واکنش اهالی فرهنگ و هنر خراسان رضوی به فیلم عنکبوت مقدس

جامعه هنری و سینمایی خراسان رضوی و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نسبت به جشنواره فیلم کن و توجه به فیلم "عنکبوت مقدس" واکنش نشان دادند.

به گزارش روز سه شنبه سینما خراسان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تارهای عنکبوت شیطان؛ کجا می تواند نور خورشید گنبدت را پنهان کند؟

محمد حسین زاده افزود: انگورهای زهرآلود مامون- روزی گلوله توپ روس شد روی گنبدت – روزی گلوله تفنگ رضاخانی روی سینه نمازگزار گوهرشادت – روزی انفجار کینه دشمن تا خون عاشقانت جاری شود در طواف ضریحت – روزی چاقوی داعش در قلب زائرت و حالا دوربینی شده است در دست بنی عباس و بنی امیه! ”

همچنین گروه امور سینمایی خراسان رضوی نیز در بیانیه خود ضمن محکوم کردن اقدام سیاسی و ضد ایرانی جشنواره فیلم کن آورده است: عشق مقدس ما امام رضا (ع) به عنکبوت کَن غبار نگیرد، که او آفتاب لایتناهی است بر عالم و عالمیان.

در این بیانیه آمده است: تارهای ریشه در حقد و کین به تصور خود تصویر می تنند بر فرهنگ و هنر این مرز و بوم و باور و اعتقاد مردمانش، بی خبر از سستی خانه لرزانشان. غریو شادی و یوم فرحت نا اهلان بر پنجه زدن به رخ شاه خراسان را، هیچ هنرمند اهل معرفتی خریدار نباشد و سوداگری دوسر غبن و زیان را که ایمان دهی و شهرت برچینی، بر هیچ سینماگر آزاده ای پسند نیفتد.

این بیانیه می افزاید: سینماگر هنرمند ما از جوان تا کلان، تکیه بر تار عنکبوت صله و خلعت جشن پاره های سیاسی و اغوای غرض ورزانه بیگانگان نمی زند، که او بر دامان مادر، با مهر آن رئوفی قد کشیده که در هر تنگنا و سختی و در هر محدودیت و دشواری، دل گره می زند بر تار فرشهای حریمش، طوق الفت می بندد بر ضریح شریفش و پناه می جوید بر آن عشق مقدس با زمزمه نام عزیزش. هیاهو و غریو پوچ و هیچ عنکبوت سیرتان خواهد گذشت و آنچه می ماند، تأسف و تنفر است از این مبادله شرافت و دنائت و یقین می رود نتیجه بصیرت و هوشمندی جامعه سینماگران فرهیخته در ایران اسلامی، به ویژه نان و نمک خوردگان حریم رضوی، تبیین این دشمنی ها و تحرکات خصمانه معاندان باشد.

در انتهای این بیانیه آمده است: ایمان راسخ است که سنت تغییرناپذیر الهی بر پهنه عالم برقرار و ماندگار بوده و همواره دلهای تشنه حقیقت، از چشمه هدایت حق سیراب خواهند شد.

جشنواره فیلم کن در اقدامی غیر حرفه ای و سیاسی که با واکنش تند بسیاری از منتقدان بین المللی نیز همراه بود یکی از جوایز خود را به بازیگر فیلمی ضعیف و موهن که ارزش های اسلامی و ایرانی را زیر سوال می برد اهدا کرد.

هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ مه (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۴۰۱) در شهر کن فرانسه برگزار شد.

عنکبوت مقدس (به انگلیسی: Holy Spider) فیلمی در ژانر درام دلهره‌آور و جنایت واقعی به نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی محصول سال ۲۰۲۲ است.

این فیلم بر پایهٔ داستان واقعی سعید حنایی، قاتل زنجیره‌ای معروف به قاتل عنکبوتی که کارگران جنسی را هدف قرار داد و ۱۶ زن را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ در مشهد به قتل رساند، یک روزنامه‌نگار زن خیالی را در حال تحقیق دربارهٔ یک قاتل زنجیره‌ای به تصویر می‌کشد.

عنکبوت مقدس برای رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ انتخاب شد، و در ۲۲ مه ۲۰۲۲ نمایش داده شد. زهرا امیر ابراهیمی در این جشنوارهٔ برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن شد. این فیلم برای اکران سینماها در فرانسه در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده است.