تجربه‌های هیجانی یک نویسنده

همزمان با دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ کارگاه «از ایده تا فیلمنامه» با حضور هادی مقدم‌دوست نویسنده و کارگردان در سالن شهر قصه سینما آزادی برگزار شد. به گزارش سینما خراسان، همزمان با دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ کارگاه «از ایده تا فیلمنامه» با حضور هادی […]


همزمان با دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ کارگاه «از ایده تا فیلمنامه» با حضور هادی مقدم‌دوست نویسنده و کارگردان در سالن شهر قصه سینما آزادی برگزار شد.

به گزارش سینما خراسان، همزمان با دومین روز از برگزاری دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ کارگاه «از ایده تا فیلمنامه» با حضور هادی مقدم دوست نویسنده و کارگردان در سالن شهر قصه سینما آزادی برگزار شد.

مقدم دوست درباره عوامل افزایش تاثیر گذاری فیلم بر مخاطب گفت: ساخت فیلم ١٠٠ثانیه ای مستلزم ایجاد افکت و بیان نکات جالب است تا با تاثیر گذاری بالایی با مخاطب روبرو شود. این در حالی است که کارگردان فیلم باید نسبت به دغدغه های ذهنی خود پاسخی داشته باشد تا در انتقال مفهوم به بیننده خوب عمل کند. ذوق کشف احساس در فیلم ها از جمله نکات موفقیت یک فیلم محسوب می شود که با القای شوک به مخاطب، جذابیت اثر را افزایش می دهد. زمانی که فیلمساز در ساخت فیلم‌ها دچار هیجان فنی می شود، یعنی آمادگی بیان مفهوم در فیلم وجود دارد.

این نویسنده سینما یادآور شد: ایده پردازی در فیلم نیاز به نظرسنجی دارد بنابراین نباید فراموش کنیم که فیلمساز در ایده پردازی صاحب‌نظر است تا بتواند منظور خود را به خوبی در فیلم نشان دهد. پردازش ایده نیز مستلزم نظرسنجی درباره موضوع و بررسی دقیق آن است. البته که طرح اولیه موضوع نمی‌تواند الگویی برای ساخت فیلم و طرح نهایی ساخت فیلم باشد چرا که امکان وجود خطا در طرح اولیه زیاد بوده و تغییر و تحول در آن، ایده را به مرحله اجرا نزدیک تر می کند.

مقدم دوست ضمن تاکید بر اندیشه در انتخاب موضوع گفت: فیلمساز برای بهتر شدن فیلم نیاز به صرف زمان برای فکر کردن نسبت به موضوع دارد که این امر با بازنویسی فیلمنامه امکانپذیر می شود. طرح اولیه نوعی بداهه گویی است که در آن امکان ارزیابی وجود ندارد. بنابراین در ابتدای طرح نمی توان توقع داشت فیلمی موفق تولید شود. البته معمولا ایده های ذهنی منشا ملموسی ندارد و با مشورت با دیگران، نسبت به تناسب با زندگی امروز مشخص می شود. نوشتن ایده و عجله نداشتن در به تصویر کشیدن آن، از جمله عواملی است که فیلمساز ان باید به آن توجه کرده و با کدگذاری و تخلیه آنچه که در ذهن می گذرد موضوع را به طور دقیق بررسی کرد.

وی در ادامه این نشست اظهار کرد:عمیق شدن در محتوا یکی از برآیندهای فیلمسازی است که طی آن بیننده با موضوع درگیر می شود که این امر هدفمندی خاصی را به دنبال خواهد داشت. برای تاثیر گذاری بر مخاطب کوتاهی و یا بلندی فیلم اهمیتی ندارد و آنچه که مهم تلقی می شود، تاثیرگذاری و انتظار فیلمساز از مخاطب فیلم است. من امیدوارم فیلمسازان بتوانند از نوشتن طرح به مرحله ساخت برسد و در راستای کسب تجربه حرفی در عمل داشته باشند. نوشتن صرفا طرح به جایی نمی رسد.