کندوکاو منافع اقتصادی سوریه در یک مستند

وحید فراهانی کارگردان مستند «چرا سوریه» عنوان کرد که این فیلم به کندوکاو منافع اقتصادی کشورهای حاضر در معرکه سوریه می‌پردازد. وحید فراهانی کارگردان مستند «چرا سوریه» که به صورت اینترنتی عرضه شده است، در گفتگو با سینما خراسان درباره این اثر گفت: این مستند به چرایی جنگ سوریه می‌پردازد و این نکته را بررسی […]


وحید فراهانی کارگردان مستند «چرا سوریه» عنوان کرد که این فیلم به کندوکاو منافع اقتصادی کشورهای حاضر در معرکه سوریه می‌پردازد.

وحید فراهانی کارگردان مستند «چرا سوریه» که به صورت اینترنتی عرضه شده است، در گفتگو با سینما خراسان درباره این اثر گفت: این مستند به چرایی جنگ سوریه می‌پردازد و این نکته را بررسی می‌کند که کشورهایی که در جبهه دشمن به این معرکه آمده‌اند به دنبال چه منافعی بوده‌اند. این کشورها طرح‌هایی از سال‌ها پیش داشته‌اند که شکست خورد اما همچنان آن را پیگیری کردند از همین رو فیلم از این منظر به مسأله سوریه می‌پردازد که این کشور چه منافع اقتصادی داشته است.

وی با بیان اینکه ساخت این مستند ۴۲ دقیقه‌ای از سه سال پیش آغاز شده بود، اظهار کرد: وقتی سه سال پیش برای تولید این کار به مناطقی از لازقیه و … می‌رفتیم ممانعت‌هایی از فیلمبرداری می‌شد و این اجازه را ندادند که در سوریه به فیلمبرداری بپردازیم علت این کار بی سلیقگی، بی دانشی و کج‌فهمی برخی مسئولان ایرانی در آنجا بود که جلوی کار ما را گرفتند. به نظر می‌رسد آن موقع متوجه کار ما نمی‌شدند. این در حالی بود که ما کاری به کار آنها نداشتیم و تنها می‌خواستیم یک مستند بسازیم.

این کارگردان اظهار کرد: ما در سوریه یک سری تصاویر هوایی تهیه کردیم اما نتوانستیم مصاحبه‌ها و موارد مد نظر خودمان را تهیه کنیم به همین دلیل در «چرا سوریه» بیشتر از تصاویر آرشیوی استفاده کردیم. این فیلم چندان به موضوع ایران ارتباطی ندارد اما ما سعی کردیم در لایه دوم به ایران بپردازیم چون جامعه هدف ما افراد منطقه بودند. به همین دلیل در «چرا سوریه» مصاحبه‌ای با مسئولان ایرانی نداشتیم البته در فرآیند تحقیق و پژوهش با آنها به گفتگو پرداختیم.

فراهانی توضیح داد: وقتی کشوری وارد مقوله‌ای مانند جنگ سوریه می‌شود ابتدا دست به آگاه‌سازی مردم می‌زند و آن‌ها را با خود همراه می‌کند مثلاً روس‌ها درباره حضور خود در منطقه سی دلیل قانع‌کننده برای مردم خود آوردند. به طوری که مردم در گفتگوهای خیابانی یا برنامه‌های تلویزیونی این دلایل را اقتصادی، نظامی، امنیتی و سیاسی می‌خوانند اما متاسفانه در کشور ما اهمیت سوریه و اینکه چرا این کشور همسایه و دوست، در منطقه به لحاظ استراتژیک مهم است، به مردم گفته نمی‌شود. هیچ کارشناسی در سال‌های ابتدایی به این موضوع نپرداخت و حالا ۱۰ سال از بحران سوریه می‌گذرد.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم آن سرزمین چه ویژگی‌هایی دارد، آب‌های مدیترانه، مسیرهای ترانزیتی، خط لوله گاز و… از جمله موارد مهم این کشور است البته نه به این معنی که سوریه استعمار شود منظورم آن هم‌زیستی منطقه‌ای است که می‌توانیم داشته باشیم. پس باید مردم بدانند این جنگ پایانی دارد و ما از کشوری حمایت کردیم که چنین ویژگی‌هایی دارد در نتیجه اگر ما با این کشور دوست باشیم و همکاری داشته باشیم، روابط اقتصادی و سیاسی ما هم بهبود پیدا می‌کند. ما در «چرا سوریه» به این مسأله از منظر منطقه‌ای پرداختیم و این موضوع را واکاوی کردیم که آمریکا و کشورهای اروپایی چه منافعی در این کشور داشتند که به این منطقه آمدند.

فراهانی در پایان گفت: موضوع فیلم بسیار حساس بود و یک سال از تولید آن می‌گذرد. ما با ساخت «چرا سوریه» می‌خواستیم گفتمانی را شکل بدهیم و از تریبون‌های مختلف این نوع نگاه را به اشتراک بگذاریم به ویژه با کسانی که چندان با مسایل منطقه و سوریه آشنا نیستند.