن و نوازش کردن نفهمیدن

چشم نوازی، سبز شدن و سبز ماندن بیرنگ کردن … خاکستری کردن»

گالری کاما

نمایشگاه انفرادی آرزو اسکندری از روز جمعه ۱۴ تیرماه در گالری کاما واقع در خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۴۴، ساختمان فرین، طبقه دوم گشایش می یابد.

گالری ویستا

گالری ویستا در روز جمعه ۱۴ تیرماه میزبان نمایشگاه انفرادی نقاشی ارغوان حیدری مجد با عنوان «هورقلیا» خواهد بود و تا ۲۱ تیر پابرجا خواهد بود. گالری ویستا در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ واقع است.

گالری فرمانفرما

نمایشگاه انفرادی آثار مرضیه جعفری ریزی با عنوان «نخجیرگاه» از جمعه دوم تیرماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریمخان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ به نمایش در می آیند.

گالری هما

امیر سقراطی آثار جدیدش را در قالب نمایشگاه نقاشی «تاسیان یا نگرانی ناشناس» از جمعه ۱۴ تیر به گالری هما واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک می برد.

گالری پروژه های آران

نمایشگاه گروهی حجم با عنوان «با ریشه های پوشیده در خاک تیره انرژی خورشید و گوهر ماه را در خود جذب کردند خیس از باران و شبنم، آنها فهمیده بودند» از جمعه ۱۴ تیر در گالری پروژه های آران آغاز به کار می کند. در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «این نمایشگاه آثار هفت هنرمند زن مجسمه ساز، هر یک با روش و زبان خاص خود را به نمایش می گذارد. تکثر آثار در این مجموعه نشان از روحیه مقاوم و پرتلاش این هنرمندان که هریک برای خود قالب خاصی را تجسم کرده و در آن مسیر حرکت می کنند را نشان می دهد. عنوان نمایشگاه از کتاب «ذرت سرخ» اثر نویسنده شهیر چین «مو یان» وام گرفته شده. در صفحه دوم این کتاب، نویسنده شهر گاوومی که محل وقوع حوادث این رمان هست را به این شکل توصیف می کند: به راحتی زیباترین و مهوع ترین، عجیب ترین وعادی ترین، مقدس ترین و فاسدترین، همزمان قهرمانانه و بزدلانه، در یک آن هم مرکز عیش و نوش و هم عاشقانه ترین محل است.

آثار این نمایشگاه زاده امروز این زمان و مکان هستند، جایی که در آن خوشحالترین و نگون بخت ترین هستیم. سرزمینی که مدام در وضعیت تغییر است.جایی که شرایط غیرعادی همیشه عادی است. در بستری اینچنین است که خلوص اندیشه و تلاش مداوم مطاعی گران بها است و ارزش دیده شدن و تحسین را دارد.»