«پیشکش ایرانی» تولید شد/ تماشای یک روایت مستند از «خیرالاحباب»

مجتبی رضوانی مستند ساز کشورمان از تولید یک مستند کوتاه ۳۴ دقیقه ای با موضوع اجرای قطعه موسیقایی «خیرالاحباب» در موکب های عراقی راه پیمایی اربعین خبر داد. دریافت ۱۱ MB به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، مجتبی رضوانی از مستند سازان فعال کشورمان که تاکنون فیلم های مستند متعددی را در ایران و خارج […]


مجتبی رضوانی مستند ساز کشورمان از تولید یک مستند کوتاه ۳۴ دقیقه ای با موضوع اجرای قطعه موسیقایی «خیرالاحباب» در موکب های عراقی راه پیمایی اربعین خبر داد.

دریافت ۱۱ MB

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، مجتبی رضوانی از مستند سازان فعال کشورمان که تاکنون فیلم های مستند متعددی را در ایران و خارج از کشور تولید کرده است توضیح داد: از مدت ها قبل در مرکز موسیقی «مأوا» برنامه ریزی هایی صورت گرفت که در آستانه اربعین حسینی امسال که قطعا با شور و انرژی بیشتری برپا خواهد شد به بهانه تشکر از موکب داران عراقی که از زائران ایرانی در طول راهپیمایی اربعین پذیرایی می کردند علاوه بر قطعه موسیقایی که به نام «خیرالاحباب» تولید شده بود، یک فیلم مستند نیز با این محور تولید شود.

وی افزود: ضمن اینکه وقتی سال گذشته این قطعه موسیقایی با همراهی گروه تواشیح الغدیر قم به سرپرستی استاد محمدعلی دهدشتی و همراهی گروه تواشیح «موعود» شهرستان دلیجان تولید شد شرایطی فراهم آمد که این گروه برای اجرای همین قطعه در راه پیمایی اربعین حضور پیدا کرده و در موکب های عراقی به اجرای زنده این قطعه بپردازند.

وی ادامه داد: در طول مسیر راه‌پیمایی که این گروه به اجرای برنامه می پرداخت تصاویر کوتاه پنج دقیقه ای نیز در هر موکب از گروه تولید می شد که واقعا دربرگیرنده فضای معنوی بسیار ارزشمندی بود که ما را بر آن داشت تا از مجموع تصاویر به دست آمده در ۵۰ موکب که در مسیر نجف به کربلا انجام می گرفت فیلم مستندی تولید و در آستانه اربعین حسینی امسال پیش روی مخاطبان قرار گیرد. خوشبختانه این اتفاق به کمک دوستان در مرکز موسیقی «مأوا» صورت گرفت و ما توانستیم فیلم مستند «پیشکش ایرانی» را در قدردانی از موکب داران عزیز عراقی تولید کنیم که به نظر من واقعا دارای تصاویری زیبا و جالب توجهی است که می تواند با استقبال دوستداران حضرت سیدالشهدا(ع) قرار گیرد.

این فیلمساز گفت: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته قرار است این فیلم مستند در ایام نزدیک به اربعین حسینی از شبکه های مختلف سیما به دوستداران امام حسین(ع) ارائه شود. البته این فیلم مستند به اعتقاد من تنها یک اثر مستند نیست چرا که ما روایت فیلم را به گونه ای طراحی کردیم که راوی قصه استاد محمدعلی دهدشتی است که در مقاطع مختلف به بیان روایات جالب توجه خود از این سفر معنوی می پردازد. البته دعوت از وی در روزهای پایانی پروژه صورت گرفت که ما بعد از جمع آوری و تدوین فیلم خواستیم که راوی این روایت فرهنگی باشند. به هر حال بسیار خوشحالم که امسال در آستانه اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) توانستیم این فیلم را تولید کنیم چرا که بر این باورم تولید این آثار می تواند منعکس کننده واقعه عظیم راه پیمایی اربعین حسینی باشد.

رضوانی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: امسال موکب داران عراقی ضمن زیارت حرم حضرت امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه(س) دیداری هم با مقام معظم رهبری در روزهای گذشته داشتند که در این دیدار ایشان در فضایی آکنده از صمیمیت و دوستی از طرف ملت ایران از موکب داران عراقی به جهت پذیرایی زائران در مسیرراهپیمایی تشکر کردند. اتفاقا همین دیدار بود که برای ما بهانه ای شد تا روایت گر یک مستند از تلاش موکب داران عراقی به بهانه تولید قطعه موسیقایی «خیرالاحباب» باشیم. ما اعتقاد داریم انجام این کارهای فرهنگی به شدت نیاز است چرا که هر زائر اربعین می تواند به عنوان یک سفیر فرهنگی ایرانی مسلمان از خدمات و مهمان نوازی مردم عراق با این تصاویر از زبان خودش به جهت این پذیرایی قدردانی کند.

این کارگردان در پایان گفت: با توجه به شرایط امروز عراق دست هایی در صددند تا جو عراق را در آستانه اربعین متشنج کنند اما به اعتقاد من حضور پرشور مردم را در گردهمایی عظیم اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) و تولید چنین آثاری می تواند در پیوند دوستانه ۲ ملت نقش موثری را ایفا کند و امیدوارم ما به عنوان سازندگان اثر توانسته باشیم به سهم خود نقشی در این جریان فرهنگی داشته باشیم.

منبع مهر