چرا قاتلان سریال‌های آمریکایی را خوب می‌شناسیم؟

شرکت‌های فیلمسازی آمریکایی از داده‌های جنایت‌های داخلی خود برای تولیدات تصویری نهایت بهره را می‌برند؛ موضوعی که در ایران به شدت مغفول مانده و هرگز به چشم یک منبع به آن نگاه نشده است.

به گزارش روز چهارشنبه سینما خراسان به نقل ازسارا بقایی ،  خبرنگار، یکی از جذابترین تولیدات پلتفرم نتفلیکس به خصوص در سال‌های اخیر تمرکز بر داستان‌های جنایی و حقیقی بوده است؛ توجه نتفلیکس بر داستان حقیقی با آدم‌هایی که در دنیای واقعی مابه ازایی دارند منجر به خلق داستان‌هایی شده که طرفداران بالقوه گسترده‌ای در جهان دارد.

برای شبکه‌ای که بر اساس آمار اعلام شده در ژانویهٔ ۲۰۲۱ رقم ۲۰۳٫۷ میلیون مشترک (از جمله ۶۶ میلیون نفر در ایالات متحده) در سرتاسر جهان دارد، عدد بینندگان بالقوه اش بسیار تعیین کننده است.

نکته این است که نتفلیکس علاوه بر دست گذاشتن بر روی داستان‌های جنایی به عنوان ژانری محبوب در بین طرفداران سینما و صنعت تصویر، با درآمیختن این پس زمینه با داستان های واقعی اگرچه از سویی کار خود را سخت ساخته است (به دلیل نیاز چنین فیلم نامه هایی به پژوهش و صرف هزینه های سنگین فضاسازی و ساخت جزئیات برای شبیه سازی وقایع، زمان ها و مکان ها و پیداکردن بازیگرانی با بیشترین مشابهت با آدم های آن قصه – در مورادی مانند سریال mindhunter – و جستجو برای ارائه درست ترین نسخه از داستان) از سوی دیگر به دلیل همین تلاش و آشناکردن مخاطب با یک داستان واقعی و یا افزودن جزئیات به دانسته های قبلی ایشان، به شدت مقبول افتاده است.

در یکی از بهترین مثال ها از کارهایی از این دست این پلتفرم آمریکایی به دنبال داستان قاتلان زنجیره ای و قاتلان واقعی رفته است که حوادث زندگی و شخصیت ایشان کاملا حقیقی است و تصویری از زندگی آنان ارائه داده است:

سریال Sins of Our Mother یا گناهان مادرمان که به تازگی از نتفلیکس منتشر شده، به یک پرونده جنایی هولناک می‌پردازد که در سال ۲۰۱۹ در ایالت آیداهو آمریکا به وقوع پیوست. این سریال که بر اساس داستانی واقعی تصویر شده، ماجرای مادری را روایت می‌کند که فرزندانش را به قتل می‌رساند.

مجموعه Making a Murderer یا ساخت یک قاتل که در سال ۲۰۱۵ پخش شده یک داستان جنایی واقعی و مستند است که به بررسی پرونده Steven Avery می پردازد؛ این شخص در سن ۲۳ سالگی به جرم تعرض جنسی و اقدام به قتل محکوم به ۲۰ سال زندان شد و بعد از گذشت ۱۸ سال با انجام تست DNA بی گناهی اش اثبات و در سال ۲۰۰۳ آزاد شد اما درست ۲ سال بعد از آزادی در سال ۲۰۰۵ مجددا به جرم قتل بازداشت گشت.

دیگر نمونه اثر در این رده The Staircaseیا راه پله ۲۰۲۲ براساس داستانی واقعی و مستندی به نام مرگ در راه‌پله، راجع به مایکل پترسون رمان‌نویس جنایی است که پس از آنکه جسد همسرش در پایین راه پله های خانه‌شان پیدا کرد، متهم به قتل او شد.؛ اتهامی که ۱۶ سال در گیر و دار دادگاه و فرایندهای قضایی به طول انجامید.

سریال Narcos یا نارکوها سریالی آمریکایی در ژانر جنایی است که از ۲۵ اوت ۲۰۱۵ در نتفلیکس شروع به پخش شد. دو فصل ابتداییِ این سریال بر اساس زندگی پابلو اسکوبار، قاچاقچی معروف مواد مخدر کلمبیایی ساخته شده بود.

Mindhunter یا شکارچی ذهن نام مجموعه ای جنایی ساخته جو پنهال است که در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۷ در نت‌فلیکس منتشر شد. داستان سریال به روند شکل گیری و کار مؤسسان اصلی واحد تحقیقات علمی رفتاری اف.بی. آی و مواجهه ایشان با قاتلان سریالی در آمریکاست.

The Keepers یا نگهبانان که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد مستندی تکان دهنده است که پرونده قتل یک راهبه اهل بالتیمور به نام “خواهر کـثـی” را مورد وارسی قرار میدهد. خواهر کثی در سال ۱۹۷۰ یکباره ناپدید می شود و دو ماه بعد شکارچیان جسدش را پیدا میکنند. این پرونده سالها حل نشده باقی ماند تا اینکه اکنون پس از گذشت حدود نیم قرن، اسرار هولناک آن به بیرون درز پیدا کرده است.

هریک از این آثار به دلیل آنچه بیان شد (واقعی بودن قصه و ارائه تصویری دقیق یا با جزئیاتی تازه از یک پرونده جنایی) اقبال مخاطبان را در زمان پخش جهانی و پس از آن برانگیخته اند. موضوعی که شاید بتواند کمی بیشتر از سوی تولیدکنندگان داخلی پرداخته شود.

پیشنهاد به سازندگان آثار در شبکه نمایش خانگی این است که به جای خرج دستمزدهای نجومی به بازیگران شناخته شده و هیزم بر آتش توقعات غیرواقع گرایانه آنان ریختن بودجه ها را صرف پژوهش تاریخی و اجتماعی کرده و در غیاب نام های آشنا قصه های جذاب تری را بیان کنند.

محمد بسیجه معروف به بیجه (۱۳۷۸–۱۳۸۴) با ۴۶ مقتول ثبت شده، حسن اورنگی (سال‌های فعالیت ۱۳۲۶–۱۳۳۰) با ۳۶ مقتول، اصغر قاتل (سال‌های فعالیت ۱۲۹۹–۱۳۱۲) با ۸ مقتول ثبت شده، سعید حنایی (۱۳۷۹–۱۳۸۰) با ۱۶ مقتول، مرتضی (قاتل کُنارتَخته) با ۴ قتل ثبت شده، منصور میرلوحی (سال‌های فعالیت ۱۳۷۹–۱۳۹۳) با ۱۰ مقتول و فرید بغلانی (سال‌های فعالیت ۱۳۸۳–۱۳۸۷) با ۱۶ مقتول بخشی از مهمترین قاتلان زنجیره ای تاریخ معاصر ایران هستند که در صورت تجمیع یک تیم توانمند پتانسیل تبدیل شدن به بهترین آثار جنایی تصویری در قالب سریال را خواهند داشت.

آثاری که حتی می توانند مخاطبانی در خارج از ایران را هم ترغیب به تماشا کنند؛ البته به شرط آن که حداقل های تولید یک اثر استاندارد را رعایت کرده باشند.

 

نهال