پنجمین برنامه از پاتوق فیلم مشهد همراه با نمایش ‹نیش»

در پنجمین برنامه از پاتوق فیلم مشهد، فیلم سینمایی «نیش» ساخته «سید مهدی رضازاده»، ۲۲ مرداد ماه در پردیس سینمایی هویزه به نمایش درآمد.

نویسنده و کارگردان فیلم “نیش” در نشست نقد و بررسی بعد از اکران گفت: سینمای خراسان رضوی از همه چیز اعم از بازیگر، نویسنده، کارگردان، فیلمبردار و سایر عوامل فنی فیلم برخوردار است اما بیش از همه آنها به تهیه کنندگانی نیاز دارد که فرصت دیده شدن و شکوفا شدن استعدادها را برای دوستداران سینما فراهم کنند.

 سید مهدی رضازاده افزود: امروز جوانان با استعداد زیادی در خراسان رضوی وجود دارند و فقط تهیه کنندگان می توانند فرصت لازم را برای آنان فراهم کنند.

وی تولید فیلم “نیش” را یک شاهکار در زمان خودش دانست و گفت: شاهکار زمانی است که تیم فیلمبرداری این پروژه سینمایی متشکل از فقط سه نفر با یک دوربین، سه لامپ مهتابی و سه پروژکتور ۸۰۰ واتی روزانه ۴۵۰ مرتبه دوربین را خاموش و روشن کنند و با کمترین تجهیزات یک فیلم بسیار کم هزینه بسازند.

این فیلمساز به استفاده از بدل “رضا توکلی” در فیلم اشاره کرد و افزود: زنده یاد “احمد عباسی” سرگرد بازنشسته ارتش بود که فرم فیزیکی بدنش شباهت زیادی به رضا توکلی داشت، به دلایلی نتوانستیم رضا توکلی را در بخشی از اواسط فیلم داشته باشیم لذا از احمد عباسی به جای بدل توکلی استفاده کردیم و شباهت آن دو نفر آنقدر زیاد بود که ۱۵ بازبین “سیما فیلم”  بعد از تماشای فیلم متوجه این موضوع نشدند، حتی کلمه به کلمه دیالوگها با صدای قیچی شده رضا توکلی انجام شده بود، متاسفانه سه شب قبل از اولین اکران فیلم احمد عباسی بر اثر سکته مغزی درگذشت.

تهیه کننده فیلم “نیش” نیز در این نشست گفت: به عقیده من ما در زمان تولید این فیلم “فرار رو به جلو” داشتیم زیرا در آن زمان  شرایط ساخت فیلم سخت بود به طوری که برای یک پروژه سینمایی ۱۰۰ درصد حرفه ای، همه انرژی و توان یک مجموعه مورد استفاده قرار می گرفت.

مهدی مسگران با بیان این شعر که “بیستون را عشق کند و شهرتش را فرهاد برد” اظهار داشت: “نیش” را عشق ساخت و تلاش هنرمندانه آقای رضازاده در نویسندگی و کارگردانی به نحوی بود که در شرایط کنونی کسی جرات نمی کند فیلمی به سبک و سیاق “نیش” بسازد و سراغ این شیوه ساختاری در دکوپاژ و کارگردانی برود خصوصا در یک اثر پلیسی و در ژانر اکشن که کونداکشن بسیار بالایی را می طلبد.

وی بیان کرد: می شود ساعتها و روزها در خصوص مسائل فنی این پروژه سینمایی صحبت کرد اما من بخش احساسی این پروژه را ارجح بر بقیه ماجرا می دانم، در آن روزها آنقدر روابط همکاری و تعامل بین همکاران بالا بود که سخت ترین شرایط در تولید این پروژه، لذت بخش ترین لحظات برای ما را رقم زد، حلقه مفقوده ای که امروز سینمای ایران بخصوص سینمای مشهد را تهدید می کند، واگرایی است که بین هنرمندان بااصالت و ارزشمند با سینما فاصله انداخته است.

مسگران هزینه تولید فیلم “نیش” را در آن زمان رقم پایینی دانست و افزود: در مقابل، سرمایه های این فیلم افراد باانگیزه و صمیمی بودند که تلاش در کنار همدیگر را تجربه کرده و اثری فاخر را خلق کردند، سرمایه ای که امروزه باید هزینه زیادی برای ایجاد آن پرداخت.

به گزارش سینما خراسان، فیلم سینمایی “نیش” در ژانر پلیسی و اکشن و محصول سال ۱۳۸۸ است که به کارگردانی و نویسندگی هنرمند مشهدی سید مهدی رضازاده و تهیه کنندگی مهدی مسگران ساخته شده و در آن رضا توکلی، منصور خاکی، رضا صابری و آزیتا ترکاشوند ایفای نقش می کنند.