برپایی جشنواره سی و چهارم با شعار «سینما؛ سرزمین خیال»

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از برپایی این دوره از جشنواره با شعار «سینما؛ سرزمین خیال» خبر داد.

به گزارش روز جمعه سینما خراسان به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، سی و چهارمین دوره این جشنواره نیمه دوم مهر ماه امسال برگزار خواهد شد. جشنواره‌ای که برپایی آن در شرایط دشوار کرونایی به واسطه تعریفی که در آن «تولید» و «عرضه» فیلم برای «مخاطب کودک و نوجوان» اصل قرار می‌گیرد، اهمیتی تاریخی دارد و به‌نوعی، یک حرکت برای تأمین خوراک فرهنگی نسل نو و شادی‌آفرینی و تهییج این نسل محسوب می‌شود.

علیرضا تابش دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان آخرین اطلاعات درباره این رویداد سینمایی را مطرح کرد.

سال گذشته اولین تجربه برپایی جشنواره آنلاین-فیزیکی در کشور را ثبت کردید و امسال در شرایطی که کشور تحت تاثیر پیک پنجم بیماری کروناست، در جستجوی راهکار متفاوت‌تری هستید… از دشواری‌های این دوره بگویید.

– دنیا و به ویژه ایران، از بحران کرونا آسیب دیده است؛ ما با دنیایی سوگوار و کشوری سوگوار روبروییم. کودکانِ این سال‌ها، خاطراتی اندوهناک برایشان باقی خواهد ماند مملو از اعداد و ارقام و از دست دادن‏‌ها و دل‌نگرانی‏‌ها… معرفی سرزمین تخیل به کودکان باید در اولویت آثار هنری و سینمایی باشد و سینمای کودک و نوجوان در سرزمینی که سرچشمه پیشرفت و خاستگاه امید است، یکی از این ظرفیت‌هاست. امید جدی‏‌ترین ابزاری است که می‌تواند دست کودکان و نوجوانان این نسل را بگیرد و آنها را از این بحران به سلامت بگذراند و این سینماست که می‌تواند با نشان دادن وسعت سرزمین پهناور تخیل، شعله امید را در ذهن آنها روشن نگاه دارد. نظر به اهمیت این چشم‌انداز، جشنواره سی و چهارم با شعار «سینما؛ سرزمین خیال» برپا خواهد شد.

از انتخاب این رویکرد و نقش رویاسازی و تقویت تخیل در مخاطبان کودک و نوجوان روزگار دشوار فعلی بگویید و این که چگونه می‌توان با هنر-رسانه سینما، در راستای تبلور امید و جلوه‌گری معنای زیستن، تلاش و صبر در کودک و نوجوان اقدام کرد؟

– «چارچوب واقعیت» و «واقعیت‏‌گرایی»، چارچوبی تنگ برای هنر سینما محسوب می‏‌شود. سینماگران ما نیز در این سال‌های سخت کرونا، باید بیش از گذشته به سرزمین تخیل سری بزنند تا بتوانند سینمایی مطلوب کودک و نوجوان امروز، خلق کنند. این شعار، یک یادآوری به جامعه سینما نیز محسوب می‌شود که اسیر فشار روزمره‏‌ای که شرایط سخت این روزها آنها و جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، نباشند و دعوتی است از آنان به سرزمین خیال، تا با گذار از چارچوب واقعیت‏‌گرایی (و نه لزوما واقع‏‌گرایی)، دنیای سینما را مثل همیشه، دنیایی رنگی و رویاوار نگاه دارند.

با توجه به آمار رسمی اعلام شده، انتظار استقبال فیلمسازان از این دوره را داشتید؟ ایده شما در ارتقای سینمای کودک در دوران پساکرونا چیست؟

– تعداد فیلم‌های سینمایی حاضر در این دوره، نشان می‌دهد حتی کرونا نیز نتوانسته سینماگران ما را متوقف کند. سینمای کودک و نوجوان ایران، نشان داده است که نه زیر فشار کرونا و نه تحت هیچ شرایط دیگری، قصد ترک ارتباط با مخاطبان خود را ندارد و این حجم از تولیدات و تنوع آنها نیز به ما می‏‌گوید در عصر پساکرونا نیز، که انشاالله به زودی شاهدش خواهیم بود، سینمای کودک و نوجوان در کنار رسانه‏‌های نوینی مثل VODها و سامانه‏‌های جدیدتر ارائه محتوا، به حیات خود، پربارتر از همیشه ادامه خواهد داد.

امسال چه تغییرات عمده‌ای در برپایی و اجرای جشنواره به وجود آمده است؟

– در دوره‏ گذشته، با احتیاط و علی‏رغم نفی و انکار برخی از صاحب‌نظران و منتقدان، مسیر برگزاری آنلاین جشنواره را پیمودیم و سربلند از آن بیرون آمدیم، امسال اما در شرایطی برای دومین بار و به حکم ویروس منحوس کرونا، شیوه برگزاری جشنواره به‌صورت ترکیبی آنلاین و آفلاین خواهد بود که بسیاری از منتقدان دیروز، خود به قدرت ابزارهای نوین و فناوری‌های نوظهور ایمان آورده و کمتر کسی باقی مانده است که منکر نقش قدرتمند این ساحت جدید فناورانه در آینده‏ سینما باشد. امیدواریم در این دوره نیز، با تمهیداتی که اندیشیده‏ شده بتوانیم ابعاد جدیدی از ظرفیت‌های ترکیب فناوری‌های مبتنی بر اینترنت و ظرفیت‌های فیزیکی موجود در سینما (در اصفهان و استان‌های کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) را ارائه داده و درس‌هایی جدید از آن بگیریم.

نهال