تورج منصوری تهیهکننده فیلم سینمایی «لاله» عنوان کرد که با شرایط پیش آمده شاهد ورود به یک دوران تازه هستیم و باید خودمان را با این شرایط جدید همسان کنیم. تورج منصوری تهیه کننده فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد که قرار بود در اکران نوروزی به نمایش دربیاید ولی به دلیل شرایط کرونایی […]
تورج منصوری تهیهکننده فیلم سینمایی «لاله» عنوان کرد که با شرایط پیش آمده شاهد ورود به یک دوران تازه هستیم و باید خودمان را با این شرایط جدید همسان کنیم.
تورج منصوری تهیه کننده فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسدالله نیکنژاد که قرار بود در اکران نوروزی به نمایش دربیاید ولی به دلیل شرایط کرونایی این اکران لغو شد، در گفتگو با سینما خراسان درباره اکران اینترنتی آثار سینمایی گفت: من فکر میکنم این مدل اکران به اندازه شرایط امروز، ناشناخته، جدید، قابل مطالعه و بررسی است و لازم است در جوانب مختلف مانند جذب مخاطب، فروش بلیت، گردش مالی، شیوه آمارگیری و راههای درست توزیع این محصولات مورد مطالعه قرار بگیرد.
وی ادامه داد: اکران اینترنتی فیلمها به اندازه شرایط فعلی که جهان هستی در آن فرورفته برای سینمای ایران تازگی دارد و احتیاج است درباره آن تحقیق و بررسی شود. من فکر میکنم دنیا وارد یک دوران تازهای شده که فقط مختص کشور ما نیست. گاهی یک روستا، یک شهرستان یا یک استان دچار یک اتفاق میشود و بقیه کشور به صورت نرمال به زندگی خود ادامه میدهد مثل شرایط سیل، زلزله و طوفان و… که تفاوتی در اداره امور پیش نمیآید و مسئولان فقط باید به این فکر کنند که چطور به منطقه آسیب دیده کمک برسانند اما در حال حاضر در شرایطی هستیم که جهان درگیر یک مساله شده است و ما شرایطی را تجربه میکنیم که نظیر نداشته، شاید در قرن گذشته این اولین بار است که تمام مردم دنیا درگیر یک مساله واحد شدهاند و خیلیها این مساله را با بحران اقتصادی دهه ۳۰ مقایسه میکنند بنابراین همه این مسایل قابل بررسی است.
منصوری افزود: با توجه به واقعیتی که میبینیم راه دومی نداریم؛ باید مجموع این بیماری از بین برود که معلوم نیست کی این اتفاق خواهد افتاد و کی فرصت اکران برای فیلمها پیش میآید. چون در خوشبینانهترین حالت ما تا پایان اردیبهشت ماه گرفتار این بیماری هستیم و سپس میتوانیم بگوییم سیر بیماری به جایی رسیده است که میشود روابط اجتماعی را تا حدود ۵۰ درصد به شرایط نرمال نزدیک کرد. همین امر به این معنی است که سینماها آخرین جاهایی هستند که باز میشوند ضمن اینکه بعد از بازگشایی هم مردم اعتماد نمیکنند که به سینماها بروند. ترجیح میدهند در خانه بمانند و بتوانند از تلویزیون فیلم مورد نظر خود را تماشا کنند.
این تهیهکننده اظهار کرد: درست است که مسیر اکران اینترنتی در ایران جدید است ولی مردم با چنین مسیرهایی بیگانه نیستند. اولین کشوری که از شبکههای اجتماعی به شکل همه گیر و وسیع در دنیا استفاده کرد ایران بود. ما در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ پرکاربرترین کشور در عرصه شبکههای مجازی بودیم و این برای دنیای آن روز حیرتانگیز بود. یعنی در آمریکا کسی باور نمیکرد جوانها در جایی مانند ایران به شبکههای مجازی اشراف داشته باشند و این شبکهها انقدر همه گیر باشد.
وی افزود: یادمان باشد استفاده از فیسبوک، تلگرام، توییتر و… برای اولین بار در ایران اوج گرفت، بعداً در تمام دنیا جا افتاد و پیشرفت کرد. ممکن است ما در زمینههای تکنولوژی در این عرصهها تازه کار باشیم، امکانات موجود ضعیف باشد و به اندازه غربیها دسترسی نداشته باشیم اما از نظر هوش استفاده از این ابزارهای جدید، توانایی و قابلیت بهرهگیری از این عرصه به نظرم ما جزو ممالک پیشرو هستیم.
منصوری درباره احتمال اکران اینترنتی «لاله» که از فیلمهای انتخاب شده برای نوروز ۹۹ بود هم بیان کرد: این تصمیم با سرمایهگذار است. من زمانی میتوانستم درباره این موضوع پاسخ قطعی بدهم که خودم صاحب فیلم و سرمایهگذار فیلم میبودم. حتی اگر سرمایهگذار هم باشم باز هم اگر مجبور بودم با ترس و وحشت فیلم را بهصورت اینترنتی اکران میکردم. به هر حال باید محاسبه و وضعیت این عرصه بررسی شود زیرا این مسیر جدید و تازه است و معلوم نیست قرار است چقدر در این شرایط بمانیم.
وی افزود: شاید روشهای توزیع و نمایش در آینده تغییر کند شاید اصلا دنیای بعد از کرونا با دنیای قبل از آن دچار تغییر ماهیتی و روشی شود. من در دوران حیاتم برای اولین بار دنیایی را میبینیم که تکتک افراد روی کره زمین با هم روی یک موضوع فکر میکنند. پیش از این داستانی به این بزرگی در تاریخ روی زمین پیش نیامده بود اما این دوران، حاصل بزرگی هم خواهد داشت. ممکن است حاصل آن پیشرفت این شیوه نمایش باشد و… آنچه که من میدانم این است که هیچ راه دیگری نداریم به جز اینکه خودمان را با شرایط موجود زیست روی کره همسان کنیم و اکران آنلاین یکی از آن مسیرهاست.
Δ