پویان باقرزاده از روی صحنه بردن نمایش «هارشدگی» با اقتباس از نمایشنامه «دوشیزه و مرگ» نوشته دورفمان در پاییز امسال خبر داد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، پویان باقرزاده نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما درباره فعالیت جدیدش در عرصه تئاتر، گفت: در حال آمادهسازی نمایشی هستم که براساس نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» […]
پویان باقرزاده از روی صحنه بردن نمایش «هارشدگی» با اقتباس از نمایشنامه «دوشیزه و مرگ» نوشته دورفمان در پاییز امسال خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سینما خراسان، پویان باقرزاده نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما درباره فعالیت جدیدش در عرصه تئاتر، گفت: در حال آمادهسازی نمایشی هستم که براساس نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» آریل دورفمان نوشته شده و قرار است پاییز به صحنه برود. این اثر نمایشی «هارشدگی» نام دارد و در حال حاضر تمرینهای خود را آغاز کردهایم.
وی ادامه داد: این اثر نمایشی برخلاف نمایشنامه اصلی که سه پرسوناژ داشت، ۴ شخصیت دارد. بازیگران نمایش نیز ترکیبی از هنرمندان سینما و تئاتر هستند. مراحل نگارش، بازنویسی و آمادهسازی نمایشنامه حدود یکسال به طول انجامیده چون در عین اینکه در نمایش مدام به متن اصلی رجوع میشود، نمیخواستیم کار کاملاً شبیه به متن دورفمان باشد، از همین رو آن را با شرایط مردم جامعه در ایران نزدیک کردیم.
باقرزاده با اشاره به تغییراتی که در این اثر نسبت به متن اصلی رخ داده است، بیان کرد: در «هارشدگی» چند بازیگر در حال تمرین نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» هستند که در این میان روابط و اتفاقاتی را که بینشان رخ میدهد، شاهد هستیم. برخلاف متن اصلی که نقش قربانی و ظالم کاملاً مشخص است در این نمایش مدام جای ظالم و مظلوم عوض میشود و روی تم انتقام که متن روی آن متمرکز است کمتر مکث شده است.
این کارگردان تئاتر اضافه کرد: تلاش ما این است به این مساله توجه کنیم که در شرایط حال حاضر جامعه ممکن است چه اتفاقاتی رخ دهد؛ چون جامعه کمی خشمگین و مستاصل است و در این شرایط مردم ممکن است دست به خشونتهایی بزنند و روبروی هم قرار بگیرند. در واقع در این نمایش، برخلاف متن اصلی که حاکمیت در مقابل مردم قرار دارند، مردم رو در روی هم قرار میگیرند و این مساله مورد توجه قرار داده میشود که در شرایط بحرانی واکنش مردم جامعه نسبت به یکدیگر چیست.
وی در پایان صحبتهایش عنوان کرد: در این اثر نمایشی موسیقی نقش پررنگی برعهده خواهد داشت و کوارتت «مرگ و باکره» شوبرت نقش پررنگی در موسیقی زنده نمایش خواهد داشت. با وجودی که نمایشنامه دورفمان و همچنین فیلم «مرگ و دوشیزه» رومن پولانسکی برای ما از اهمیت زیادی برخوردار بوده است اما تلاش کردیم نمایشی متفاوت از آنچه که تا امروز از این متن به صحنه رفته است، اجرا ببریم.
ماجرای نمایشنامه «مرگ و دوشیزه» در کشوری بینام میگذرد. پائولینا سالاس در رژیم دیکتاتوری قبلی زندانی سیاسی بوده و بازجویان و شکنجهگران زندان، تحت هدایت یک دکتر سادیستی او را آزار میدادند. پائولینا هرگز صورت دکتر را ندیده بود. حالا، پس از سقوط رژیم دیکتاتوری، پائولینا به مردی برمیخورد که احتمالاً همان دکترِ شکنجهگر است. پائولینا تصمیم میگیرد شخصاً دکتر میراندا را محاکمه کند و این در حالی است که همسرش از سوی رئیس جمهور بهعنوان یکی از اعضای کمیتهای انتخاب شده که رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در رژیم گذشته را به عهده گرفته است. «مرگ و دوشیزه» در سال ۱۹۹۲ برنده جایزه لارنس اولیویه شد. رومن پولانسکی نیز فیلمی موفق براساس این نمایشنامه ساخته است. در سینمای ایران نیز بیژن میرباقری پیش از این فیلم سینمایی «روز برمیآید» را با اقتباس از این متن کارگردانی کرده است.
Δ