آیدن الفت متخصص و مدرس حوزه مهندسی صدا، با انتشار یک قطعه صوتی نام «کاش آدما میفهمیدن» از تجربه نوازندگی پیانو، شعرخوانی و آهنگسازی در یک اثر موسیقایی سخن گفت. دریافت ۱۰ MB آیدین الفت از متخصصان و مدرسان حوزه مهندسی صدا که طی سالهای گذشته در قالب مدیریت مجموعه استودیو «شهر صدای پارسیان» در […]
آیدن الفت متخصص و مدرس حوزه مهندسی صدا، با انتشار یک قطعه صوتی نام «کاش آدما میفهمیدن» از تجربه نوازندگی پیانو، شعرخوانی و آهنگسازی در یک اثر موسیقایی سخن گفت.
آیدین الفت از متخصصان و مدرسان حوزه مهندسی صدا که طی سالهای گذشته در قالب مدیریت مجموعه استودیو «شهر صدای پارسیان» در حوزههای مختلف ضبط و تولید آثار موسیقایی فعالیت داشته است، طی روزهای گذشته یک قطعه صوتی با نام «کاش آدما میفهمیدن» را با شعر، آهنگسازی و نوازندگی خود در فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار داد.
این مهندس صدا در یادداشتی که آن را به صورت اختصاصی در اختیار سینما خراسان قرار داد، درباره این تجربه توضیحاتی ارائه کرده است؛
«کاش آدما میفهمیدن، قصه عاشقی و درد فراق نیست. گله از یار بی وفا و انکار و التماس نیست. کاش آدما میفهمیدن، تفاوت میان آدمیان و غیر آدمیان است. تفاوت هوای تازه انسان دیروز با هوسهای متعفن انسان امروز است. تمایز زنده بودن و زندگی کردن است. زندگیای که با عشق معنا میشود. عشق به زندگی و زندگی با عشق. کاش آدما میفهمیدن آداب برگشت به گذشته انسان عاشق است. آدابی ساده اما مشکل. چون موسیقی کاش آدما میفهمیدن که ساده است و خودمانی. چون کلامش، که ساده است و خودمانی. اما در پس هر کلمهاش اندیشهای است ژرف و سخنی است برای تفکر به حقیقت. کاش آدما میفهمیدن، کلام و آهنگش در سال ۱۳۸۰ گفته و ساخته شد. اما در من بیست سال طی شد و طول کشید تا به نشر آمد.
بهرهگیری از مهندسی صدا تواناییهای آقای رضا عسکرزاده در ضبط، میکس و مسترینگ و با استفاده از امکانات آکوستیکی و فنی استودیو شهر صدا این اثر را برای همگان شنیدنی کرد. دور از هرگونه ساز یا صوت مجازی؛ که این اثر رسالتش بازنمایی حقیقت است و دوری از این زنده بودن مجازی. رسالت مجموعه شهر صدای پارسیان نیز هم این است. استفاده از مهندسی صدا برای بازگشت به روح موسیقی که صد افسون بسیار فراموش شده است امروز.
مجموعه شهر صدای پارسیان در آموزشگاه شهر صدا با آموزش آکادمیک علوم «مهندسی صدا» و در استودیوهای شهر صدا با به کارگیری از ابزارهای مهندسی صدا به ما میآموزاند و یادآوری میکند که این ابزار برای سوء استفاده و دروغین تر شدن اصوات نیست. بلکه این علم نوین راهی است در جهت اثر بخشی هرچه بیشتر روح اصوات و موسیقی.
تاسیس مهارت-شغل طراحی و مهندسی صدا در سازمان فنی و حرفهای و ثبت رسمی این شغل در کشور در ادامه این رسالت است که بالاخره پس از دو سال تلاش چندی پیش محقق شد. همهاش برای نزدیکتر شدن به این هدف است و رسیدن به این مهم.
کاش آدما میفهمیدن، توسط نشر جوان و با مشاوره و کمک کمپانی مارکتینگ لایک پرو به مدیریت مهندس شایان هاشملی منتشر شد و هم اکنون به رایگان قابل دریافت است. البته پیش از این و پس از این نیز آثاری از من منتشر شده و خواهد شد. اما من نه خود را آهنگساز میدانستم و میدانم، نه شاعر و نه تنظیم کننده. شغل من معلمی است و راه من بازگشت به حقیقت اصوات. امید که این راه بماند و بمانیم در این راه.»
Δ