۴۴ ایده برتر «کودک‌آنلاین» فردا معرفی می‌شود

دبیر علمی جشنواره «کودک‌آنلاین» ضمن تشریح فرآیند جذب و ارزیابی آثار در این دوره از جشنواره، از معرفی ۴۴ نامزد نهایی بخش ایده این رویداد تا فردا خبر داد. حسین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی و محتوایی نخستین جشنواره فیلم و وب‌سری کودک‌آنلاین در گفت‌وگو با سینما خراسان، اظهار داشت: مفتخرم که اعلام کنم فعالیت هیأت انتخاب […]


دبیر علمی جشنواره «کودک‌آنلاین» ضمن تشریح فرآیند جذب و ارزیابی آثار در این دوره از جشنواره، از معرفی ۴۴ نامزد نهایی بخش ایده این رویداد تا فردا خبر داد.

حسین شیخ‌الاسلامی دبیر علمی و محتوایی نخستین جشنواره فیلم و وب‌سری کودک‌آنلاین در گفت‌وگو با سینما خراسان، اظهار داشت: مفتخرم که اعلام کنم فعالیت هیأت انتخاب بخش «ایده برای وب‌سری» جشنواره کودک‌آنلاین به اتمام رسید و نامزدهای اولیه انتخاب شده برای حضور در شتاب‌دهنده کودک آنلاین، صبح فردا ۱۲ اسفند ماه از سوی ستاد خبری جشنواره اعلام خواهد شد.

او ادامه داد: این یک فهرست با ۴۴ اثر است که از بین ۶۲۱ ایده رسیده انتخاب شده و هیأت انتخاب بخش «ایده برای وب‌سری» جشنواره کودک‌آنلاین علاوه بر اینکه هر یک به صورت جداگانه ایده‌ها را خواندند، در ۱۵ جلسه سه ساعته بحث‌های مفصلی درباره ایده‌ها انجام دادند و در نهایت این ۴۴ ایده انتخاب شده است. ما از این بابت خیلی خوشحالیم که توانسته‌ایم به این تعداد ایده قابل ساخت برسیم چرا که طبق تشخیص هیأت انتخاب، این ۴۴ ایده، قابلیت ساخت و تجاری‌سازی دارد.

یک خروجی باورنکردنی

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه «حامد تأملی» عضو و سخنگوی هیأت انتخاب، پس از اعلام اسامی ۴۴ ایده منتخب، پاسخ‌گوی سوالات احتمالی خبرنگاران خواهد بود، اظهار داشت: هیأت انتخاب این بخش، صرفاً از افراد هنری تشکیل نشده بود بلکه در این هیأت یک مسئول تجاری‌ساز و یک کارشناس کسب و کار هم حضور داشتند که اتفاقاً نظرات‌شان در انتخاب نهایی، خیلی مؤثر بود. بنابراین، در کمال افتخار باید بگویم اولین دوره جشنواره کودک‌آنلاین یک خروجی باورنکردنی داشته است و ما در عمل به این نتیجه رسیدیم که اگر انحصار رایج شکسته شود و رابطه بین تهیه کنندگان، صاحبان صنایع و مردم برقرار شود، خروجی این تعامل، تقریباً ما را از تولیدات سفارشی بی‌نیاز می‌کند.

او با اشاره به «همراهی و مشارکت شتاب‌دهنده و شناسایی آثار قابل ساخت»، «استقلال هیأت انتخاب» و «عدم مشاوره‌پذیری این هیأت» به عنوان اتفاق‌های مهم در برگزاری این رویداد، اظهار داشت: هدایت سیدجمال هادیان به عنوان دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین در ایجاد همه این اتفاق‌های مهم به ما بسیار کمک کرد و من با افتخار می‌گویم ۴۴ فیلم منتخب بخش وب‌سری، به صورت کامل، نتیجه کارشناسی هیأت انتخاب است و همه امیدواریم از این ایده‌ها که همه متفاوت و منحصر به فرد هستند، خاطراتی زاده شود که این نسل را به نسل آینده پیوند بزند.

هیچ ایده‌ای سفارش داده نشد

شیخ‌الاسلامی با تأکید بر اینکه هیچ‌کدام از ایده‌های رسیده و انتخاب شده، سفارشی نبوده است، گفت: همه ایده‌های رسیده به دبیرخانه جشنواره کودک‌آنلاین، به صورت جوششی از سوی خود افراد ارائه شد و حتی یک ایده از بین ۶۲۱ ایده رسیده، سفارش داده نشد و در واقع، افراد بر اساس فراخوان، ایده‌ها را ارائه دادند. امیدواریم ۲۰ ایده نهایی که هفته آینده (شنبه ۱۸ اسفندماه) انتخاب و اسامی آنها اعلام خواهد شد، ایده‌هایی باشد که به سودآوری اقتصادی و جذب علاقه مردم و مخاطبان منتهی شود، ولی حتی اگر ۵ ایده از بین ۲۰ ایده نهایی هم بتواند حلقه خلق ثروت را کامل کند، جشنواره کودک‌آنلاین توانسته است به یک دستاورد خیلی مهم برسد.

شائبه جهت‌گیری وجود ندارد

دبیر علمی و محتوایی نخستین جشنواره فیلم و وب‌سری کودک‌آنلاین در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار داشت: مجریان طرح ایده‌های برگزیده شده از سوی هیأت انتخاب، از بین تهیه‌کنندگانی که آسیفا اعلام می‌کند، انتخاب خواهند شد. بنا بر این هیچ‌گونه شائبه جهت‌گیری یا سوگیری جناحی وجود ندارد و آسیفا به عنوان یک مرجع اصلی و یک نهاد صنفی، نهادی است که مجریان طرح را به شتاب‌دهنده معرفی خواهد کرد. حتی مؤسسه نسل اندیشه سبز سرمایه‌گذار اصلی این شتاب‌دهنده و محمد ابوالحسنی مدیر این شتاب‌دهنده هم نسبت به هیچ‌کدام از این ایده‌ها جهت‌گیری نخواهند داشت.

وی افزود: در این فرآیند حدود ده منتور به صورت ثابت خدمات مشاوره‌ای ارائه خواهند داد و مجریان طرح، شرایط تولید را فراهم خواهند کرد. چیزی بین دو تا سه ماه هم فرصت وجود خواهد داشت تا یک سیزن از این ایده‌های برگزیده را تولید کنند و در اختتامیه جشنواره به نمایش دربیاورند که این اتفاق بر اساس همکاری وی‌اودی‌ها و با رأی‌گیری مردمی صورت خواهد گرفت.

یک سیزن (فصل) از هریک از ۲۰ ایده نهایی منتخب ساخته می‌شود

او اظهار داشت: بر اساس توافق اولیه قرار بر تولید سه قسمت از هر ایده انتخاب شده بود اما شتاب‌دهنده تعهد کرده در صورت تأمین منابع مالی، یک سیزن (فصل ده قسمتی) از هر کار تولید شود که این هم اتفاق مهمی است، ضمن آنکه مالکیت اثر، بین شتاب دهنده، همراه اول و مالک و مجری طرح تقسیم خواهد شد.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به مشارکت صاحبان ایده از سراسر کشور در این رویداد اظهار داشت: البته هنوز سهم تهران در این بین بیشتر از سایر شهرهاست اما افراد مختلف، اعم از حرفه‌ای‌های سینما، اهالی انیمیشن، نویسندگان شناخته شده در کنار افراد مستعد اما غیرحرفه‌ای از تهران و شهرستان‌ها ایده‌های خود را به جشنواره ارائه دادند.

گرچه بیشترین ایده‌ها، در ژانر انیمیشن هستند اما ایده‌هایی از سایر ژانرها (همچون ریالیتی‌شو، برنامه گفت‌وگومحور و…) در بین ۴۴ ایده منتخب به چشم می‌خورد و امیدواریم در سال‌های بعد، تنوع ژانری بیشتری در این رویداد وجود داشته باشد به گفته دبیر کمیته علمی جشنواره، گرچه بیشترین ایده‌ها، در ژانر انیمیشن هستند اما ایده‌هایی از سایر ژانرها (همچون ریالیتی‌شو، برنامه گفت‌وگومحور و…) در بین ۴۴ ایده منتخب به چشم می‌خورد و امیدواریم در سال‌های بعد، تنوع ژانری بیشتری در این رویداد وجود داشته باشد ضمن آنکه هیأت انتخاب، در انتخاب آثار به تقسیم‌بندی ژانری توجه نکرده است بلکه برای این هیأت، کیفیت ایده و برخورداری از شانس موفقیت در برخورد با مخاطب و قابلیت تجاری سازی آن، در اولویت بوده چرا که از منظر ما، این جشنواره، یک رویداد کسب و کاری است و در چنین فضایی، باید اثری به مرحله تولید نزدیک شود که بتواند خودش را بچرخاند و خوشبختانه هیأت انتخاب هم این رویکرد را رعایت کرد به طوری که خروجی نهایی هیأت انتخاب، یک خروجی کسب و کاری است و نه صرفاً یک خروجی هنری. ما امیدواریم در ادامه بتوانیم از کمک معاونت علمی و فناوری استفاده کنیم. مجموعه نسل اندیشه سبز که مدیریت این شتاب دهنده را به عهده دارد، به دلیل موفقیت‌هایی که تاکنون داشته، قرار است از کارشناسان خود در ادامه جشنواره استفاده کند، ضمن آنکه کسانی که در صنایع مجاور مثل صنعت اسباب بازی، نشر و… موفق بوده‌اند، در این خط تولید، به ما یاری خواهند رساند.

شیخ‌الاسلامی در ادامه به اهمیت «مرچندایز» (توصیف محصولات یک برند مورد استفاده برای ترویج یک فیلم، گروه پاپ و … یا مرتبط با شخصیت داستانی) در جشنواره کودک‌آنلاین اشاره کرد و گفت: قطعاً پیش‌بینی «مرچندایز» برای محصولات شده است و امیدواریم که بتوانیم اسباب بازی، موسیقی و کتاب آثاری که به تولید خواهند رسید را تولید کنیم. حتی یکی دو اثر از بین ۴۴ ایده انتخاب شده در مرحله اول (که البته مشخص نیست نامشان در بین ۲۰ ایده منتخب نهایی باشد) کتاب‌شان منتشر شده است. چیزی که می‌خواهم تاکید کنم این است که این ۴۴ اثر، برنده نهایی نیستند. درست است که ما لیست را فردا اعلام می‌کنیم اما اینها نامزدهای اولیه بخش ایده جشنواره هستند برندگان نهایی طی جشن انتخاب و در روز ۱۸ اسفند ماه معرفی خواهد شد.

اعلام منتخبان بخش فیلم کوتاه در بهار ۹۸

دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره اظهار داشت: کار هیأت انتخاب بخش فیلم کوتاه هم به پایان رسیده اما فهرست نهایی این بخش جشنواره کودک‌آنلاین بهار سال ۹۸ اعلام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه وظیفه جشنواره کودک‌آنلاین صیانت از حقوق مادی آثار است، گفت: ثبت در سامانه جشنواره، به معنای ثبت مالکیت حقوقی آثار است و ما تلاش می‌کنیم ۴۴ اثر که نامزدهای اولیه این بخش جشنواره هستند را مشخصاً ثبت خانه سینما کنیم. با این وصف اگر به فرض در موردی، یک فرد مدعی وجود داشت، حتماً می‌تواند به دبیرخانه مراجعه کند. دبیرخانه جشنواره بررسی می‌کند و در پی آن اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

دعوت از صاحبان سرمایه و همه فعالان حوزه کودک

دبیر کمیته علمی و محتوایی جشنواره کودک‌آنلاین ضمن خشنودی از ثبت عدد ۱۱۲۱ اثر در بخش فیلم کوتاه و ایده جشنواره اظهار داشت: این اتفاق، در شرایطی ما فقط پذیرای کارهای کودک و نوجوان بودیم، خیلی اهمیت دارد. حمایت وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، در کنار حمایت بنیاد سینمایی فارابی، سازمان‌های مردم نهاد و بخش خصوصی سبب شد تا این مشارکت از سوی جامعه هنری و علاقه‌مندان به این حوزه حاصل شود.

او در پایان گفت: خوشبختانه خود آقای وزیر در جشن انتخاب جشنواره، که اولین جشن بخش خصوصی در حوزه کودک و نوجوان است، حضور خواهند داشت. ما با ۱۰۰ برند اقتصادی مختلف در این مدت صحبت کردیم و من امیدوارم صاحبان سرمایه حضوری فعال در جشن انتخاب داشته باشند. از همین فرصت استفاده می‌کنم و از همه فعالان حوزه کودک و نوجوان، به ویژه همه هنرمندان و کارشناسانی که در دوسالانه پویانمایی حاضرند دعوت می‌کنم در جشن انتخاب جشنواره که با فاصله کمی از این جشنواره برپا می‌شود، حضور داشته باشند و همه کمک کنند تا علاوه بر اینکه جشنواره در این دوره باشکوه برگزار می‌شود، در دوره بعدی باشکوه بیشتری جشنواره را برگزار کنیم.