«کریم لوژی» یک گروتسک ایرانی است/ به فکر پرتره هیتلر هستم

مهران رنج‌بر نویسنده نمایش «کریم لوژی» که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا می‌شود این اثر را ماجرای شخصیت کریم شیره‌ای در دوران قاجار ذکر کرد که به عقیده او نمونه یک گروتسک ایرانی است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، مهران رنج‌بر نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر که قرار است امروز پنجشنبه […]


مهران رنج‌بر نویسنده نمایش «کریم لوژی» که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا می‌شود این اثر را ماجرای شخصیت کریم شیره‌ای در دوران قاجار ذکر کرد که به عقیده او نمونه یک گروتسک ایرانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، مهران رنج‌بر نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر که قرار است امروز پنجشنبه ۲۴ مرداد نمایشنامه «کریم لوژی» از آثار او با کارگردانی رضا بهرامی و بازی مجید رحمتی در قالب نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود، درباره موضوع این نمایش گفت: یکی از کاراکترهای عجیب و غریب تاریخی ما در درباره قاجار و بخصوص ناصرالدین شاه، کریم شیره‌ای است؛ کاراکتری که تمام حرف‌های سیاسی خود را با طنز به درباریان و مخصوصا شاه می‌گفت.

وی که پیش از این نمایش «استیو جابز» را به صحنه برده بود، تأکید کرد: از نظر من کریم شیره‌ای نمونه یک گروتسک ایرانی است. در میان پرتره‌های خارجی که در قالب آثارم به آن‌ها می‌پردازم، کریم شیره‌ای یک پرتره ایرانی است.

رنج‌بر در ادامه سخنان خود اظهار کرد: هنوز کسی از محل دفن کریم شیره‌ای مطلع نیست و از این رو بر اساس ایده کهبد تاراج این نمایشنامه را نوشتم که طی آن روح کریم شیره‌ای به دنبال محل دفن پیکرش می‌گردد. این نمایشنامه را برای اجرا به رضا بهرامی ارائه دادم که به همراه مجید رحمتی بازیگر نمایش، سابقه خوبی در اجرای نمایش‌های ایرانی دارند.

کارگردان نمایش «مارلون براندو» که این روزها در تماشاخانه سپند روی صحنه است، درباره دلایل کارگردانی نکردن نمایشنامه «کریم لوژی» یادآور شد: خودم این نمایشنامه را کارگردانی نکردم زیرا برنامه ریزی کاری‌ام روی پرتره‌های دیگری است.

وی درباره دلایل نامگذاری نمایشنامه «کریم لوژی»، توضیح داد: نامگذاری نمایشنامه به این عنوان برای این است که در نمایش «کریم لوژی» یک کریم شیره‌ای شناسی اتفاق می‌افتد که جریان‌های گروتسک درباره ناصرالدین شاهی را در بر می‌گیرد.

رنج‌بر با اشاره به اینکه چند سال پیش نگارش و اجرای نمایش «منتشا» را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است، افزود: در آن نمایش به عنوان بازیگر ۱۱ کاراکتر را بازی می‌کردم و دغدغه‌ام روی صحنه آوردن پرتره‌های ایران و کار روی هندسه نمایش ایرانی در آن نمایش بود. حالا روی پرتره‌های خارجی کار می‌کنم زیرا نظریه اجراهایم به خاطر علاقه‌ام به گروتفسکی به شکل دیگری جلو می‌رود.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره پرتره مدنظر بعدی برای اجرا، بیان کرد: پرتره بعدی‌ام «هیتلر» است که به شدت برایم مهم است. باز هم مخاطبان پارادوکس دیگری را از یک شخصیت شناخته شده خارجی روی صحنه خواهند دید که البته من در نمایش «هیتلر» به وجوه دیگری از این شخصیت خواهم پرداخت که کاملا گروتسک است.

وی ادامه داد: هیتلر یکی از پرسؤال‌ترین کاراکترهای جهان است که هنوز ناگفته‌های زیادی درباره شخصیت‌اش وجود دارد.

رنج‌بر در پایان سخنان خود گفت: تمامی پرتره‌های قبلی‌ام برای اجرا در خارج از کشور دعوت شدند اما مطمئنم که این اتفاق برای «هیتلر» رخ نخواهد داد زیرا صحبت کردن و پرداختن به این شخصیت در اروپا و غرب زیاد خوشایند نیست.