پرواز سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در گیلان

رشت- اکران همزمانی فیلم های سی و نهمین جشنواره فجر در رشت با نمایش دو فیلم «روشن» و «روزی روزگاری، آبادان» در سایه کرونا در سینما ۲۲ بهمن رشت آغاز شد. سینما خراسان، گروه استان‌ها: طی چند سال گذشته در این ایام شاهد برگزاری مهم‌ترین و بزرگترین رویداد سینمایی کشور بودیم که شور و هیجان […]

رشت- اکران همزمانی فیلم های سی و نهمین جشنواره فجر در رشت با نمایش دو فیلم «روشن» و «روزی روزگاری، آبادان» در سایه کرونا در سینما ۲۲ بهمن رشت آغاز شد.

سینما خراسان، گروه استان‌ها: طی چند سال گذشته در این ایام شاهد برگزاری مهم‌ترین و بزرگترین رویداد سینمایی کشور بودیم که شور و هیجان خاصی در میان اهالی سینما و علاقه مندان به هنر هفتم ایجاد می‌کرد. اما امسال به واسطه شیوع یک مهمان ناخوانده برگزاری این جشنواره تا همین چند هفته پیش در هاله‌ای از ابهام بود و برای برگزاری آن در سطح استان‌ها نیز اما و اگرهایی بیان می‌شد.

صنعت سینما و کلاً حوزه هنر به ویژه سینما و موسیقی در یک سال گذشته محتمل آسیب‌ها و خسارت‌های مالی فراوانی بر اثر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌ها شده و برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شاید بتواند تا حدودی صنعت به کما رفته سینمای ایران را احیا کند.

بعد از موافقت مشروط ستاد ملی کرونا با برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، ستاد برگزاری این جشنواره تصمیم گرفت با ابلاغ شیوه نامه و دستور العمل های ستاد ملی کرونا برای چگونگی برگزاری این جشنواره، استان‌ها نیز امسال نیز همانند سال‌های اخیر شاهد همزمانی اکران فیلم‌های بخش سوادی سیمرغ این جشنواره باشد بر همین اساس این فیلم‌های این جشنواره در ۳۰ استان کشور با رعایت دستور العمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی برای علاقه مندان سینما به نمایش گذاشته شود.

در این میان گیلان به واسطه سابقه درخشان و غنی در بخش‌های مختلف هنر به ویژه سینما و تئاتر و معرفی چهره‌ها برتر در سطح ملی در برگزاری چنین جشنواره‌هایی پیشقدم و پیشگام بود و در سال‌های اخیر شاهد بودیم که برگزاری این جشنواره با استقبال خوب و پرشور هنرمندان و علاقه مندان به سینما در این استان و همراه بوده و به همین دلیل امسال با وجود شرایط سخت کرونایی و کمبود برخی امکانات، متولیان امر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و به ویژه معاونت هنری و امور سینمایی این اداره کل به احترام شهروندان گیلانی تلاش کردند تا بهترین شرایط را برای اکران فیلم‌های جشنواره سی و نهم فراهم کنند.

با تلاش‌های انجام شده ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ برای نمایش در استان گیلان انتخاب و اکران آن امروز ۱۵ بهمن ماه در شهر رشت آغاز و تا شاید در میان خبرهای بد کرونایی و مرگ یک ساله سینماها حیات دوباره به این صنعت بازگردد. امروز بر اساس جدول اعلام شده دو فیلم «روشن» ساخته سید روح الله حجازی و «روزی روزگاری آبادان» اثر حمیدرضا آذرنگ بر پرده نقره سینما ۲۲ بهمن رشت به نمایش درآمد.

سینما ۲۲ بهمن رشت میزبان اکران ۱۶ فیلم جشنواره فجر

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در گفتگو با سینما خراسان با اشاره به اینکه هیچ چیزی برای ما به عنوان متولیان امر مهم‌تر از سلامت شهروندان و هنرمندان گیلانی است، اظهار کرد: تلاش کردیم تا با وجود همه مشکلات و کمبودها بهترین شرایط را برای اکران فیلم‌ها فراهم کنیم.

سید امیر مصباح با بیان اینکه به واسطه شیوع ویروس کرونا امسال نمی‌توانیم برای اکران همزمانی فیلم‌های جشنواره سی و نهم همانند سال‌های گذشته میزبان اهالی هنر و علاقه مندان به سینما باشیم، افزود: دست اندرکاران برگزاری این جشنواره در استان تمام تلاش خود را انجام داده اند تا بهترین شرایط را برای اکران فیلم و حضور تماشاگران و رعایت دستور العمل ها فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال برخلاف سال‌های گذشته که اکران فیلم‌های جشنواره در سینما میرزا کوچک رشت انجام می‌شد، سینما ۲۲ بهمن رشت میزبان پرواز سیمرغ‌های جشنواره است، گفت: با تصمیم ستاد برگزاری جشنواره ۱۶ فیلم بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و نهم برای اکران در استان گیلان انتخاب شدند.

مصباح با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های برگزاری همزمانی امسال با سال‌های گذشته عدم فروش بلیت در گیشه سینما ۲۲ بهمن است، اضافه کرد: علاقه مندان بلیت فیلم‌ها را باید از سامانه‌های اینترنتی ایران تیک، سینما تیکت و گیشه ۷ تهیه کنند.

حداکثر پذیرش ۲۵۰ تماشاگر در هر سانس نمایش فیلم

وی در ادامه به موضوع ظرفیت پذیرش تماشاگر با توجه به شیوه نامه‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اشاره و بیان کرد: بر اساس این شیوه نامه‌ها تنها می‌توانیم از ۳۰ درصد ظرفیت سالن بلیت فروشی داشته باشیم.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به ظرفیت ۸۴۰ نفری سینما ۲۲ بهمن رشت، اضافه کرد: با توجه به بهره گیری از ظرفیت ۳۰ درصدی تنها می‌توانیم برای اکران و نمایش هر فیلم میزبان ۲۵۰ نفر از علاقه مندان باشیم.

وی همچنین به موضوع کاهش سانس‌های نمایش فیلم‌ها در جشنواره امسال نیز اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته برای هر روز سه سانس در نظر گرفته می‌شد که امسال با توجه به شرایط کرونایی این تعداد به دو سانس ساعت‌های ۱۵ و ۱۶ عصر کاهش یافته است. در سال‌های گذشته برای هر روز سه سانس در نظر گرفته می‌شد که امسال با توجه به شرایط کرونایی این تعداد به دو سانس ساعت‌های ۱۵ و ۱۶ عصر کاهش یافته است.

مصباح با بیان اینکه با توجه به محدودیت منع تردد در ساعت ۲۱ شب تا ۴ بامداد تلاش شده تا نمایش فیلم‌ها تا قبل از ساعت تعیین شده تمام شود، گفت: در بین سانس‌ها نیز سالن سینما و صندلی‌ها توسط عوامل دست اندرکار ضد عفونی می‌شود.

وی با اشاره به آغاز بلیت فروش از شب گذشته، ادامه داد: در حال حاضر تنها بلیت فیلم‌های اکرانی در سه روز نخست برای فروش در سامانه بارگذاری شده و علاقه مندان می‌تواند این بلیت‌ها را با بهای ۲۰ هزار تومان برای هر فیلم تهیه کنند.

استفاده از ماسک در طول تماشای فیلم اجباری است

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان، «روشن» به کارگردانی سیدروح‌اله حجازی)، «روزی روزگاری، آبادان» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ، «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری، «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «مامان» به کارگردانی آرش انیسی و «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار) را فیلم‌های سه روز نخست پیش بینی شده برای اکران در استان گیلان اعلام کرد.

وی «تک تیرانداز» علی نظری، «مصلحت» حسین دارابی، «بی همه چیز» محسن قرایی، «ستاره بازی» هاتف علیمردانی، «یدو» مهدی جعفری، «رمانتسم عماد و طوبا» کاوه صباغ زاده، «منصور» سیاوش سرمدی، «خط فرضی» فرنوش صمدی، «گیج گاه» عادل تبریزی، «تی تی» آیدا پناهنده را از دیگر فیلم‌های جدول اکران در سینما ۲۲ بهمن رشت عنوان کرد.

مصباح با بیان اینکه استفاده از ماسک در طول تماشای فیلم از سوی تماشاگران و عوامل حاضر در سینما اجباری است، گفت: ضدعفونی سالن سینما، پایش و تب سنجی تماشاگران در هنگام ورود به سالن توسط عوامل بهداشتی در سینما نیز در اکران تمام فیلم‌های جشنواره اجز برنامه‌ها است.

وی در ادامه از شهروندان علاقه مند به سینما که تمایل به تماشای فیلم‌های جشنواره دارند خواست تا دستور العمل ها و توصیه‌های عوامل برگزاری جشنواره را رعایت کنند تا شاهد اتفاق ناگواری در زمان برگزاری جشنواره نباشیم.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه هنرمندان به ویژه اهالی هنر استان از شیوع کرونا آسیب‌های بسیاری متحمل شده اند، اضافه کرد: امیدواریم به زودی شاهد مهار و کنترل کرونا و بازگشت فعالیت‌های هنری، سینمایی و موسیقی به شرایط عادی باشیم و روزی برسد که در کنار هم بدون ترس از کرونا به تماشای فیلم در سالن‌های سینمایی بنشینیم.