گالری‌ها تحت تأثیر عاشورا / «هرمز» با جزیره نروژی مقایسه شد

گالری‌ها همزمان با آغاز ماه محرم اغلب برنامه‌هایی متناسب با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) دارند و یا تعطیل هستند اما ۲ نمایشگاه عاشورایی در خانه هنرمندان و باغ موزه هنر ایرانی افتتاح می‌شود. به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، همزمان با روز ششم ماه محرم، تعدادی از گالری‌های پایتخت برنامه افتتاحیه نمایشگاه هنری و همچنین […]


گالری‌ها همزمان با آغاز ماه محرم اغلب برنامه‌هایی متناسب با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) دارند و یا تعطیل هستند اما ۲ نمایشگاه عاشورایی در خانه هنرمندان و باغ موزه هنر ایرانی افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری سینما خراسان، همزمان با روز ششم ماه محرم، تعدادی از گالری‌های پایتخت برنامه افتتاحیه نمایشگاه هنری و همچنین برنامه ویژه مناسبتی با این ایام خواهند داشت. یکی از این برنامه‌های مناسبتی برپایی پنجمین نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» است که مجموعه‌ای از هفتاد تصویر شبیه‌نامه دست‌نویس و گزیده شده از مجموعه‌های مهم شبیه‌نامه دوره قاجار است که با پژوهش و جست‌وجوی چندین‌ساله رضا کوچک‌زاده انتخاب و برای نمایش به شکل پوستر درآمده است. همچنین نمایشگاهی از نقاشی‌خط‌های ۹ هنرمند با عنوان «نقش و نقل عاشورا» و چهار پرده نقاشی قهوه خانه‌ای در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر اینها، فراخوان سوگواره پوسترهای عاشورایی نیز در چهار بخش نقاشی، تصویرسازی، پوستر و عکس منتشر شده است و علاقمندان تا ۶ مهرماه فرصت دارند تا آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند. در ادامه برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه‌های هنری جمعه ۱۵ شهریورماه را بر می‌شمریم.

خانه هنرمندان ایران

گالری ممیز و زمستان: پنجمین نمایشگاه شبیه‌نامه‌های دست‌نوشت دوره قاجار با عنوان «به روایت نسخه‌خوانان» از ۱۵ تا ۲۶ شهریورماه از سوی خانه تئاتر برگزار می‌شود. این نمایشگاه مجموعه‌ای از هفتاد تصویر شبیه‌نامه دست‌نویس و گزیده شده از مجموعه‌های مهم شبیه‌نامه دوره قاجار است که با پژوهش و جستجوی چندین‌ساله رضا کوچک‌زاده کارگردان و پژوهشگر هنرهای نمایشی انتخاب و برای نمایش به شکل پوستر درآمده‌است. علاقه مندان به شبیه‌خوانی، هنرهای‌نمایشی و مردمی می‌توانند روزهای ۱۵ تا ۲۶ شهریورماه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در گالری‌های ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر، پارک هنرمندان تماشاگر این آثار باشند.

گالری تابستان: نمایشگاه گروهی حجم مینا صدری و حسین عصمتی با عنوان «مجسمه نگاری» از جمعه ۱۵ شهریورماه در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه آثار مجسمه‌نگاری شامل ۱۴ مجسمه برنز و ۳۵ تابلو طراحی روی مقوا و کاغذ، که از پیش‌طرح‌های مجسمه‌های برنز است، به نمایش گذاشته خواهد شد. تابلوها و مجسمه‌هایی که حاصل سال‌ها مطالعه و تحقیق از آثار نگارگری و تجربه در عرصه مجسمه‌سازی است و در قالب مجسمه‌های نگارین به نمایش در خواهد آمد. خانه هنرمندان ایران در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر واقع است.

گالری پردیس باغ موزه هنر ایرانی

نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط با عنوان «نقش و نقل عاشورا» و چهار پرده نقاشی قهوه خانه‌ای در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی به نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایشگاه چهار پرده عاشورایی به هنرمندی محمدرضا حسینی و آثار هنرمندان نقاشی خط از جمله روح‌الله حسین‌زاده، محمد اردلانی، هانی شرار، حسن صالح ریاحی، عظیم فلاح، سمیرا گلزاد، مرضیه بهرامی، زهرا بهرامی، روز جمعه پانزدهم شهریورماه در گالری پردیس باغ موزه هنر ایرانی به نشانی خیابان ولی عصر، بالاتر از پل پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان دکتر حسابی، باغ موزه هنرایرانی افتتاح خواهد شد.

در این چهار پرده که بزرگترین تابلو واقعه عاشورایی در ابعاد ۵۰۰*۲۰۰ سانتی متر و تکنیک رنگ و روغن بر روی بوم است، جلوه‌هایی از عاشورا را به تصویر کشیده شده است. در نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط از چهار شیوه و گرایش و تکنیک‌های اکرولیک، ترکیب مواد، مرکب، ورق طلا و غیره استفاده شده است.

گالری راه ابریشم

نمایشگاه انفرادی عکس تهمینه منزوی با عنوان «خاک سرد، خاک سرخ» از جمعه ۱۵ شهریور تا سه شنبه ۲ مهرماه در گالری راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ برپا خواهد شد.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم تهمینه منزوی آمده است: ««جزیره»؛ خاکی جدا مانده از سرزمین اصلی؛ تک افتاده! باری از تنهایی بر دوش! تنهایی غریبی که از او هویتی ساخته متفاوت و نه از جنس موطن اصلی!

همان اندک فاصله مکانی، به غریب‌ترین شکل ممکن او را اسیر کرده. او را تغییر داده. احوالاتش را شبیه همه جداماندگان کرده! ایمانش، اعتقادش، غم و شادی‌اش همه از جنس دیگری است. به شکل دیگری است متفاوت با به هم پیوستگان. از جنس تنهایی…

اجرای پروژه «خاک سرد، خاک سرخ» را در جزیره‌ای در جنوب ایران آغاز کردم؛ جزیره هرمز با وسعت ۴۲ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۶ هزار نفر. در هرمز کوه‌ها پوشیده از سنگ‌های رسوبی‌اند و لایه‌های گدازه‌های آتشفشانی خاک را سرخ می‌نمایانند. خاک سرخ هرمز نه فقط زیبا و افسونگر است، بلکه قابل خوردن و زمانی نه چندان دور منبع ثروت این جزیره بوده است.

پیش از انقلاب ۱۳۵۷، صادرات خاک ثروت هنگفتی را برای ساکنان این جزیره به ارمغان می‌آورد. هرمز، نه فقط بومیان خود را ثروتمند می‌کرد، بلکه سهم بسزایی در چرخه اقتصاد کشور داشت؛ اما اکنون به یکی از محروم‌ترین مناطق ایران تبدیل شده. در حال حاضر، عمده درآمد جزیره از صنعت گردشگری است که اغلب توسط زنان اداره می‌شود. زنانی که دست‌سازه‌های خود را در نزدیکی ساحل به گردشگرانی از پایتخت می‌فروشند. ویژگی‌های این جزیره مرا بر آن داشت تا پروژه‌ام را در مقیاسی بزرگ‌تر دنبال کنم و درصدد یافتن مکانی برآمدم که در تقابل با هرمز باشد.

جزیره سوالبرد در شمال نروژ که حدود دو هزار نفر سکنه دارد، مشخصاتی که به دنبالش بودم را دارا بود. دو جزیره هرمز و سوالبرد در گذشته مناطق استراتژیکی محسوب می‌شدند. هرمز پیش از انقلاب منطقه‌ای پررفت و آمد و البته دوره‌ای هم مستعمره پرتقال بود؛ بخش بزرگی از سوالبرد نیز تبعیدگاه و منطقه مانور روسیه بوده است. از سال ۱۹۰۷ میلادی، استخراج ذغال‌سنگ منبع اصلی درآمد این جزیره بوده، بعدها و از سال ۱۹۳۵ صنعت گردشگری نیز در آن رونق یافته. اما آنچه مرا مجذوب منطقه لانگیِربیِن در این جزیره کرد، طبیعت آن بود.

در واقع تفاوت میان این شهر کوچک، در یکی از شمالی ترین نقاط کره زمین و جزیره‌ای در جنوب ایران اساس این پروژه است؛ تفاوتی که نه تنها در ویژگی‌های طبیعی پررنگ جلوه می‌کند، بلکه سبب می‌شود این مجموعه عکس روزمرگی‌های ساکنان، فرهنگ و بافت اجتماعی این دو شهر را نیز دربرگیرد.

پیشتر در مجموعه عکس‌هایم همواره زنان سوژه اصلی بودند. در این مجموعه نیز بیش از هر چیز بر فعالیت‌های زنان در هرمز متمرکز بودم تا تاثیرشان را بر زندگی دیگر ساکنان نشان دهم. در سوالبارد نیز روشی مشابه در پیش گرفتم. بیشتر پیرامون وضعیت زنان، فعالیت‌هایشان و مهمتر از همه نقشی که در صنعت و اقتصاد شهر ایفا می‌کنند تحقیق کردم. فعال‌ترین زنان این شهر راهنمای تورهای گردشگری‌اند.

بافت طبیعی سوالبرد این فرصت را فراهم کرد تا عکس‌هایی از مناظر و طبیعت نادر منطقه، که با طبیعت هرمز در تضاد کامل‌اند، به این مجموعه اضافه کنم. هرمز با رنگ‌هایی گرم و خشک تأثیری جدی بر شیوه زندگی ساکنانش گذاشته و مردم سوالبارد هم به شدت تحت تأثیر طبیعت آبی فام و روح سرد آن هستند.

«پیرامیدن» روح شوروی در مدار قطبی است. این شهر در سال ١٩٢١ توسط سوئدی‌ها شناخته شد و شوروی به سرعت آن را خرید. به دلیل وجود معادن زغال سنگ فعال، شوروی هزار نفر را به این منطقه تبعید کرد و بعد از ۷٠ سال با شوک فروپاشی شوروی، معادن فعال تعطیل شدند. هم راستا با فروپاشی شوروی، وقوع یک تراژدی یک تراژدی در سال ۱۹۹۱ سبب شد تا این شهر متروکه شهر ارواح نام گرفت؛ ٢٠٠ نفر از کارگران تبعیدی معدن به همراه خانواده‌هایشان در سقوط هواپیما جان خود را بر روی تکه‌های یخ از دست دادند و نروژ با کشف یک ساختمان جاسوسی دستور تخلیه فوری پیرامیدن را داد.»

گالری اعتماد نگارستان

«شبانه‌ها» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی سمانه وفایی است که از روز جمعه ۱۵ شهریورماه در گالری اعتماد نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان گشایش می‌یابد.

گالری گلستان

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های رضا نیکو سمیعی از همین جمعه در گالری گلستان واقع در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ آغاز به کار می‌کند.

گالری چهارده

نمایشگاه انفرادی نقاشی رئوف فلاح با عنوان «تمایل» از ۱۵ شهریور در گالری چهارده به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک ۱۴، خانه نگار ۱۴ افتتاح می‌شود و تا ۲۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت.