برگزاری کنسرت برای فرار از توهم/ وقتی نوازنده‌ها تربیت می‌شوند

ارکستر نوجوانان و جوانان ایران به رهبری آرمان نوروزی خرداد ماه سال جاری تازه‌ترین کنسرت خود را با انگیزه‌ها و دغدغه‌های متفاوت‌تری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد کرد. آرمان نوروزی رهبر ارکستر نوجوانان و جوانان ایران در گفتگو با سینما خراسان ضمن اعلام این خبر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل داشتیم بنا بود […]


ارکستر نوجوانان و جوانان ایران به رهبری آرمان نوروزی خرداد ماه سال جاری تازه‌ترین کنسرت خود را با انگیزه‌ها و دغدغه‌های متفاوت‌تری در تالار رودکی تهران برگزار خواهد کرد.

آرمان نوروزی رهبر ارکستر نوجوانان و جوانان ایران در گفتگو با سینما خراسان ضمن اعلام این خبر گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل داشتیم بنا بود روز ۲۶ اردیبهشت ماه سال ۹۸ تازه‌ترین کنسرت ارکستر نوجوانان و جوانان ایران را در تالار رودکی تهران برگزار کنیم اما به دلیل برخی مسائل مالی و جابه‌جایی که در بعضی برنامه‌ها اتفاق افتاد تاریخ برگزاری کنسرت به روز دیگری موکول شد و ما در روز ۲۴ خرداد ماه میزبان مخاطبان خواهیم بود.

وی درباره انگیزه‌های برگزاری این کنسرت توضیح داد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که از بدو تشکیل ارکستر نوجوانان و جوانان ایران به آن توجه داشتیم بحث تک نوازی هنرمندان نوجوان و مستعد موسیقی کشورمان در تالار حرفه‌ای و استاندارد موسیقی است. اینکه شرایط را طوری طراحی کنیم تا یک نوازنده کم سن و سال این بار به جای نوازندگی در پلاتوهای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های موسیقی که فقط در و دیوارها و شنوندگان محدودی مخاطبان آن هستند فضایی را تجربه کند که در آن هم یک تالار استاندارد و هم یک مخاطب جدی و خارج از دانشگاه موسیقی مخاطبان آثارش هستند.

نوروزی گفت: آنچه برای ما در برگزاری این کنسرت‌ها به شدت دارای اهمیت است تلاش برای دوری جستن نوازنده از فضای متوهم و غیرواقعی و تجربه حضور در یک فضای جدید و تربیت کننده موسیقایی است که امیدوارم بتواند مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اتفاقاً نام کنسرت را هم «کنسرتو در بیداری» گذاشتیم که به نوعی هنرآموزان و نوازندگان جوان را از آن فضای متوهم دور کنیم. البته این پروژه اولین کنسرت ماه برای ارکستر نوجوانان و جوانان ایران نیست. بلکه ما تصمیم داریم بعد از ماه‌های محرم و صفر نیز کنسرت‌های دیگری را برگزار کنیم که در آن هنرمندان نوجوان بیشتری بتوانند ضمن حضور در یک ارکستر، تجربه‌هایی را هم در حوزه تک نوازی داشته باشند.

رهبر ارکستر نوجوانان و جوانان ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: پارسا کلانتری نوازنده ۱۹ ساله ویولن، مهدی منادی نوازنده ۱۸ ساله آلتو و یاشار نوروزی نوازنده ۱۵ ساله هنرمندانی هستند که در کنسرت پیش رو به عنوان تک‌نواز حضور دارند. در این کنسرت قطعاتی از آثار موتزارت برای مخاطبان اجرا می‌شود.

کنسرت ارکستر نوجوانان و جوانان ایران به رهبری آرمان نوروزی ساعت ۲۱ روز جمعه ۲۴ خرداد با عنوان «کنسرتو در بیداری – شب کنسرتوهای موتزارت» در تالار رودکی تهران میزبان علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک است.