نتایج ارزیابی چکیدههای هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت از سوی ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت اعلام شد. به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، ارزیابی چکیدههای دریافت شده توسط کارگروه علمی پژوهشی هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت انجام و چکیدههای منتخب معرفی شدند. پژوهشگرانی که چکیده مقالات آنها […]
نتایج ارزیابی چکیدههای هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت از سوی ستاد برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت اعلام شد.
به گزارش سینما خراسان به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، ارزیابی چکیدههای دریافت شده توسط کارگروه علمی پژوهشی هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت انجام و چکیدههای منتخب معرفی شدند.
پژوهشگرانی که چکیده مقالات آنها پذیرفته شده است، حداکثر تا پانزدهم مهر فرصت دارند اصل مقالات را در ۲ فرمت «ورد» و «پیدیاف» به ایمیل سمینار به آدرس research@rtfestival.ir ارسال کنند.
چکیدههای منتخب بدون اولویت:
۱- بازنمایی هویت زن در نمایشنامههای علیرضا نادری با بررسی موردی نمایشنامههای «۳۱/۶/۷۷» و «سه پاس از حیات طیبه نوجوان نجیب و زیبا»، (پریسا کیومرثی، محمدرضا رسولی)
۲- تاثیر جشنوارههای تئاتری بر جریانسازی تئاتر مقاومت (ایرج افشاریاصل)
۳- بررسی «سکوت بهمثابه مقاومت» از منظر فلسفه مدرن با تامل بر نمایشنامههای «خاموشی دریا» نوشته رضا گوران و «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشته ماتئی ویسنییک، (قاسم تنگسیرنژاد)
۴- استراتژی تبلیغات برای تئاتر جنگ (بهزاد خاکینژاد)
۵- بررسی مفاهیم اجتماعی در نمایشنامههایی با موضوع مقاومت (امیر بشیری)
۶- مطالعه نشانهشناختی زمان در نمایشنامههای مقاومت (ملیحه سلیمانی)
۷- خوانش پسااستعماری کارکرد افسانههای هرمزگان در نمایشنامه «غُراب شیطان» رضا گشتاسب با نگاهی به دیدگاههای پساشرقشناسی ادوارد سعید (علیرضا داوری)
۸- مطالعه شاخصههای ادبیات حماسی در تئاتر دفاع مقدس (هادی ولیپور قرهقیه)
۹- بررسی جایگاه امر سیاسی در تئاتر مقاومت (مجید لکیسهلوانی)
۱۰- نقد ایدئولوژیزه کردن گفتمانِ ادبیات و تئاتر مقاومت (آرمان طیران)
۱۱- نقش کنشِ انتخاب شخصیت در خلق ادبیات نمایشی دفاع مقدس (فواد ابراهیمیان)
۱۲- بررسی کنش شخصیت در ادبیات نمایشی دفاع مقدس ایران (بررسی آثار دفاع مقدس علیرضا نادری)، (مرضیه درخشاننیا)
۱۳- نمایش عروسکی: شیوهای بیانگر در بازنمایی امر مقاومت با بررسی جنبههای مقاومت و استحاله آن در مفهوم عدالت اجتماعی، در اپراهای عروسکی عاشورا، مولوی و حافظ، اثر بهروز غریبپور، (سلما محسنیاردهالی)
۱۴- بررسی عناصر مشترک متاثر از جنگ تحمیلی در نمایشنامههای دهه هفتاد اکبر رادی و مرتضی شاهکرم با تکیه بر سه اثر اکبر رادی «کاکتوس»، «شببخیرجناب کنت»، «باغ شبنمای ما» و چهار اثر مرتضی شاهکرم «عندالمطالبه»، «تو هرگز نخواهی گشت»، «سانتیمتر»، «نوبت یعنی بعدی»، (مریم جعفریحصارلو، سید علیحمزه پهنهکلانی)
۱۵- تئاتر ظرفیتی برای شناخت و ساخت الگو- قهرمان ایرانی (مسعود شامیخاتونی)
۱۶- تحلیل تاثیرگذاری نظام سیاسی بر جریان تئاتر مقاومت در دهههای هفتاد و هشتاد شمسی (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)
۱۷- مطالعه گستره مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران از ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۸ (فریبا جعفری)
۱۸- بررسی کرونوتوپ در نمایشنامههای «پچپچههای پشت خط نبرد»، «۳۱/۶/۷۷» و «چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» نوشته علیرضا نادری، (رضا نادریفرادنبه)
۱۹- بررسی عوامل موثر بر بازنمایی فرهنگ در گستره مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (حسین حیدریپور)
۲۰- خوانش ادبیات مقاومت از دریچه بررسی تجربه زیستی مربیان فوتبال استان خوزستان با تمرکز بر زندگی پرویز دهداری، منوچهر سالیا، جاسم اهلیرف و لفته سهبرادران، (فرهاد ریاضی)
۲۱- فهم نظری تئاتر دفاع مقدس در گفتمان تئاتر مقاومت (یک الگوی پیشنهادی)، (علی رویین)
۲۲- بررسی راهکارهای گستره فرهنگسازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (طلعت هوشمند)
۲۳- واکاوی تطبیقی مفهوم هویت از نگاه انسانشناسی میان ادبیات عرب و ادبیات مقاومت ایران و اثرپذیری آن در نهاد تئاتر (احمد انوشه)
۲۴- واکاوی هویت مکان در مواجهه با مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران (مهشید حسینیان)
۲۵- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی روسیه و فرانسه از منظر عناصر زبانی و زیباییشناسی (شهره امانی)
۲۶- نگرشی برکارکردهای مقاومتی و مبارزاتی تئاتر خیابانی در جهان عرب (علی زیستی ،روژین نادری)
۲۷- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در شاهنامه فردوسی و ادیسه هومر (سعید قاسمی، داریوش نصیری)
۲۸- بررسی مقاومت بدن زنان در جنگ با نگاهی به نمایشنامه «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشته ماتئی ویسنییک (ابوذر مختارزاده)
۲۹- مطالعه تطبیقی نمایشنامه «۳۱/۶/۷۷» نوشته علیرضا نادری و داستان «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کنفانی، براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل (لیلی عاج)
۳۰- گفتمان تئاتری و بازاندیشیِ فرهنگ مقاومت (ولیالله شالی، امیرابوالفضل اسکندری)
۳۱- چگونگی نمود موضوع مقاومت در نمایشنامه «مردههای بیکفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر، براساس نظریه قدرت از منظر میشل فوکو (رحمان هوشیاری)
۳۲- جامعهشناسی نمایشنامههای ارسالی در بخش نمایشنامهنویسی شانزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت براساس نظریه بازتاب جانت ولف (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)
۳۳- مطالعات جامعهشناختی (خانواده) شخصیتهای محوری در نمایشنامههای دفاع مقدس دهه ۱۳۸۰ (بر اساس رویکرد پیر بوردیو و با تاکید بر نمایشنامه «۳۱/۶/۷۷» نوشته علیرضا نادری)، (شهرام احمدزاده)
۳۴- راهکارهای گستره فرهنگسازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (احمد امینفرد)
۳۵- رویکرد واقعگرایانه در پرداخت درام مقاومت و تقابل آن با ویژگیهای درام حماسی (مهدی نصیری)
۳۶- تحقق گفتمان مقاومت در نمایشنامههای بهرام بیضایی (نمونه موردی «پردهخانه»)، (سید محمد مداححسینی)
۳۷- بررسی هویت اجتماعی در نمایشنامههای «سه پاس از حیات طیبه نوجوانی نجیب و زیبا»، «پچپچه های پشت خط نبرد» و «۳۱/۶/۷۷» نوشته علیرضا نادری بر مبنای نظریه ریچارد جنکینز (لیلی عاج)
۳۸- بررسی نشانهشناختی اجراهای شاخص تئاتر مقاومت (از ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵) با تمرکز بر تاثیر نشانههای استفاده شده در تولید معنا (مریم رسولی)
۳۹-بررسی جایگاه کمدی در آثار نمایشی با موضوع جنگ و مقاومت (سید جواد روشن)
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
Δ