وداع هنرمندان با مسعود عربشاهی/ مرگ برای هنرمند عدم نیست

آیدین آغداشلو در مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی، زندگی را به طبلی تشبیه کرد که ماندگاری هر کسی بستگی به طنین آن طبل دارد و تأکید کرد صدای مسعود عربشاهی سال‌های سال ماندگار خواهد بود. به گزارش سینما خراسان، مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی صبح یکشنبه ۳۱ شهریورماه در محوطه باز موزه هنرهای معاصر تهران […]

آیدین آغداشلو در مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی، زندگی را به طبلی تشبیه کرد که ماندگاری هر کسی بستگی به طنین آن طبل دارد و تأکید کرد صدای مسعود عربشاهی سال‌های سال ماندگار خواهد بود.

به گزارش سینما خراسان، مراسم تشییع پیکر مسعود عربشاهی صبح یکشنبه ۳۱ شهریورماه در محوطه باز موزه هنرهای معاصر تهران با یک ساعت تاخیر برگزار شد.

احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران در ابتدای مراسم با عرض تسلیت گفت: وقتی واژه تاثیرگذار به کار می‌بریم باید فکر کنیم که منطورمان از تاثیرگذاری چیست؛ اگر تاثیر هر فرد و هنرمندی را از جنبه اجتماعی بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر استاد عربشاهی نبودند حتما بخشی از هنر ایران چیزی کم داشت.

وی اظهار امیدواری کرد که سال‌های سال دانشجویان هنر بتوانند از آثار استاد عربشاهی بهره ببرند.

غلامحسین نامی هنرمند نقاش پیشکسوت نیز در سخنانی گفت: مسعود عربشاهی یکی از اثرگذارترین هنرمندان جنبش نوگرا در هنر معاصر ما بود. اما اینجا قرار نیست درباره آثار استاد صحبت کنیم چراکه حتما جای بحث و نقد دارد که به دلیل نبود چنین فضایی، بسیاری از خلاقیت‌های هنرمندان ما از دست می‌رود.

وی بیان کرد: در لحظه‌ای که مسعود را از دست دادیم باید امیدوار باشیم که آثار وی به نقد کشیده شود تا بیشتر و بیشتر اثرگذاری که از مسعود سراغ داریم، روشنگری شود. به هر حال به جامعه تجسمی و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم و امیدوارم جایگاه مسعود عربشاهی در مرتبه‌ای والا قرار بگیرد.

امیر راد رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران در ادامه مراسم با بیان تسلیت برای درگذشت مسعود عربشاهی، گفت: آسمان هنر ایران ستاره‌های بیشماری داشته و دارد و بی‌شک مسعود عربشاهی یکی از این ستاره‌ها است. امروز که برای وداع با استاد اینجا هستیم باید بدانیم مرگ عدم است اما برای هنرمند اینگونه نیست و مطمئنا آثار هنری در آینده و در گذر زمان تاثیراتی بر آثار و نسل‌های بعدی خواهد داشت.

وی افزود: در مورد مسعود عربشاهی حتما تاریخ گواهی خواهد داد و ستاره هنر ایران پرفروغ‌تر خواهد بود.

آیدین آغداشلو، هم زندگی را مثل صحنه‌ای دانست که طبل عظیم و بزرگی در میان آن قرار دارد که خلایق هر کدام به نوبت ضربه‌ای بر آن می‌زند و صدایش برمی‌خیزد و می‌پیچد. صدا و طنین صدای هر کسی نیز تفاوت دارد. حتی ماندگاری طنین هر شخصی نیز متفاوت است.

وی بیان کرد: نسبت و جایگاه و اهمیت آدم‌ها را بر اساس همین طنین ارزیابی می‌کنم و معتقدم صدای مسعود عربشاهی سال‌های سال ماندگار خواهد بود.

عباس مشهدی‌زاده نیز به عنوان قدیمی‌ترین دوست، مختصری درباره زندگی، احوالات و هنر مسعود عربشاهی سخن گفت و او را سرآمد همه نقاشان و مجسمه‌سازان دانست.

پس از صحبت‌های کوتاه رامین عربشاهی فرزند استاد عربشاهی و عرض تسلیت، نماز میت توسط حجت‌الاسلام دعایی قرائت شد.

آیدین آغداشلو، حسین محجوبی، غلامحسین و غلامرضا نامی، کوروش شیشه‌گران، عباس مشهدی‌زاده، لیلی گلستان مدیر گالری گلستان، شهناز خوانساری مدیر گالری ماه، علی فرامرزی، مهدی حسینی، محمدحسین حلیمی، ایرج اسکندری، محمدرضا ذبیح‌الله‌زاده، سعید محجوبی، علیرضا مجابی و محمدرضا فیروزه‌ای از هنرمندان حاضر در این مراسم بودند. گیتی همسر، رامین و هومن عربشاهی فرزندان مرحوم و دیگر اعضای خانواده ایشان نیز حضور داشتند.

بنا بر وصیت مسعود عربشاهی، مراسم خاکسپاری نیز عصر یکشنبه ۳۱ شهریورماه ساعت ۱۷ در آرامستان عربشاهی (سعد الحکما) به آدرس ابتدای بلوار حضرت ابوالفضل بقعه انجام می‌شود.