«هِناس» درد مشترک ایران و عراق است

کارگردان فیلم سینمایی «هِناس» گفت: مخاطبان عراقی هم با موضوعی که فیلم سینمایی «هِناس» به آن پرداخته آشنا بودند چراکه این اتفاق تلخ در کشور آنها نیز رخ داده است.

به گزارش روز دوشنبه سینما خراسان به نقل از ایرنا، حسین دارابی درباره تجربه خود از اولین نمایش فیلمش در خارج از کشور توضیح داد: قطعا برای منِ فیلمساز جذاب است که بازخوردهای متفاوتی را از مخاطبان مختلف بگیرم به ویژه مخاطبانی که زبان و فرهنگ‌شان با مردم کشورم متفاوت است؛ پس حضور و نمایش آثار ایرانی در این هفته اتفاقی مثبت ارزیابی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه ترور دانشمندان تنها مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورهای مسلمان این اتفاق افتاده است، بیان کرد: مخاطبان عراقی هم با موضوعی که فیلم سینمایی هِناس بدان پرداخته، آشنا بودند چراکه این اتفاق تلخ در کشور آنها نیز رخ داده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چند نفر از بانوان عراقی که همسرانشان شهید شده بودند، بسیاری با فیلم ارتباط برقرار کردند به گونه‌ای که پس از تماشای هِناس، خانم پیرانی را در آغوش گرفتند و اشک ریختند و مدام از من تشکر کردند.

کارگردان فیلم سینمایی هِناس ادامه داد: من در زمان نمایش فیلم در سالن سینما نشسته و بسیار نگران بودم که مخاطبان که تعدادشان کم هم نبود، چگونه با فیلم ارتباط برقرار می‌کنند چراکه تماشای فیلمی که زیرنویس دارد، کار سختی است به ویژه که زیرنویس آنچنان هم باکیفیت نبود. زمانی که هِناس به پایان رسید، تماشاگران به صورت مفصل تشویق کردند و آن زمان بود که متوجه شدم مخاطبان فیلم را دوست داشتند. همچنین نظر چند منتقد سینما نسبت به این فیلم نیز مثبت بود.

دارابی تاکید کرد: حسن ناظم وزیر فرهنگ و گردشگری نیز به تماشای فیلم نشست و به گفته خودش از تماشای فیلم لذت برده و تمام نشانه‌های فیلم را درک کرده بود. آنگونه که من متوجه شدم بسیاری از افراد با فیلم ارتباط گرفتند که برای من اتفاق خوبی بود و خوشحالم که دومین اثر بلند سینمایی‌ام توانست با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه هنر و زبان هنر می‌تواند بین فرهنگ‌ها با همه اختلافاتی که باهم دارند، ارتباط ایجاد کند، بیان کرد:  تفاوت ما با کشور عراق به لحاظ زبان و فرهنگ کم نیست اما زمانی که پای سینما به میان می‌آید، افراد وجوه مشترک را پیدا می‌کنند و این اتفاق باعث می‌شود ارتباط بین تمدن‌ها رخ بدهد، کشورها با دغدغه‌های یکدیگر آشنا شوند و در سطح گسترده‌تری باهم ارتباط برقرار کنند.

کارگردان فیلم سینمایی هِناس درباره برنامه نمایش و اکران این فیلم سینمایی در جشنواره‌های بین‌المللی و کشورهای خارجی مطرح کرد: هرچه قدر این فیلم در کشورهای بیشتری نمایش داده شود و ما بتوانیم صدای مظلومیت دانشمندان را که به وحشیانه‌ترین شکل ممکن ترور شدند، به گوش مردم کشورهای مختلف برسانیم، اتفاق خوبی‌ست. پخش بین‌الملل حوزه هنری نیز به نمایش و اکران این فیلم به صورت جدی فکر می‌کند و امیدوارم مردم مختلف دنیا آن را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: من با بازارهای جهانی فیلم آنچنان آشنایی ندارم اما زمانی که برای نمایش هِناس به عراق آمدم به چند سینما سر زدم، متوجه شدم فیلم‌های هالیوودی در کنار چند اثر از مصر اکران نمایش داده می‌شوند. آن زمان با خود فکر کردم ما باید در این بازار که بسیار جدی‌ست، رقابت کنیم. از اینکه ما چه قدر با این بازار آشنا هستیم، اطلاعی ندارم اما می‌دانم باید به یکسری وجوه مشترک رسید که تا مردم مختلف دنیا با یک اثر ارتباط برقرار کنند. نمایش آثار در کشورهای مختلف برای فیلمساز این درس را به همراه دارد که تماشاگر خارجی با چه موضوعی بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند و اساسا فیلم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا مخاطب به درکی از اثر برسد.

که به تازگی در هفته نمایش فیلم‌های ایرانی در بغداد عراق به نمایش درآمده، فیلمی ایرانی به کارگردانی حسین دارابی و نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه محصول سال ۱۴۰۱ است.

هِناس که اولین بار در ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، در ژانر بیوگرافی ساخته شده و روایت تلاش‌های عاشقانه زنی است برای بیرون کشیدن زندگی‌اش از تشویش و تلاطم. داستان این فیلم حول محور داریوش رضایی نژاد دانشمند هسته‌ای ایران است که توسط اسرائیل ترور شد

 

نهال